PracaGrupypl.praca.dyskusjewlasna dzialalnosc gospodarcza › Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    From: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Date: Sat, 20 Nov 2004 19:21:14 +0000 (UTC)

    > czyli mozna przez to rozumiec, ze w moim przypadku place najnizszy ZUS
    > obojetnie czy mam zysk 100zl miesiecznie, czy 10000zl miesiecznie?

    Tak. Tyle, że jeśli nie masz żadnego dochodu to ZUS i tak MUSISZ zapłacić.
    Teraz ok. 700 zł.

    > czy mozna to troche jasniej opisac? i jak z tym progiem do ktorego nie
    > place zadnego podatku od zysku?

    Jakim progiem? Jest coś takiego jak kwota wolna od podatku, którą odliczasz na
    początku roku. Jeśli przekroczysz tą kwotę to wysyłasz pierwszą deklarację
    PIT-5 i płacisz podatek.

    Przykład?
    Zarobiłeś na czysto 1000 zł w danym miesiącu.
    Płacisz najpierw ZUS (stawki przykładowe):
    Ubezpieczenie Emerytalne i rentowe = 500
    FGŚP i FP = 30
    Chorobowe = 50
    Wypadkowe = 20
    Zdrowotne = 150

    Teraz odliczasz 1000 - (600 * (0.5/8.25 * 150)) = ok. 395 zł (to jest twój
    koszt ZUS) - tyle jest kwota do opodatkowania.

    Teraz liczysz podatek: 395 zł * 0.19 (stawka 19%) = 75.05

    Ale że zapłaciłeś zdrowotne odliczane od podatku (nie od podstawy) to:
    75,05 - (7.75/8.25 * 150) = ok. - 75 zł.

    Tak więc masz nadpłacone 75 zł, ale że nasze kochane państwo nie oddaje
    podatku zdrowotnego bo jest obligatoryjny tak więc wpisujesz w kwotę do
    zapłacenia 0. Gratuluję zostałeś właśnie okradziony na 75 zł.... ale nic nie
    zrobisz bo to zgodne z prawem...

    Od początku roku jest jeszcze jakaś kwota wolna od podatku, ale dojdziesz z
    czasem co i jak.

    > to rowniez prosze troche jasniej (najlepiej z jakims przykladzikiem;)

    Zatrudniasz kogoś na Umowę o Dzieło na 1000 zł:
    Twój koszt to 1000 zł.
    Koszt uzyskania przychodu człowieka (z przekazaniem praw aut.) - 50% * 1000 zł
    = 500 zł.

    Podatek do opłącenia = 0.20 * (1000 - 500) = 100 zł.

    Gdyby umowa o dzieło nie była z przekazaniem praw autorskich wówczas koszt
    uzyskania przychodu to 20%:

    Podatek = 0.20 * (1000 - 200) = 160 zł.

    Dla ciebie różnica żadna, dla człowieka który bierze to mieć albo nie mieć 60
    zł...

    > czyli do urzedu gminy musze isc swojego, zas zus i us moze byc tutejszy?

    Lepiej dla ciebie, żeby był tam gdzie mieszkasz. Bo czasem się zdarza, że
    wezwą cię aby skorygować np. "błednie wpisany przecinek" i musiałbyś osobiście
    W WYZNACZONYM PRZEZ NICH TERMINIE zgłosić się do pani urzędniczki i wyjaśniać...

    > hmmm czyli 22% z tego, co dostane od danej firmy za dane zlecenie
    > odprowadzam do panstwa? wiec jak jest z tymi 19% od zyskow i 22% vatu?
    > moglby mi ktos to tak lopatologicznie opisac

    chcesz miec 1000 zł na czysto z czegos to:

    1000 + podatek + 22% VAT = końcowa cena twoja dla klienta

    Pozdrowienia
    Aluś