PracaGrupypl.praca.dyskusje › prosze o pomoc

  • 1. Data: 2003-07-15 14:25:33
    Temat: prosze o pomoc
    Od: "comet" <p...@p...fm>

    Zwracam sie do Grupowiczow z nastepujaca prosba, proszac jednoczesnie o
    wyrozumialosc dla mojej ignorancji:

    W tym roku skonczylam studia i chociaz w ciagu trzech ostatnich lat
    pracowalam, jestem bardzo slabo zorienowana wtemacie umow, ubezpieczen itp.
    Z tym zwiazana jest moja prosba: prosze mi podpowiedziec gdzie szukac, co
    czytac czy z kim porozmawiac zeby polapac sie wreszcie w temacie???

    Druga sprawa dotyczy konkretnej sytuacji: do tej pory, jako studentka
    ponizej 26 roku zyca, bylam zatrudniona na umowe umowe o dzielo dydaktyczne
    z przeniesieniem praw autorskich. Jakie mam opcje dotyczace ubezpieczenia
    zdrowotnego i spolecznego gdybym dalej chciala pozostac przy tym typie
    umowy??? Czy w razie zastapienia jej przez umowe o prace (a jast to mozliwe)
    moja pensja (chodzi mi o kwote netto) uleglaby pomniejszeniu? jesli tak, to
    w jakim stopniu? Niedlugo mam rozmowe na ten temat z szefem i boje sie zeby
    moja niewiedza nie kosztowala mnie utrate czesci dochodu.

    Bylabym bardzo wdzieczna za pomoc i rade.

    Z gory dziekuje,

    Ola

  • 2. Data: 2003-07-15 16:42:22
    Temat: Re: prosze o pomoc
    Od: "Ewa" <b...@w...pl>

> [...]
    > Z tym zwiazana jest moja prosba: prosze mi podpowiedziec gdzie szukac, co
    > czytac czy z kim porozmawiac zeby polapac sie wreszcie w temacie???

    w zasadzie nie wiem o co ci chodzi? jestem kadrową, chcialabym pomoc, ale
    nie rozumiem w czym problem?
    www.zus.gov.pl, ale to bardzo szerokie pojęcia.

> [...]
    > z przeniesieniem praw autorskich. Jakie mam opcje dotyczace ubezpieczenia
    > zdrowotnego i spolecznego gdybym dalej chciala pozostac przy tym typie

    Jesli nie uczysz sie juz, to pracodawca nie ma zadnej korzysci zatrudniając
    ci ena umowe o dzielo, tak jak ty nie masz korzysci z takiej umowy - brak
    urlopu, brak stazu pracy.
    jesli chcesz (?) pozostac przy zleceniu - płacisz składki zus, które
    obciążaja po połowie (mniej więcej) ciebie i pracodawce, wersja niekorzystna
    dla ciebie - w dalszym ci agu brak urlopu i stażu pracy.
    przy umowie o prace - masz pełne ubezpieczenie, po pół roku pracy pierwszą
    część (1/2) wymiaru urlopu, a więc 10 dni, poza tym, przy zatrudnieniu na
    pełen etat gwarantowaną najniższą (co najmniej) pensję.

    Czy w razie zastapienia jej przez umowe o prace (a jast to mozliwe)
    > moja pensja (chodzi mi o kwote netto) uleglaby pomniejszeniu? jesli tak,
    > w jakim stopniu?

    Umowę zawierasz na konkertną sumę, to zależy od pracodawcy, zwyczajów
    panujących w miejscu pracy, od ciebie - twoich zdolności negocjacyjnych.
    zorientuj sie ile zarabiaj au was ludzie na podobnych stanowiskach i o
    podobnym stazu pracy - i walcz o swoje!

    Niedlugo mam rozmowe na ten temat z szefem i boje sie zeby
    > moja niewiedza nie kosztowala mnie utrate czesci dochodu.

    patrz wyżej.
    w razie pytań - pisz: b...@w...pl
    Pozdrawiam, Ewa

  • 3. Data: 2003-07-16 06:26:13
    Od: ".:: Bary ::." <s...@p...onet.pl>

    > w zasadzie nie wiem o co ci chodzi? jestem kadrową, chcialabym pomoc...

    Witaj Ewa.

    Mam do Ciebie prosbe. Moja znajoma zajmuje sie od niedawana sprawami
    kadrowymi i ma problem.
    Firma zatrudnia cudzoziemcow i nie wie jak wyliczyc im urlopy.
    Jakie prawo pracy ich obowiazuje? Czy wliczaja im sie lata pracy z ich
    kraju?

    Z gory thx za odpowiedz

    Rafal

  • 4. Data: 2003-07-16 09:26:51
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Firma zatrudnia cudzoziemcow i nie wie jak wyliczyc im urlopy.
    > Jakie prawo pracy ich obowiazuje? Czy wliczaja im sie lata pracy z ich

    1.Proszę się zapoznać z art.46 i nast. ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
    bezrobociu.
    2.Zorientowac się czy są umowy dwustronne miedzy Polską a państwem tych
    pracowników dot. zatrudniania w Polsce.
    3.W Polsce obowiązuje kp wszystkich pracowników, na ogół praca zagranicą
    zalicza się tylko do emerytury w danym państwie, a więc w Polsce liczymy tak
    jak by podjoł pierwszą pracę chyba że umowa dwustronna między państwami
    zainteresowanymi coś o tym mówi.
    4.Można popytać w PIP oraz w PUP.
    5. Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2003-07-16 10:05:13
    Od: ".:: Bary ::." <s...@p...onet.pl>

> [...]
    tak
    > jak by podjoł pierwszą pracę chyba że umowa dwustronna między państwami

    Dziekuje w imieniu mojej znajomej :-)
    Mnie tez sie kiedys to przyda

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-07-17 21:34:15
    Od: "Apap" <a...@m...pl>

    "comet" <p...@p...fm> wrote in message
> [...]
    zeby
    > moja niewiedza nie kosztowala mnie utrate czesci dochodu.
    >
    > Bylabym bardzo wdzieczna za pomoc i rade.

    Nie jestem specjalista, wiec moge sie mylic.
    Jezeli z pracodawca laczy cie TYLKO umowa o dzielo (nie ma z pracodawca
    umowy o prace, czy tez umowa o dzielo nie jest wykonywana na rzecz
    pracodawcy, z którym masz podpisana umowe o prace) to nie ma obowiazku
    ubezpieczen spolecznych. Z tego co zrozumialem tak jest w twoim przypadku.
    Czyli dostajesz kase ty i urzad skarbowy, ZUS nie dostaje nic (chyba ze jest
    sie studentem - mamy ubezpieczenie z tytulu bycia studentem). Inaczej jest w
    przypadku umowy zlecenia - tu w kazdym przypadku (poza studentami bo j.w.)
    obowiazuje ubezpieczenie i nie ma tu wiekszych roznic z umowa o prace.
    I jeszcze jedna kwestia. W przypadku umow o dzielo, ktorych przedmiotem jest
    czynnosc stanowiaca przedmiot prawa autorskiego - koszty uzyskania wynosza
    50%, normalnie jest to 20%. I tak jest chyba w twoim przypadku. Czyli jezeli
    masz umowe na 1000 zl to dochod do opodatkowania stanowi 500 zl (bo 50% to
    koszty uzyskania). Zaliczka na podatek dla umow o dzielo 20%, czyli 100 zl.
    Do reki dostajesz 900 zl. Podatkowo jest to korzystne, ale nie masz zadnego
    ubezpieczenia. Trzeba placic za wizyte u lekarza w przychodni i samemu
    odkladac na emeryture.
    Przy umowie o prace od twojej pensji brutto odejmuje sie 18,71%
    ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i chorobowego. A od tego co zostaje
    placi sie podatek. Koszty pracodawcy sa dodatkowo wyzsze o ok. 22% pensji
    brutto - to jest jego skladka na twoje ubezpieczenie i fundusze. Jezeli bys
    w umowie o prace miala 1000 zl brutto to:
    Skladki na ubezpieczenie = 187,10 zl
    Koszt uzyskania przychodu (staly w 2003) = 99,96 zl
    Daje to dochód do opodatkowania = 712,94 zl
    Podatek od tego 19% = 135,46 zl minus ulga podatkowa (stala kwota w 2003:
    44,17zl) =
    91,29 zl podatku
    minus dodatkowy podatek zdrowotny 0,25% od dochodu ((1000 -187,10)*0,25%) =
    2,03 zl
    Do wyplaty jest 1000 - 187,10 - 91,29 - 2,03 = 719,58 zl

    Jezeli chcialabys dostawac do reki tyle co przy umowie o dzielo czyli 900
    zl, to powinnas brutto zarabiac ok. 1275 zl.

    Pozdrawiam
    Adam