PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa zlecenie a ubezpieczenie › Re: umowa zlecenie a ubezpieczenie
    From: MarKust71 <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: umowa zlecenie a ubezpieczenie
    Date: Fri, 20 Apr 2012 09:01:03 -0700 (PDT)

    > Ich obowiązkiem nie jest udowadnianie czegokolwiek, tylko leczenie osób,
    > które są ubezpieczone.

    Racja w 99%. Ich obowiązkiem jest leczenie każdego, czy jest ubezpieczony, czy nie,
    tyle że za tę usługę płaci albo zakład ubezpieczeń, albo pacjent.

    > Jeśli obecny system weryfikacji od strony przychodni zawodzi, a
    > zasadniczo w ogóle go nie ma, to obowiązkiem ubezpieczonego jest
    > przedstawić dowód tego, że mówi prawdę.
    > Równie dobrze <ciach>... Idąc Twoim tokiem myślenia <ciach>...

    Obecnie obowiązujące prawo przewiduje dokładnie jaki podmiot, w jakich
    okolicznościach, jakich dokumentów i informacji może ode mnie żądać. Przyznaję,
    że trochę się zapędziłem z tym, co kto, komu przy wizycie u lekarza ma
    udowadniać. Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych zobowiązuje pacjenta do przedstawienia dokumentu potwierdzającego
    posiadanie ubezpieczenia, choć ZOZ-y nie mają obowiązku takiego dokumentu
    wymagać. Ustawa przewiduje cztery sposoby potwierdzenia ubezpieczenia:
    - zaświadczenie od pracodawcy (w tym mieści się ew. raport RMUA) lub karta
    chipowa tam, gdzie funkcjonuje,
    - druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ważny dowód opłacenia
    składek dla osób prowadzących działalność gospodarczą,
    - legitymacja, lub zaświadczenie z KRUS,
    - zaświadczenie z urzędu pracy.
    Jeśli nie ma możliwości przedstawienia takiego dokumentu w chwili
    korzystania z usługi medycznej, ustawodawca wyznaczył dodatkowy 30-dniowy
    termin na jego dostarczenie i w pewnych przypadkach może być on przedłużony.
    W przypadku dyplomów itp. sprawa wygląda tak, że nie istnieją centralne,
    ogólnie dostępne rejestry takich dokumentów, z jakich można by skorzystać.
    Za to informacje o ubezpieczonych zgromadzone są w jednej bazie danych NFZ,
    i są regularnie wymieniane pomiędzy NFZ, a ZOZ, który z NFZ zawarł umowę.
    Kiedy ZOZ wystąpi o sfinansowanie swoje usługi udzielonej konkretnej
    osobie, a wg danych NFZ osoba ta nie jest ubezpieczona, informacja o tym
    fakcie bardzo szybko trafia do ZOZ, który będzie miał pełne prawo wystawić
    za tę usługę rachunek, bez względu na to, jakimi zaświadczeniami czy
    oświadczeniami posługiwał się pacjent.

    > Zdecydowanie lepiej.

    Znów musiałem się przesiąść na Google, ale może nie będzie najgorzej tym razem.

    Marek