PracaGrupypl.praca.dyskusjewlasna dzialalnosc gospodarcza › Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    From: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Date: Sat, 20 Nov 2004 18:03:18 +0000 (UTC)

    > - jaki ZUS musze placic? slyszalem cos o najnizszej stawce (okolo 700zl
    > miesiecznie), ktos mi jednak mowil, ze sa roznego rodzaju nizsze zusy dla
    > absolwentow (czy jest cos takiego? czy student sie pod to lapie?). czy
    > jest jakas mozliwosc placenia nizszego zusu w moim przypadku?

    Od 1 maja nieaktualne. Nie ma żadnej możliwości. Jest kilka znanych sposobów
    ominięcia zusu ale wymaga to "innego" zatrudnienia się dodatkowo.

    > - od czego w ogole zalezy wysokosc zusu? w przypadku zatrudnienia, wiem ze
    > placone jest od zarobkow, ale w przypadku wlasnej dzialalnosci? od czego
    > to zalezy?

    Od niczego. Co 2-3 miesiące ZUS publikuje informacje o przeciętnym
    wynagrodzeniu, które stanowi bazę do obliczania kwoty ZUS-u. Współczynnik ten
    jest wzięty z sufitu o czym świadczy fakt, że od 10 lat "średnia" płaca
    wzrosła o niecałe 30 % zaś stawka ZUS wzrosła o ponad 100% albo i więcej.

    > - oprocz zusu musze jeszcze placic podatek od zarobkow... zamierzam
    > rozliczac sie na podstawie ksiegi przychodow i rozchodow. Czyli rozumiem,
    > ze do urzedu odprowadzam 19% z roznicy przychodow i rozchodow, czy tak?
    > Slyszalem ze sa jakies progi, ze jezeli firma nie ma miesiecznie zysku
    > wysokosci ilus tam to w ogole podatku nie placi. Czy to prawda? Jesli tak
    > to jakiej wysokosci jest ten prog?

    Najpierw odliczasz ZUS (odowiązkowe społeczne, dobrowolne chorobowe i
    obowiązkowe FGŚP - mimo że nie zatrudniasz NIKOGO - złodzieje) oraz odliczasz
    zdrowotne od podatku w wysokości 7.75/8.25 (od nowego roku). Zdrowotne od
    podatku, zus od przychodu. I wpłacasz...

    Jedna uwaga. Działalność typu 72.x według PKWiU z definicji podlega VAT-owi.
    Nie można być na ryczałcie... chyba, że wybierzesz branżę jako ... "doradztwo"
    - po szczegóły odsyłam do jakiegoś doradcy :)

    > - czy biorac kilku studentow do siebie na umowe o dzielo place za nich
    > jakies podatki? to znaczy wiem, ze student zusu nie placi... tak wiec z
    > zusu sa zwolnieni i ja tez za nich zusu nie place, ale jesli chodzi o
    > podatek od zyskow? czy ja place urzedowi 19% ich zarobkow, czy oni robia
    > to sami? to znaczy ja wyplacam im sume, ktora widnieje na umowie, a oni
    > sami sie z tej sumy rozliczajac w urzedzie?

    JEst jeszcze coś takiego jak koszt uzyskania przychodu. W przypadku umowy o
    dzieło Z PRZEKAZANIEM praw autorskich majątkowych - koszt uzyskania przychodu
    wynosi 50% i dopiero wtedy opodatkowujesz. Jeśli student to nie płacisz zusu.
    Możesz sobie w umowie zażyczyć, żeby człowiek sam się rozliczał, ale lepiej
    sam zapłać, bo to się prosi o kłopoty. Jeśli człowiek nie zapłaci to US będzie
    strzelał do CIEBIE.

    > - mieszkam w gdansku, zameldowany zas jestem w toruniu. czy zeby zalozyc
    > wlasna dzialalnosc gospodarcza (z siedziba w gdansku) musze jechac i
    > wszystkie potrzebne sprawy zalatwiac w toruniu, czy moge sie tym wszystkim
    > zajac tutaj na miejscu?

    Założyć możesz gdzie chcesz - tam gdzie masz miejsce zamieszkania. Miejsce
    zameldowania nie ma znaczenia. I jak mi powiedziała kiedyś jedna pani z US, -
    "urzędu skarbowego nie obchodzi gdzie Pan jest zameldowany, a tak w ogóle to
    zameldowania nie ma."

    > jesli ktos jest w stanie mi pomoc, to bardzo prosze o pomoc... bede
    > niezmiernie wdzieczny.

    You're welcome. Zastanów się jednak czy będziesz miał zleceń na tyle aby
    opłacić ten złodziejski ZUS. Pamiętaj także, że jeśli chcesz się bawić w IT to
    będziesz VATowcem. Czyli do kwoty którą ktoś ci ma zapłacić muszisz doliczyć
    haracz dla państwa w wysokości 22%.

    Pozdrowienia
    Aluś