PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy proponować zarobek w CV?Re: Czy proponować zarobek w CV?
    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy proponować zarobek w CV?
    Date: 17 Jun 2004 14:02:40 +0200

    > brutto.
    >
    > nie prawda
    > tylko beznadziejni pracodawcy negocjuja w brutto

    Dziwny pogląd. Wydaje mi się, że dobry pracodawca traktuje pracownika jak
    osobę myślącą, która potrafi przeliczyć sobie kwotę brutto na netto.

    Poza tym co daje wynegocjowanie płacy netto? Przecież w umowie i tak jest
    zapisana płaca brutto. Jeśli w przyszłości podatki się zmienią (zwiększą lub
    zmniejszą) to płaca na umowie pozostanie ta sama, mimo że na rękę będzie mniej
    lub więcej. Pracownik nie miałby żadnego roszczenia do pracodawcy o zmianę
    kwoty brutto, "bo negocjowaliśmy w netto".

    > uczciwi zawsze rozmawiaja z pracownikiem po kwotach netto

    Rozmawianie o kwotach brutto jest nieuczciwością? Dziwne.

    > aktualnie moja 4 praca - w 3 firmach mowilismy o kwotach netto i generalnie
    > moi znajomi to potwierdzaja

    Jeśli ktoś zarabia na tyle dużo, że "wchodzi" w kolejne progi podatkowe, to
    rozmawianie o kwotach netto nie ma sensu, bo i tak zmieniają się one w ciągu
    roku.

    Jeśli ktoś w ciągu roku zarobi ponad ~60kzł, to nie płaci od nadwyżki ZUSu,
    co również przekłada się na wypłatę netto.

    Jeśli ktoś jest studentem i 'pracuje' na umowe zlecenie, to ZUSu nie płaci
    wcale.

    Podsumowując: pensja netto jest zmienna, a jej wysokość zależy również od
    konkretnej osoby pracownika. Dla pracodawcy ważna jest kwota brutto, która jest
    bardziej uniwersalna. To, ile pracownik dostanie 'na rękę' zależy już od wielu
    czynników (polityka podatkowa państwa, osoba pracownika, rodzaj wybranej przez
    strony umowy itp.) na które pracodawca nie zawsze ma wpływ. Dlatego nie dziwię
    się, że wiele firm negocjuje warnuki płacy w kwotach brutto.

    Pozdrawiam!