PracaGrupypl.praca.dyskusjeznow czasy 5zl/godz › Re: znow czasy 5zl/godz
    From: "Jurek M" <m...@1...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: znow czasy 5zl/godz
    Date: Tue, 21 Apr 2009 18:04:18 +0200

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:gskb1k$fr8$1@news.onet.pl...

    > A dlaczego nie? Może nie tyle martwił, co zainteresował się, z czego i
    > dlaczego to wynika.

    Nikt nie zabrania mu interesować się rynkiem pieczywa. To pozytywne.
    Ale wiedza ta, szeregowemu pracownikowi przy produkcji się nie przydaje.
    Nie podejmuje kluczowych decyzji, ale dba co najwyżej o reżim
    technologiczny wypieku, o jakość.
    To do niego należy.

    > Wiesz, to jest taka śmieszna i trochę sprzeczna sama w sobie
    > mentalność wielu pracowników - "a guzik mnie obchodzi jak on (szef) to
    > zrobi, ale ja chcę zarabiać dużo i już, a reszta mnie nie obchodzi" i
    > zaraz obok "to skandal, że ten skur...syn (szef) zarabia więcej ode
    > mnie! to mnie nie
    > stać na malucha, a on sobie mercedesa kupuje!"

    Wcale nie sprzeczna mentalność.
    Tyle, że inne widzenie świata ma biznesmen, inzynier, a inne prosty
    mechanik po zawodówce (przeważnie tak jest, choć nie zawsze).
    Zazdrość jest rzeczą ludzką. Jeśli zmobilizuje to kogoś do poprawy
    swojego statusu ("bo też chcę mieć takiego merca jak szef"), to dobrze.
    Inaczej gdy na narzekaniu się tylko kończy.
    Ale z tego co zauważyłem, wielu pracowników, i to wcale nie tych
    najlepiej zarabiających, jest zainteresowanych losem firmy. Często się z
    nią identyfikują. Liczą na to, że wraz z jej rozwojem, i oni będą
    awansować, lepiej zarabiać... i potem budzą się z ręką w nocniku :)
    A przecież szef na zebraniach roztaczał przed nimi taką świetlaną wizję.
    Wybacz, zbyt wielu tego typu historii się nasłuchałem, jak i byłem
    świadkiem 'dantejskiej sceny' z udziałem redukowanego pracownika
    marketingu, ale nie chce mi się o tym pisać. :)))
    I chyba jednak najrozsądniejszym wyjściem dla pracownika najemnego jest
    po prostu robić swoje - dobrze, perfekcyjnie, może nawet dać z siebie
    więcej, ale nic poza tym.
    "Nie mój cyrk, nie moje małpy".

    > Jeśli zaczną podnosić, to również nie sprzedzą albo z trudem ;-)

    Jesli nastąpi zmowa cenowa producentów pieczywa, to po kolei będą
    podnosić wszyscy, a chleb ludzie jeść muszą (chociaż tak naprawdę nie
    muszą).

    > I dotyczy to tylko właścicieli firm? :)

    Oj, nas wszystkich :)
    Tylko, że jedni mniej, inni bardziej.
    A kobiety przeważnie bardziej od mężczyzn. :)))

    > Nie zakładam, ale dywaguję, że w większości przypadków, gdy kosztów
    > nie
    > da się ciąć w sposób legalny, a firmę i ludzi utrzymać trzeba,
    > niejeden
    > posunie się to takich chwytów.

    I to też dotyczy wszystkich - również bezrobotnych, ludzi którzy zbyt
    mało zarabiają by się utrzymać, emerytów i rencistów, którym nie
    starcza...im uboższe społeczeństwo i większy margines biedy tym takie
    zachowania są powszechniejsze.

    > Istnienie policji niestety nie eliminuje przestępczości.

    Jasne, że żadnego patologicznego zjawiska się nie wyeliminuje
    całkowicie.
    Ale owe instytucje w jakiś tam sposób je ograniczają i utrzymują pewną
    równowagę.