PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca za granica › Re: praca za granica
  • Data: 2002-08-21 07:07:11
    Temat: Re: praca za granica
    Od: "JC" <J...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    "dasher" <d...@g...pl> wrote in message news:ajtchp$b0t$1@news.tpi.pl...
    > witam wszystkich,
    > poszukuje wszelkich informacji w zwiazku z podjeciem pracy w niemczech
    > wybieram sie tam zaraz po zakonczeniu studiow,
    > *jak szukac pracy w niemczech?
    > *jak LEGALNIE podjac prace w niemczech ?
    > *czy na poczatku bede pracowal na podstawie umowy-zlecenia
    > *po jakim czasie otrzymam wize?
    > *czy pozniej bedzie to typowa umowa o prace?
    >
    > i najwazniejsze:
    > mam szanse na znalezienie pracy w niemczech zbieznej ze studiami (chociaz
    > troszke)
> [...]

    Sorry, ale glowa boli po takich postach :-(((
    A wiec studiujesz sobie miedzynarodowe stosunki ekonomiczne na SGH i
    wyobrazasz sobie, ze za Odra nie moga sie juz Ciebie doczekac. Wybierasz sie
    zaraz po studiach, hmmm to brzmi dumnie. Nie wiesz jeszcze co i gdzie chcesz
    robic, najlepiej by bylo to zgodne z Twoim kierunkiem studiów, nie masz
    specjalnie pojecia o szukaniu pracy (gdziekolwiek) i oczekujesz ze na grupie
    dyskusyjnej ktos Ci poda checkliste z punktami, które nalezy tylko odhaczyc
    i ... juz, wszystko zalatwione. Jak sie domyslam niemiecki znasz co najwyzej
    na poziomie kursu jezykowego (pewnie podstawowego), jak wiekszosc obecnych
    absolwentów jestes zapewne przekonany ze znasz swietnie angielski (bo pewnie
    masz jakies certyfikaty ale nie miales okazji w "boju" tego sprawdzic) i
    tego samego spodziewasz sie po potencjalnych niemieckich pracodawcach.

    Ale ok, zeby nie bylo ze tylko chce sobie pouzywac na ambitnym studencie to
    pare przydatnych byc moze wiadomoci :

    - po pierwsze musisz sobie znalezc w Niemczech pracodawce, czyli kogos kto
    zechce Cie zatrudnic, mozna zaczac od szukania przez internet ale na
    odleglosc nikt Cie nie zatrudni, jesli wiec bedziesz mial to szczescie i
    którys pracodawca okaze sie zainteresowany rozmowa z Toba, to na taka
    rozmowe bedziesz sie musial tam udac (na wlasny koszt, by nie bylo
    niedomówien)

    - po drugie ten pracodawca musi zalatwic dla Ciebie pozwolenie na prace w
    tamtejszym Arbeitsamcie (wiesz co to takiego ?) i albo mu sie to uda albo
    nie - w tym celu musisz m.in. udowodnic ze bedziesz mial gdzie mieszkac,
    zalatwic papiery lekarskie i jeszcze pare innych formalnosci/kwitów

    - jesli udalo sie zalatwic pozwolenie na prace to z takim starasz sie w
    Polsce o wize pracownicza do Niemiec w ambasadzie

    - jesli te wize dostaniesz, to jest ona wazna bodajze 3 miesiace, przedluzyc
    musisz ja na miejscu

    - to co wymienilem do tej pory zajmie Ci od 3-6 miesiecy, jesli pracodawca
    ciagle jeszcze moze i chce na Ciebie czekac to wyjezdzasz i pracujesz

    Tyle w wariancie legalnym. Jesli znajdziesz prace na czarno, to raczej nie
    bedzie to praca w zawodzie i oczywiscie nie masz wtedy wizy, pozwolenia na
    prace i w kazdej chwili pracodawca i/lub urzad imigracyjny moga Cie wywalic.
    Co do zapotrzebowania na konkretnych pracowników, to na pewno potrzebni sa
    informatycy, pielegniarki, osoby do opieki nad dziecmi i osobami starszymi -
    nie sadze by Niemcy poszukiwali swiezo upieczonych specjalistów (?) od
    stosunków miedzynarodowych znad Wisly.
    Sorry za troche sarkastyczny ton, ale ja tez kiedys podejmowalem taka
    decyzje (z powodzeniem zreszta) i wydaje mi sie ze wtedy ocenialem sytuacje
    bardziej realistycznie niz Ty dzisiaj.

    Powodzenia
    JC