PracaGrupypl.praca.dyskusjeprosze o pomoc › Re: prosze o pomoc
  • Data: 2003-07-17 21:34:15
    Temat: Re: prosze o pomoc
    Od: "Apap" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "comet" <p...@p...fm> wrote in message
    news:bf12q3$lmb$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Zwracam sie do Grupowiczow z nastepujaca prosba, proszac jednoczesnie o
    > wyrozumialosc dla mojej ignorancji:
    >
    > W tym roku skonczylam studia i chociaz w ciagu trzech ostatnich lat
    > pracowalam, jestem bardzo slabo zorienowana wtemacie umow, ubezpieczen
    itp.
    > Z tym zwiazana jest moja prosba: prosze mi podpowiedziec gdzie szukac, co
    > czytac czy z kim porozmawiac zeby polapac sie wreszcie w temacie???
    >
    > Druga sprawa dotyczy konkretnej sytuacji: do tej pory, jako studentka
    > ponizej 26 roku zyca, bylam zatrudniona na umowe umowe o dzielo
> [...]
    Nie jestem specjalista, wiec moge sie mylic.
    Jezeli z pracodawca laczy cie TYLKO umowa o dzielo (nie ma z pracodawca
    umowy o prace, czy tez umowa o dzielo nie jest wykonywana na rzecz
    pracodawcy, z którym masz podpisana umowe o prace) to nie ma obowiazku
    ubezpieczen spolecznych. Z tego co zrozumialem tak jest w twoim przypadku.
    Czyli dostajesz kase ty i urzad skarbowy, ZUS nie dostaje nic (chyba ze jest
    sie studentem - mamy ubezpieczenie z tytulu bycia studentem). Inaczej jest w
    przypadku umowy zlecenia - tu w kazdym przypadku (poza studentami bo j.w.)
    obowiazuje ubezpieczenie i nie ma tu wiekszych roznic z umowa o prace.
    I jeszcze jedna kwestia. W przypadku umow o dzielo, ktorych przedmiotem jest
    czynnosc stanowiaca przedmiot prawa autorskiego - koszty uzyskania wynosza
    50%, normalnie jest to 20%. I tak jest chyba w twoim przypadku. Czyli jezeli
    masz umowe na 1000 zl to dochod do opodatkowania stanowi 500 zl (bo 50% to
    koszty uzyskania). Zaliczka na podatek dla umow o dzielo 20%, czyli 100 zl.
    Do reki dostajesz 900 zl. Podatkowo jest to korzystne, ale nie masz zadnego
    ubezpieczenia. Trzeba placic za wizyte u lekarza w przychodni i samemu
    odkladac na emeryture.
    Przy umowie o prace od twojej pensji brutto odejmuje sie 18,71%
    ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i chorobowego. A od tego co zostaje
    placi sie podatek. Koszty pracodawcy sa dodatkowo wyzsze o ok. 22% pensji
    brutto - to jest jego skladka na twoje ubezpieczenie i fundusze. Jezeli bys
    w umowie o prace miala 1000 zl brutto to:
    Skladki na ubezpieczenie = 187,10 zl
    Koszt uzyskania przychodu (staly w 2003) = 99,96 zl
    Daje to dochód do opodatkowania = 712,94 zl
    Podatek od tego 19% = 135,46 zl minus ulga podatkowa (stala kwota w 2003:
    44,17zl) =
    91,29 zl podatku
    minus dodatkowy podatek zdrowotny 0,25% od dochodu ((1000 -187,10)*0,25%) =
    2,03 zl
    Do wyplaty jest 1000 - 187,10 - 91,29 - 2,03 = 719,58 zl

    Jezeli chcialabys dostawac do reki tyle co przy umowie o dzielo czyli 900
    zl, to powinnas brutto zarabiac ok. 1275 zl.

    Pozdrawiam
    Adam