PracaGrupypl.praca.dyskusjewlasna dzialalnosc gospodarcza › wlasna dzialalnosc gospodarcza
    From: ThauthiM <u...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Date: Sat, 20 Nov 2004 15:09:05 +0000

    Witam serdecznie,

    jestem studentem i wlasnie mam zamiar zalozyc wlasna jednoosobowa
    dzialalnosc gospodarcza. Niestety nie jestem zbytnio zaznajomiony ze
    wszystkimi kruczkami prawnymi tego dotyczacymi, a po przeczytaniu stosow
    roznego rodzaju poradnikow mam kilka pytan, na ktore odpowiedzi nie moge
    niestety nigdzie znalezc. Moze opisze wam moja sytuacje...

    Jestem studentem (informatykiem) przez pewien czas pracowalem na umowe o
    dzielo. Teraz z roznego rodzaju powodow mam zamiar zalozyc wlasna
    dzialalnosc gospodarcza. Jako ze pracuje i pracowac dalej mam zamiar jako
    informatyk to rowniez chcialbym zalozyc firme w tej branzy. Znalazlem trzy
    osoby (rowniez studenci), z ktorymi mam zamiar podpisac umowy o dzielo -
    ja im place. Nie do konca jednak jeszcze jestem pewien niektorych spraw,
    tzn:

    - jaki ZUS musze placic? slyszalem cos o najnizszej stawce (okolo 700zl
    miesiecznie), ktos mi jednak mowil, ze sa roznego rodzaju nizsze zusy dla
    absolwentow (czy jest cos takiego? czy student sie pod to lapie?). czy
    jest jakas mozliwosc placenia nizszego zusu w moim przypadku?

    - od czego w ogole zalezy wysokosc zusu? w przypadku zatrudnienia, wiem ze
    placone jest od zarobkow, ale w przypadku wlasnej dzialalnosci? od czego
    to zalezy?

    - oprocz zusu musze jeszcze placic podatek od zarobkow... zamierzam
    rozliczac sie na podstawie ksiegi przychodow i rozchodow. Czyli rozumiem,
    ze do urzedu odprowadzam 19% z roznicy przychodow i rozchodow, czy tak?
    Slyszalem ze sa jakies progi, ze jezeli firma nie ma miesiecznie zysku
    wysokosci ilus tam to w ogole podatku nie placi. Czy to prawda? Jesli tak
    to jakiej wysokosci jest ten prog?

    - czy biorac kilku studentow do siebie na umowe o dzielo place za nich
    jakies podatki? to znaczy wiem, ze student zusu nie placi... tak wiec z
    zusu sa zwolnieni i ja tez za nich zusu nie place, ale jesli chodzi o
    podatek od zyskow? czy ja place urzedowi 19% ich zarobkow, czy oni robia
    to sami? to znaczy ja wyplacam im sume, ktora widnieje na umowie, a oni
    sami sie z tej sumy rozliczajac w urzedzie?

    - mieszkam w gdansku, zameldowany zas jestem w toruniu. czy zeby zalozyc
    wlasna dzialalnosc gospodarcza (z siedziba w gdansku) musze jechac i
    wszystkie potrzebne sprawy zalatwiac w toruniu, czy moge sie tym wszystkim
    zajac tutaj na miejscu?

    jesli ktos jest w stanie mi pomoc, to bardzo prosze o pomoc... bede
    niezmiernie wdzieczny.

    z gory dziekuje