PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakaz konkurencji

  • 11. Data: 2004-08-06 14:54:33
    Temat: Re: zakaz konkurencji
    Od: "Greg" <o...@o...op.pl>

    qwertz w news:cevp8a$44h$1@nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

    > Generalnie, czy takie wpisy do umowy moga znajdowac
    > sie w umowach zleneniu i o dzieło?

    Tak na szybko z Kodeksu cywilnego:

    Art. 5. Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia
    społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane
    za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

    Art. 6. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego
    wywodzi skutki prawne.

    Art. 58.
    § 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy
    jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w
    szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej
    wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
    § 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia
    społecznego.

    Mogę się mylić, ale moim zdaniem jest tak, że można się umówić o wszystko
    czego wyraźnie nie zabrania prawo i co nie jest sprzeczne z zasadami
    współżycia społecznego. No i w tym doszukiwałbym się szansy. Taki zapis
    jest krzywdzący... czy można w związku z tym uznać go za niezgodny z zas.
    współ. społ.?

    pozdrawiam
    Greg