PracaGrupypl.praca.dyskusjeBogata Polska, biedna Szwecja › Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Bogata Polska, biedna Szwecja
    Date: Fri, 14 Nov 2003 13:36:54 +0100

    > Nie uważam. Tylko zastanawiam się, która pozycja w budżecie ma być tańsza i
    > wynikac z formy własności czy źródła finansowania.

    W firmie/instytucji państwowej wydaje się anonimowe pieniądze.
    Może się zdarzyć, że pracownicy uczelni będą cherlawi, jak pracownicy
    NBP i notebooki dla nich nie będą mogły być cięższe niż np. 2 kg.
    Dobry notebook np. firmy IBM jest nieco cięższy - domyślasz się zapewne,
    że za ten lżejszy ktoś zapłaci dodatkowo, albo kupi sie mniej sztuk.
    W firmie prywatnej też jest to możliwe, ale jest większe
    prawdopodobieństwo, że posiadający uprawnienia właścicielskie zdenerwuje
    się (lit.: "wkurwi"), że jego pracownik ma lżejszego notebooka niż on sam.

    > Pewnie tak, ale akurat uniwersytety to dośc szczególne instytucje i nie
    > zawsze kasa przekłada się na efekty.

    USA - dużo pieniędzy, USA 1st place in "Nobielskaja premja" competition.
    USA - bolszaja tiochnika. Czego więcej trzeba?

    > Też mam kilku znajomych, różne rzeczy mówią, ale nie slyszałem o jakimś
    > marnotrawstwie pieniedzy na państwowych uczelniach.

    Marnotrawienie nie zawsze oznacza, że ktoś sobie złote klamki w kiblu
    funduje - czasem tylko brak efektów, wtedy każde pieniądze wyrzucone są
    w błoto.
    Znam przypadek, gdy koleżka dowodził w doktoracie, że się czegoś zrobić
    nie da, a za miesiąc można było kupić układ scalony, co to realizował.

    Większość doktoratów z medycyny to śmieci, bazujące na przetwarzaniu
    danych statystycznych nic nie wnoszących. Nawet 5 zł na taki doktorat z
    kasy państwa, to za dużo. A jeżeli ten doktorat był potrzebny, by
    partyjny kacyk mógł zostac ordynatorem i mieć z tego synekurę,
    korzystając z państwowego sprzętu robić prywatę - to już jest czyste
    kurestwo.

    Akurat Szwecja jest
    > bardzo szczególnym krajem, gdzie duży udział wydatków publicznych w PKB nie
    > jest związany z marnotrawstwem. To bardzo szczególne społeczeństwo,jedyny
    > kraj na świecie, gdzie taki model nieźle funkcjonuje.

    Szwedzi wymigali się od wojny - wyobraź sobie swoją sytuację materialna,
    jak ci zburzą dom, fabrykę i wyrżną pół rodziny - start od zera.
    Szwedzka gospodarka tak świetnie stoi, że SAAB to Ford, SAAB radary to
    Emerson (USA), Ericsson co rusz zwalniał prezesów i zaczął kopulować z
    Sony, a VOLVO - nadal szwedzkie jest? Szwedzi też mają już trochę dosyć.

    Pzdr: Catbert