PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lojalka

  • 11. Data: 2003-09-12 05:29:39
    Temat: Re: Lojalka
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

    > Nie będzie miał powodu żeby się wykręcać, ponieważ pracodawca nie będzie
    > mógł się powołać na n-i-e-w-a-ż-n-ą umowę o zakazie konkurencji.
    >
    > Pozdrówka.

    Witam,
    starałem się przedstawić argumenty przemawiające za tym, że umowa jest ważna. Z
    Twojej strony nadal słyszę nieważna bo nieważna. Żeby była nieważna musi byc
    sprzeczna z przepisami prawa pracy. Proszę mi pokazać w którym miejscu jest ona
    sprzeczna. Tylko bez argumentu - bo nie ma wskazanej wysokości odszkodowania. W
    części dotyczacej zakazu konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy nie musi
    być takowego, a w przypadku po jego ustaniu jest przepis BBEZWZGLĘDNIE
    obowiązujący określający tą minimalną wysokość i w tej wysokości pracodawca ma
    płacić. Koniec kropka. Chętnie podyskutuję, ale z argumentami.

    Paweł

  • 12. Data: 2003-09-12 06:13:35
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    pracodawca ma
    > płacić. Koniec kropka. Chętnie podyskutuję, ale z argumentami.

    Ze wzgledu na ten przepis uwazam, ze w przypadku rozwiazania umowy o prace z
    pracodawca z ktorym pracownik mial podpisana lojalke, gdy po uplywie
    miesiaca od odejscia pracownika na jego konto nie zaczna wplywac pieniadze
    od bylego pracodawcy w wysokosci co najmniej gwarantowanej ustawa o zakazie
    konkurencji, umowe nalezy traktowac automatycznie jako zerwana przez bylego
    pracodawce.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ## Szczecin - popracowalbym juz sobie gdzies:##
    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  • 13. Data: 2003-09-12 08:07:47
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    pracodawca ma
    > płacić. Koniec kropka. Chętnie podyskutuję, ale z argumentami.

    Przecież masz napisane wyrażnie

    § 1. Przepis art. 101 1 § 1 stosuje się odpowiednio, gdy pracodawca i
    pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji, których
    ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się także okres
    obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego
    pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym przepisie,
    w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się
    pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    // ------

    Przecież jest napisane wyraźnie, że w umowie musi byc określona wysokość
    odszkodowania. W punkcie 3 jest napisane o odszkodowaniu z punktu 1, czyli
    wpisanego w umowie. Ten punkt po prostu broni interesów pracownika, aby ten
    zakaz nie był za symboliczną złotówkę.

  • 14. Data: 2003-09-12 08:13:03
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > konkurencji, umowe nalezy traktowac automatycznie jako zerwana przez bylego

    A skąd wiesz, że miesiąca. Odszkodowanie nie musi być wypłacana co miesiąc -
    to może być nawet jednorazowa kwota wypłacona w dowolnym momencie, lub
    jakieś kwoty płacone ratami. Fakt nie wpłynięcia jakiejś kwoty po miesiącu
    nic nie oznacza. Takie rzeczy (czyli wysokość i sposób płactności) powinny
    być określone w umowie. W razie wątpliwości musisz iśc do sądu i dopiero sąd
    może orzec unieważnienie umowy. Dopóki nie jest jednoznaczne ustalone
    wygaśnięcie umowy musisz ją uważać za obowiązujacą.

  • 15. Data: 2003-09-12 10:04:26
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > wpisanego w umowie. Ten punkt po prostu broni interesów pracownika, aby ten

    Dobra, będąc pracodawcą zawieram z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy i przewidujemy odszkodowanie w wysokości 10 % jego
    wynagrodzenia. I właśnie dochodzimy do tego co napisałeś - odpwoiedni przepis
    kp. przewiduje, że odszkodowanie nie może być niższe niż 25 % i w tym
    zakresie "broni interesów pracownika". Powoduje to sytuację, w której
    ta "nasza" umowa nie jest nieważna, a jedynie ten jej zapis, który mówi o
    wysokości odszkodowania zostaje zastąpiony postanowieniem par. 3, który
    przewiduje minimalną wysokość odszkodowania w wysokosci 25 %. Pracownik
    dostanie więc 25 % swojego wynagrodzenia. Umowa jest ważna, ja muszę bulić i
    tyle. Na tym polega specyfika wielu przepisów prawa pracy. Przewidują one
    minimalny zakres ochrony dla pracownika np. przepisy dotyczące urlopu
    wypoczynkowego, albo wynagrodzenia minimalnego i wiele, wiele innych. Czym
    zatem ta sytuacja ("zbyt małej" wysokości odszkodowania) różni się od sytuacji,
    w której strony w ogóle nie zawrą postanowień dotyczących wysokości
    odszkodowania ? Niczym. Jest odpowiedni przepis prawa, kóry trzeba stosować.
    Wobec tego pracownik dostanie 25 % swojego wynagrodzenia. Jeżeli strony umówią
    się na więcej to dostanie więcej, np. 50 %.
    To by było tyle, jeżeli chodzi o teorię.

    Paweł

  • 16. Data: 2003-09-12 13:21:03
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    umówią
    > się na więcej to dostanie więcej, np. 50 %.
    > To by było tyle, jeżeli chodzi o teorię.

    Niestety, ale jesteś w błędzie.

    1. Zawarta została umowa (w pierwszym poście). W tej umowie pracownik
    zobowiązał się, że nie będzie podejmował działalności konkurencyjnej w
    czasie trwania pracy i przez dwa lata potem. Taki jest fakt.

    2. Ta umowa jest jak najbardziej ważna, gdyż nikt nie broni pracownikowi nie
    pracować u konkurencji, nawet po ustaniu stosunku pracy !

    3. Jest pytanie tylko, czy ta umowa o zakazie konkurencji jest umową na
    podstawie 101.2 KP. Jest to bardzo ważne, gdyż tylko w tym przypadku
    pracodawca może dochodzić odszkodowania w razie złamania przez pracownika
    umowy.

    4. Otóż nie jest, gdyż KP wyraźnie określa jak ma wyglądać zawarcie takiego
    umowy
    a) musi być w formi pisemnej
    b) musi zawierać (określać) czas trwania zakazu
    c) musi zawierać (określać) wysokość odszkodowania.

    5. Bardzo istotny jest punkt c) gdyż nie chodzi tylko o wysokośc
    odszkodowania, ale także wyraźną deklarację pracodawcy wypłacania tego
    odszkodowania ! Powinien być albo wyraźnie przywołany KP 101/2, albo jakaś
    deklaracja nawet bez określania wysokości, ale coś na pewno musi być.

    6. Tutaj nic takiego nie ma - jest tylko jednostronna deklaracja pracownika.
    Nie ma tutaj deklaracji drugiej strony o chęci wypłaty tego odszkodowania.
    Może jest wpisane w tej częsci umowy, której kolega nie z początkowego postu
    nie wkleił.

    7. Moim zdaniem ta umowa nie jest umową o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy w myśl KP - jest tylko jednostronną deklaracją pracownika, że
    nie będzie tego robuił.

  • 17. Data: 2003-09-12 13:35:07
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    umówią
    > się na więcej to dostanie więcej, np. 50 %.
    > To by było tyle, jeżeli chodzi o teorię.

    Przyszło mi także do głowy, że ta umowa może działać na niekorzyść
    pracodawcy. Na przykład pracownik odszedł z firmy i przez pół roku nie może
    znaleźć pracy, zaś poprzedni pracodawca mu oczywiście nie płaci. W takim
    wypadku spokojnie może twierdzić, że przez pół roku nie szukał pracy, gdyż
    czuł się zobowiązany tym zapisem, a ponieważ nie dostał wypłaty, to znalazł
    inną pracę. Przecież zgodnie z orzeczeniem SN brak wypłaty odszkodowania
    zwalnia pracownika z zakazu konkurencji, ale absolutnie nie zwalnia
    pracodawcy z obowiązku wypłaty całości odszkodowania z dwa lata !

    Tak to jest, jak pracodawcy chcą być za sprytni i podsuwają kandydatom do
    pracy takie mętne umowy, które można rozumieć na kilka sposobów.

  • 18. Data: 2003-09-12 16:30:50
    Od: Ela Suchenia <e...@a...w.sygnaturce>

    "" <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > obowiązujący określający tą minimalną wysokość i w tej wysokości pracodawca ma
    > płacić. Koniec kropka. Chętnie podyskutuję, ale z argumentami.

    ok, powiem inaczej. Byłam na studium i rozmawiałam bezpośrednio ze
    specem, który tam wykładał prawo pracy. To były jego słowa: skoro nie ma
    zawartej wysokości odszkodowania w umowie o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy, umowa ta w świetle prawa jest nieważna.

    EOT.

    Pozdrówka.
    --
    ..:: Ela Suchenia == elcik<at>wp<dot>pl == GG #165056 ::..
    [ ,,Think positive in life always and look for opportunities ]

  • 19. Data: 2003-09-13 08:56:29
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik " leszek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości .
    Takie rzeczy (czyli wysokość i sposób płactności) powinny
    > być określone w umowie. W razie wątpliwości musisz iśc do sądu i dopiero
    sąd
    > może orzec unieważnienie umowy.

    To byly pracodawca musi isc do sadu, udowodnic ze pracownik zlamal lojalke i
    przedstawic ustalony z pracownikiem harmonogram wplat odszkodowania. jesli
    tego nie ma, to pracownik ma prawo zakladac,ze terminy sa takie same jak
    dotychczasowe wyplaty wynagrodzenia. Nie ma pieniedzy na koncie w
    oczekiwanym czasie.......................

    --

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 20. Data: 2003-09-13 19:04:48
    Od: "Bodek" <b...@...o.p>

    Serdecznie dziękuję za wszystkie odpowiedzi, moja kariera zawodowa
    dotychczas przebiegała bez najmniejszych problemów stąd mój zupełny brak
    niuansów kodeksu pracy. Na szczęście można na was liczyć, jeszcze raz
    dziękuję.