PracaGrupypl.praca.dyskusje › Szansa: studia doktoranckie

  • 1. Data: 2003-05-05 06:30:32
    Temat: Szansa: studia doktoranckie
    Od: "KaeL" <k...@...pl>

    Witajcie,
    Otrzymałem propozycję rozpoczęcia studiów doktoranckich.
    Otrzymywałbym w tym celu przez 4 lata stypendium (podobno nie pobiera się od
    niego podatku, a co z ZUS i innymi pierdołkami? ;))
    Problem polega jednak na tym, że ja w nauce ma przerwę - od około 10 lat
    pracuję dla pieniędzy (oczywiście IT).
    Jest to dla mnie duża szansa, gdyż mam raczej naturę naukowca.
    Są jednak problemy:
    1. Domyślacie się jaki to będzie szok zarobkowy, co? Dodam, że żonka wcale
    nie przynosi kokosów do domu i mamy dzieci.
    Ale z dużych zakupów (dom, samochód, etc) - to w zasadzie jesteśmy
    wyposażeni.
    2. Wcale nie są pewne perspektywy znalezienia pracy po tych studiach... Z IT
    to pewnie w tym czasie wypadnę (w dużej mierze) a jak wiemy kondycja nauki
    polskiej ma tendencję spadkową.
    3. Podobno ten okres nie będzie się mi liczył do stażu pracy. Więc zapewne
    (wariant pesymistyczny) i zasiłku dla bezrobotnych w razie czego nie dostanę
    :(
    4. Oczywiście mam duże problemy z przypomnieniem sobie mojej nauki - ale to
    już inna sprawa...

    No i co Wy o tym myślicie? Pracy w IT szukam od około 2-3 miesięcy i wcale
    jej znaleźć nie mogę...

    Pozdr,
    --
    KaeL
    Wytnij tekst pomiędzy znakami _ (włącznie) z adresu

  • 2. Data: 2003-05-05 06:48:14
    Temat: Re: Szansa: studia doktoranckie
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "KaeL" <k...@...pl> wrote in message
    > Witajcie,
    > Otrzymałem propozycję rozpoczęcia studiów doktoranckich.

    Oprócz jednego plusa, same minusy.
    + ktoś cię pogoni do zrobienia doktoratu, jeżeli to na ciebie działa.
    - nie liczy się do stażu pracy
    - nie liczy się do emerytury
    - nie wykazuje się na pit, ale i w dochodach też (zapomnij o jakimkolwiek
    kredycie, i jeżeli masz linię debetową, to banki ci ją zamkną jak się o tym
    dowiedzą, stypendium jest dla nich nieściągalne).
    - do odpracowania xxx godzin dydaktycznych na uczelni za darmo
    - i to chyba najpoważniejszy. Stypendium podlega zwrotowi, jeżeli nie
    zrobisz doktoratu. Za 4 lata możesz być w plecy o ładnych -dziesiąt tysięcy
    złotych do tyłu.

    Uczelnia za doktoranta otrzymuje dotację kilkakrotnie przewyższającą
    stypendium, po za tym pracujesz jako tania siła robocza, której się za to
    nie płaci.
    W efekcie swoje stypendium odpracujesz w godzinach dydaktycznych.
    Jesteś dla nich źródłem pieniędzy i to na dodatek z niespodzianką. jak nie
    skończysz dostaną to jeszcze spowrotem.

    To mniej więcej przypomina jazdę na beczce z prochem. Czasami można
    dojechać do celu.
    Decyzja należy do ciebie.

  • 3. Data: 2003-05-05 06:54:42
    Od: "Vei" <a...@g...pl>

> [...]
    > już inna sprawa...
    >
    > No i co Wy o tym myślicie? Pracy w IT szukam od około 2-3 miesięcy i wcale

    Ja bym szla na studia. Zawsze mozna sie potem zaczepic na uczelni - a uwierz
    mi (niech gadaja co chca) - forsa jest z tego niezla - chocby naucanie na
    studiach zaocznych.
    Stypendium pewnie nie za duze - moja kolezanka dostaje 800 zł na reke - juz
    konczy i przygotowuje sie do obrony tytulu doktora, ale ja mysle, ze warto.
    Tym bardziej, ze piszesz, ze masz nature naukowca.
    I jak widze - moja kolezanka pomimo badan prowadzonych na uczelni, pomimo
    pisania pracy, ma naparwde sporo czasu, wiec jakies dodatkowe prace zlecone
    podreperowalyby budzet rodziny.

    Podsumowujac - ja bym sie pisala na studia doktoranckie.
    Pozdrawiam i trzymaj sie

  • 4. Data: 2003-05-05 07:12:33
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Witaj.
> [...]
    od
    > niego podatku, a co z ZUS i innymi pierdołkami? ;))

    Studia doktoranckie to tzw "nieskładkowy okres zatrudnienia" (mogłem
    przekrecić). Po,lega to najogólniej mowiąc an tym, że masz prawo do
    wszystkich świadczen lekarskich, ale nie są odprowadzane składki emerytalne.

> [...]
    > nie przynosi kokosów do domu i mamy dzieci.
    > Ale z dużych zakupów (dom, samochód, etc) - to w zasadzie jesteśmy

    Stypendium doktoranckie to też żane kokosy - nie znam konkretnej kwoty ale
    jest to raptem kilkaset zlotych.
    Inna sprawa, ze dotoranci w mogą sobie niezle dorobić prowadząc szkolenia -
    frimy szkoleniowe i konsultingowe bardzo chętnie wsp[ólpracują z nimi
    wspólpracują.

> [...]
    IT
    > to pewnie w tym czasie wypadnę (w dużej mierze) a jak wiemy kondycja nauki

    To jest największy problem. Niedawno słyszałem jak sekretaż wydziału w PAN
    powiedział mniej więcej coś takiego:
    "Realne nakłady na naukę zmniejszyłu sie w ciągu ostatnich lat o ok 20%. W
    rezultacie jakieś 20% naukowców musi zminic pracę..".
    Poza tym zarobki naukowców nie oszaławiają - podaje przyblizone widełki z
    PAN (brutto):
    - asystent 1200 - 2000 PLN
    - adiunkt 1600 - 2700 PLN
    - samodzielny prac naukowy - 2700 - 3500
    Oczywiście, można podobierać zajęc na uczelinach, ekspertyz itp, ale po
    pierwsze masz wtedy mniej czasu na działalnośc naukową, a po drugie takie
    fuchy też trzeba umiec zdobywać. Boom edukacyjny ma sie ku końcowi, a jeżeli
    przez ~10 lat byłeś poza obiegiem to twoje szanse na złapanie dobrych
    "boków" też są raczej nieduże.

    > 3. Podobno ten okres nie będzie się mi liczył do stażu pracy. Więc zapewne
    > (wariant pesymistyczny) i zasiłku dla bezrobotnych w razie czego nie
    dostanę
    > :(
    Do stażu pracy sie liczy, ale jak juz pisałem nie masz w tym czase
    odprowadzanej składki emerytalnej

    > 4. Oczywiście mam duże problemy z przypomnieniem sobie mojej nauki - ale
    > już inna sprawa...

    Tu bym nie panikował, doktorat pisze się przecież z dosć wąskiej dziedziny,
    największy problem będziesz miał przygotowując zajęcia dal studentów w
    ramach obowiązującego studentów doktoranckich pensum...

    > No i co Wy o tym myślicie? Pracy w IT szukam od około 2-3 miesięcy i wcale
    > jej znaleźć nie mogę...

    Napisałem co wiedziałem, nie zarysykuję konkretnej porady.
    Jak byś chciał jeszcze podyskutować pisz na priv.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 5. Data: 2003-05-05 07:22:38
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    > - i to chyba najpoważniejszy. Stypendium podlega zwrotowi, jeżeli nie
    > zrobisz doktoratu. Za 4 lata możesz być w plecy o ładnych -dziesiąt
    tysięcy
    > złotych do tyłu.
    Dokładnie to 4 lata pobierasz stypendium a na zrobienie doktoratu masz do
    5. Jeżeli przez ten czas nie zrobisz doktoratu ale dostaniesz etat w
    placówce naukowej (uczelnia, PAN) to również nie musisz pieniędzy oddawać

    > Uczelnia za doktoranta otrzymuje dotację kilkakrotnie przewyższającą
    > stypendium,
    To akurat podobno ma sie zmineic (jakiś czas temu władze UJ wypłakiały się o
    to w mankiet "Dziennika Polskiego") i jest to moiim zdaniem sensowne. Po
    wprowadzeniu dotacji "od łeba" na niktórych wydziałach liczba doktorantów
    wzrosła niemal o rząd wielkości a poziom prac doktorskich poleciał "z pieca
    na łeb".
    Pozdrawuiam
    Paweł

  • 6. Data: 2003-05-05 10:26:19
    Od: "sviodo" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Pawel A." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > największy problem będziesz miał przygotowując zajęcia dal studentów w
    > ramach obowiązującego studentów doktoranckich pensum...

    pensum, ktore na studiach dziennych to przedzial 60-120 godzin rocznie :>
    jesli bedziesz mial wiecej to musza ci zaplacic.

    --
    Svi

  • 7. Data: 2003-05-05 10:36:31
    Od: "Lukas" <t...@o...pl>

    Ja na twoim miejscu bym korzystał
    Tylko jedna rada - jak bedziesz sie w miedzyczasie szukał pracy nie chwal
    sie tym
    Szczegolnie , ze teraz nie masz pracy
    Magistrów bedzie na peczki ,a juz szczegolnie w branzy IT - raczej inni sie
    nie pojawiają.
    Kasa to nie wszystko
    Potraktuj te studia jako długo terminowa inwestycje
    Ja sam zamierzam rozpoczac doktoranckie, ale musze za nie jeszcze zapłacic
    własnie teraz kumuluje kase
    ale fakt juz mam mieszkanko i auto (niespecjalne ale starczy)

    LUKAS

  • 8. Data: 2003-05-05 11:43:28
    Od: "Arkadesh Dreadful" <a...@g...pl>

    Użytkownik "KaeL" <k...@...pl> napisał w wiadomości

    > No i co Wy o tym myślicie? Pracy w IT szukam od około 2-3 miesięcy i wcale
    > jej znaleźć nie mogę...

    Ja bym sie zainteresowal co porabiaja doktoranci i reszta kadry na tej
    uczelni poza wykladaniem. Z moich obserwacji (dokonanych jednak pare lat
    temu - a to moze wiele zmieniac) wynika, ze spora czesc z nich miala wlasne
    firmy/dorabiala w jakichs. A jak wiadomo znajomosci/rekomendacja to chyba
    najprostszy sposob na znalezienie pracy... I wtedy mozna potraktowac te
    studia jako taki dodatkowy staz...

    pzdr
    Arkadesh

  • 9. Data: 2003-05-05 13:28:23
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Arkadesh Dreadful napisał:

> [...]
    > firmy/dorabiala w jakichs. A jak wiadomo znajomosci/rekomendacja to chyba
    > najprostszy sposob na znalezienie pracy... I wtedy mozna potraktowac te

    A z moich wynika, że na niektórch kierunkach studiów (oprócz różnych
    fuch i firemek) jest to jeden z niewielu sposobów dostania się na
    szczyty w prywatnych i państwowych firmach. ;)

    Flyer

  • 10. Data: 2003-05-05 13:41:54
    Od: "mucha" <m...@N...gazeta.pl>

    KaeL <k...@...pl> napisał(a):

> [...]
    > pracuję dla pieniędzy (oczywiście IT).
    > Jest to dla mnie duża szansa, gdyż mam raczej naturę naukowca.

    Ja bym poszła na studia, pieniądze potem sobie odbijesz, a i taka praca jak
    piszesz będzie Ci sprawiać przyjemność.
    A z drugiej strony, to słyszałam że można jednocześnie pracować i robić
    doktorat, jak się zachaczysz gdzieś w studium jako wykładowca
    , to Ci się będzie opłacało zrezygnować ze stypendium
    Pozdrawiam
    mucha