PracaGrupypl.praca.dyskusjeprzyszłośc etatu › Re: przyszłośc etatu
  • Data: 2005-04-11 23:01:49
    Temat: Re: przyszłośc etatu
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu> szukaj wiadomości tego autora

    > nie sądzę, by 80% społeczeństwa to było tamto pokolenie, a i z
    > tamtego pokolenia znajdą się ci, którzy wiedzą, że bez pracy nie ma
    > kołaczy

    Tak. Ale nie w tym rzecz. 80% społeczeństwa wyobraża sobie pracę w tej
    postaci jaka jest (i była): etat. Dlatego trudno przeforsować
    radykalne zmiany KP. Są to decyzje niepopularne ze wzgledu na
    elektorat. A jak wiadomo - polityk nie musi mieć racji tylko poparcie.

    > dla mnie umowa o prace jest umową o pracę, bez szczególnego rozróżnienia
    > co pracownik i jak ma zrobić,
    > jeśli pracownik pozostaje dyspozycyjny i ma powierzony zakres
    > obowiązków, to jest to praca na etat i za jego czas+wykonane obowiązki
    > otrzymuje zapłatę

    zgadza się

    > jeśli ma do wykonania określone, jasno sprecyzowane zadanie, to tez
    > jest to jego praca, a ktoś magicznie wprowadził nowe określenia

    zgadza się... częściowo. Bo zależy co oznacza "zadanie".
    Zadaniem np. PH nie jest jazda do klienta, tylko zawarcie transakcji.
    Umowa o dzieło to nie może być. Zlecenie też, bo nie zależy od efektu
    tylko staranności wykonania. Umowa o pracę w trybie zadaniowym?
    Podobne wady, co zwykła umowa o pracę z wyjątkiem czasu pracy.
    Dopiero dobre byłoby coś na wzór umowy o dzieło lub agencyjnej ale bez
    DG. Niestety - nie ma takiego rozwiązania. Może się mylę (to proszę
    o informację), ale nie można po prostu naliczać prowizji od efektu bez
    gwarantowanej stawki minimalnej, jeżeli nie ma DG. A to powoduje, że
    ja sprzedam połowę tego co ty, a różnica w zarobkach będzie tylko 20%.

    Podam kolejne przykłady:

    1. Firma. Mam w tym tygodniu więcej towaru i chciałbym go szybciej
    sprzedać. Najlepiej przez tydzień zatrudnić "rezerwowych" ludzi. Jak?
    Agencja pracy czasowej? Nie zadawala mnie - znam ludzi, których mogę
    "wołać" jak muszę - są już przeszkoleni i chętnie dorobią...

    2. PH. Mając od czasu do czasu więcej wolnego czasu chciałbym sobie
    zarobić przyjmując zlecenie sprzedania np. dzisiaj 100 par spodni po
    sklepach. Jest hurtownia, co je ma, ja mam czas... Nie - przeznaczyć
    5 godzin na staranne próby sprzedania, tylko sprzedać i dostać za to
    prowizję. Jak?
    Rozwiązanie jakie stosują firmy typu Avon itp: sprzedam ci taniej niż
    w katalogu a ty sprzedaj "po cichu" dalej. A jak sprzedasz dużo i masz
    dostać za to dodatkową gratyfikację, to odbierzesz w postaci zakupu za
    połowę ceny. (pewnie ci z Avonu zauważą nieścisłości, ale zasadą jest
    brak prawnej możliwości zapłaty gotówką).

    Założenie działalności w tych przypadkach jest bezsensowne: zarobię
    200zł a zusu zapłacę 700. Czemu Państwo "broni" przed możliwością
    zarobienia kilku złotych? Czemu ten bezrobotny lub zatrudniony na pół
    etatu, co mógłby sobie pomóc, nie może? Czemu przedsiębiorca nie może
    dać zarobić paru zł, samemu też usprawniając sobie działanie?

    > problemem nie jest założyć DG,
    > problemem są miesięczne obciążenia wynikające z samego faktu
    > prowadzenia DG (zus) jaki problem mieć działalność (aktywną) gdy nie
    > osiągnąłeś żadnego przychodu (kiepski miesiąc) i jednocześnie nie
    > masz podatków do zapłacenia??? (pisząc podatki mam na myśli okolice
    > zusu)

    Nie ma, dlatego właśnie piszę: zus procentowy (do pewnej granicy).
    Ale z drugiej strony jest zbyt skomplikowane prowadzenie KPiR (a tylko
    tak można wykazać faktyczny dochód) + Vat przez każdego. Ideałem
    byłoby, żeby bez dodatkowych kosztów na biuro rachunkowe każdy
    potrafił to zrobić sam. Dlatego mówiłem o uproszczeniu. To
    rozwiązałoby też problemy opisane wyżej. Albo płacenie całości ZUS i
    podatku przez zatrudniającego, ale bez tych wszystkich nonsensownych
    przepisów, nakazów i zakazów, związanych bezpośrednio lub pośrednio z
    dzisiejszym KP i ZUS.

    J.K.
    --
    ====== kilka ofert zatrudnienia: www.zapraszam.pl/praca/ ======
    1 września o 12.00 Warszawa, Meissnera 5 - otwarcie jubileuszowej