PracaGrupypl.praca.dyskusjeczy warto pracować za 1.400 zł brutto › Re: O nadzwyczajnych kokosach belferskich
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: O nadzwyczajnych kokosach belferskich
    Date: Thu, 21 Aug 2008 18:38:26 +0200
    <g7v2ul$tgk$1@news.dialog.net.pl> <g818u8$ats$1@news.dialog.net.pl>
    <g81ans$kmi$1@news.onet.pl> <g81hf4$goq$1@inews.gazeta.pl>
    <g81i2k$9kk$2@news.onet.pl> <g81se3$a21$1@inews.gazeta.pl>
    <g8b691$600$1@news.onet.pl> <g8brqh$cq6$1@inews.gazeta.pl>
    <g8bua2$hed$1@news.onet.pl> <g8ceoa$2lg$1@inews.gazeta.pl>
    <g8dq0b$rhr$1@news.onet.pl> <g8eh40$bec$1@inews.gazeta.pl>
    <g8ehrl$4th$1@news.onet.pl> <g8ejh5$l0k$1@inews.gazeta.pl>
    <g8ejv5$b77$1@news.onet.pl> <g8eo93$2i7r$1@opal.icpnet.pl>
    <g8gdtn$eu9$1@news.onet.pl> <g8ge7t$pi4$1@opal.icpnet.pl>
    <g8gfk1$khu$1@news.onet.pl> <g8h9db$ohc$1@inews.gazeta.pl>
    <g8j2ps$1ds$1@news.onet.pl> <g8j3j2$2s49$1@opal.icpnet.pl>
    <g8j5lc$8hv$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g8j8k6$30k3$1@opal.icpnet.pl>
    <g8jc96$hjc$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g8jc69$1p5$1@opal.icpnet.pl>
    <g8jet0$m8t$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g8k08v$a4r$1@news.dialog.net.pl>
    <g8k4er$ovp$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    W wiadomości news:g8k4er$ovp$1@atlantis.news.neostrada.pl Kviat
    <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl> pisze:

    > Może i przesadzone. Ale w pewnym sensie chronią pracowników "z urzędu"
    > nawet jeżeli pracownik nie zna swoich praw.
    Chodziło mi o to, że bardziej trafne wydaje mi się tu określenie "reguluje".
    Ale nawet pozostając przy pojęciu ochrony prawnej, to pracownik jest często
    na dużo słabszej pozycji.
    Przyczyna jest w głównie natury ekonomicznej. Pracodawca jako strona
    ekonomicznie silniejsza ma możliwość wynajęcia/zatrudnienia lepszego
    prawnika(ów), ponadto wpuści to sobie w koszty.
    Ilu pracowników stale korzysta/konsultuje się z prawnikiem?
    Znajomość prawa pracy jest u nas IMO wręcz żenująco niska, a mówię o
    znajomości elementarnej. Tak więc pracownik może w nieświadomości popełnić
    szereg błędów, których potem nie da się już odkręcić (np. podpisze coś pod
    presją).
    Oczywiście nieznajomośc prawa szkodzi, ale z drugiej strony prawo nie jest
    czymś aż tak przystępnym, aby każdy mógł się z nim zapoznać i sprawnie
    posługiwać (ciągle mówię o stopniu podstawowym), barierą jest choćby
    specyficzny język i pojęcia.
    I dlatego prawnicy przeróżnej konduity mają robotę. Znów jednak trafiamy na
    kwestię kosztów.
    A do tego dochodzi fakt, że ciągle utrzymuje się bezrobocie. W jednych
    zawodach i dziedzinach większe, w innych mniejsze, może w niektórych wcale.
    Ale per saldo istnieje, nie wiem czy istnieje jakiś kraj naszego kręgu
    kulturowego gdzie go nie ma. To daje zawsze pracodawcom pozycje
    uprzywilejowaną, pozwalającą im na działania niezgodne z powszechnie
    funkcjonującym poczuciem sprawiedliwości społecznej. Zapisy prawa pracy mają
    m.in. za zadanie patologie takie łagodzić.

    > Nic nie znaczy. To jest oczywiste i już. To właśnie napisałem.
    Aha. Najważniejsz, że "i już". ;)))

    --
    Jotte