PracaGrupypl.praca.dyskusjeU kogos czy u siebie???? › Odp: U kogos czy u siebie????
  • Data: 2002-06-11 11:24:44
    Temat: Odp: U kogos czy u siebie????
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Roman Kubik <r...@p...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ae333t$5q7$...@o...ict.pwr.wroc.pl...

    > hmm ja na pewno tego nie napisalem, wiec nie wkladaj mi w usta takich
    bredni ;)

    to nie brednie - odsylam do litertury.

    > cechy dbaja przede wszystkim o swoj interes.
    > (...)
    > o NIC wiecej.

    to przede wszystkich czy tylko i wylacznie? :)

    > a juz najmniej o jakosc uslug.

    Odsylam zatem do literatury. Moge polecic pare pozycji, w razie potrzeby.

    > o pozory na tyle, zeby nikt sie nie czepial - o tak.
    ano na tym polega polega wlasnie kontrola jakosci. O (pozorna) zgodnosc
    wyrobu/uslugi z ustalonymi normami.

    > pod pretekstem dbania o jakosc uwala sie konkurencje - o tak!

    ano tak. Tyle, ze w prawdziwym systemie cechowym nie istnieje inna
    konkurencja, poza wewnatrzcechowa, i to cech ustala normy jakosci,
    obowiazujace wszystkich jego czlonkow.

    Rozumiem, ze dla Ciebie:
    - caly system wykonywania "pracy mistrzowskiej" (meisterstueck),
    - mozliwosc skladania skarg na czlonkow cechu przez osoby zewnetrzne,
    - wewnetrzny system ustalania norm jakosciowych i ilosciowych przez cech i
    inne
    sa czysto bzdurna teoria.

    Przypominam, ze cech nie jest jednym przedsiebiorstwem, a zreszeniem wielu
    takowych, wiec odpada rygorystyczna stala kontrola typu: "na jednego
    mieszkanca jeden szeryf przypadal" ;) .

    Oczywiscie, cechy mialy wiele nieprzyjemnych cech, ale nie o tym teraz
    dyskutujemy.

    Cechy organizowaly rynki branzowe - z jednej strony sluzyly pomoca czlonkom,
    z drugiej - byly odpowiedzialne za funkcjonowanie wlasnego rynku wobec
    wladz - Rady Miejskiej badz wlasciciela miasta. I to byla istota ich
    funkcjonowania.

    --

    pozdrawiam,

    glos