PracaGrupypl.praca.dyskusjew jakim terminie umowa ? › Re: w jakim terminie umowa ?
    From: Gienek <g...@s...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: w jakim terminie umowa ?
    Date: Fri, 13 Jul 2007 08:23:39 +0200
    <f7357n$fqe$1@inews.gazeta.pl> <f73cbn$2es$1@node2.news.atman.pl>
    <f73ddc$om7$1@inews.gazeta.pl> <f73e9a$6jd$2@news.dialog.net.pl>
    <h...@4...com>
    <f73hl9$9g8$1@news.dialog.net.pl>
    <l...@4...com>
    <f74oae$jq9$1@inews.gazeta.pl>
    <k...@4...com>
    <f75l6f$2ld$4@inews.gazeta.pl> <4...@i...pl>
    <f7669k$lg7$2@inews.gazeta.pl> <4...@i...pl>
    <f767nv$2b$1@inews.gazeta.pl> <f767vp$6o7$1@news.dialog.net.pl>

    > Nie _potwierdza_ na piśmie. To dotyczy sytuacji, kiedy umowa została
    > zawarta ale nie ma jeszcze formy pisemnej mimo rozpoczęcia pracy.
    > Odpowiedni artykuł podałem w innym poście.

    Dokładnie tak. Bo chyba jest logiczne, że pracownik bez porozumienia z
    pracodawcą nie może rozpocząć pracy. Wielkie zdziwienie zapanowałoby w
    firmie gdyby pojawił się jakiś gość i zaczął pracować bez porozumienia z
    kimkolwiek. Taka sytuacja jest chyba raczej niemożliwa.
    Skoro pracownik dogaduje się co do pracy z pracodawcą i formy zatrudnienia,
    w tym poście chodzi o umowę o pracę, przychodzi do pracy i widzi, że takiej
    umowy nikt nie daje mu do podpisania to może czuć się oszukany. W końcu
    jest to pogwałcenie jego praw pracowniczych bo kodeks pracy zapewnia go, że
    dostanie podpisaną umowę w dniu rozpoczęcia pracy. Uważam, że w takim
    przypadku bez żadnych konsekwencji pracownik może podziękować pracodawcy za
    współpracę i pójść w swoją stronę.

    Poza tym umowa ustna to bardzo kruchy i łatwy do złamania sposób zawierania
    umów. Podam przykład który przeżyłem na własnej skórze.
    Dogadałem się kiedyś z nowym pracodawcą co do warunków pracy i
    wynagrodzenia. Nie było mowy o żadnej premii tylko ostateczna suma.
    Zwolniłem się od poprzedniego pracodawcy przychodzę do nowego a tu mi mówią
    że umowa będzie w terminie późniejszym bo musi przyjść z centrali firmy. Po
    około dwóch tygodniach przyszła. Oczywiście musiałem podpisać z datą
    późniejszą niż rozpocząłem pracę bo jest jakiś tam termin zgłoszenia
    pracownika do ZUS. Potem okazało się, że na umowie jest kwota niższa niż
    uzgadnialiśmy. Dyrektor to tłumaczył że u nich jest taki system
    wynagradzania pracowników i musi być premia. Ciekawe dlaczego nic nie
    wspomniał o tym wcześniej. Zapewniał mnie, że nie mam się czego obawiać i
    że na pewno będę otrzymywać umówioną kwotę. Faktycznie otrzymywałem w
    pierwszym miesiącu okresu próbnego. W drugim miesiącu już nie otrzymałem.
    Dyrektor wytłumaczył mi to tak, że zakład wypracował niższy zysk niż zwykle
    i po obcinano wszystkim premie. Ale podczas umawiania się nie było żadnej
    mowy o obniżaniu zarobków. Już tam nie pracuję bo wypowiedziałem umowę.
    Dlatego uważam, że nie można pozwalać pracodawcom na zwlekanie z
    podpisaniem umowy. Podpisujemy to pracujemy. Nie to nie bo później moze się
    okazać że warunki pracy uległy zmianie.