-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
Newsgroups: pl.praca.dyskusje
Subject: Re: natrętny sprzedawca
Date: Tue, 31 Jan 2006 01:27:07 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 107
Message-ID: <drmb89$l5c$1@inews.gazeta.pl>
References: <drlvpd$efe$1@opal.icpnet.pl>
NNTP-Posting-Host: dxo15.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1138667594 21676 83.22.100.15 (31 Jan 2006 00:33:14 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Jan 2006 00:33:14 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <drlvpd$efe$1@opal.icpnet.pl>
X-Accept-Language: pl, en-us, en
X-User: sobczyk.webdesign
User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0.7 (Windows/20050923)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:173901
[ ukryj nagłówki ]Virtuozik napisał(a):
> Otoz stara wyjadaczka ktora pracuje tam juz pare lat ma taki nawyk ze jak
> tylko klient wejdzie do sklepu zaraz dopada go pytaniem "czy moge cos
> podac?",
Takie zachowanie świadczy o fatalnym braku wiedzy na temat cyklu
sprzedaży / obsługi klienta.
Literatury Ci nie podam, bo nie chce mi się grzebać, ale mogę napisać z
głowy. Wiem co piszę, bo szkolę sprzedawców.
1.
Proces sprzedaży do klienta indywidualnego polega, w dużym uproszczeniu,
na uświadamianiu lub wywoływaniu potrzeb zakupu u klienta.
Nie każdy klient wchodzi do sklepu z uświadomionym zamiarem dokonania
zakupu. Większość nie uświadamia sobie nawet w pełni, jaki produkt może
ich zainteresować. Klient, wchodząc do sklepu najczęściej myśli: "szukam
nowych spodni" a nie "szukam nowych gabardynowych, lekko dzwonowatych
spodni w odcieniu kawy z mlekiem, z delikatnym deseniem w jodełkę,
brązowym guzikiem, szlufkami szerokości 2 cm, u dołu rozszerzanych, u
góry obcisłych...". Zatem pytanie: "czy mogę coś podać" może wywoływanć
nieprzyjemne uczucie presji: "proszę natychmiast, tu i teraz i w tym
momencie sprecyzować swoje oczekiwania".
2.
Doprecyzowującą rolę pełni ekspozycja - metodą kolejnych przybliżeń
(moda męska -> regały ze spodniami -> regał z eleganckimi spodniami ->
spodnie w kolorze kawy) pomaga klientowi określić jego oczekiwania
względem towaru.
Ekspozycja pełni również inne kluczowe role - wzmaga działanie
irracjonalnych motywatorów zakupu: "wchodzę do sklepu po nowe
rękawiczki. Widzę zajebistą, klasycznie elegancką marynarkę - MUSZĘ JĄ
MIEĆ" albo "wchodzę rozejrzeć się za jakimś t-shirtem. Widzę kosz pełen
przecenionych skarpet. Takie tanie, czemu nie skorzystać i nie kupić" itd.
Proste pytania, pozwalajace uświadomić rolę elementów nieracjonalnych w
sprzedaży bielizny:
- ile kobiet kupuje majtki z powodów czysto racjonalnych - np. przez to,
że z 7 par (po jednej na każdy dzień) podarła się środa i trzeba
uzupełnić?
- ile w ogóle kobiet i mężczyzn kieruje się tylko czynnikami
racjonalnymi w doborze bielizny?
- w jakim stopniu mężczyzna kupujący kobiecie bieliznę, kieruje się
motywami racjonalnymi?
Zatem natychmiastowe pytanie "co podać" nie tylko wywołuje presję, ale
również odciąga uwagę Klienta od ekspozycji i ogranicza możliwość
uświadamiania potrzeb Klientowi albo wywoływania u niego potrzeb
dokonania zakupu.
3.
Bardzo ważną rolę w sprzedaży pełni analiza potrzeb klienta. Im jest ona
lepiej przeprowadzona, tym większe szanse na sprzedaż.
Szanse sprzedażowe zwiększa również uświadomienie sobie przez klienta
potrzeby zakupu (pkt. 1) i w konsekwencji - samodzielne nawiązanie
kontaktu ze sprzedawcą. Czyli: łatwiej sprzedać temu sprzedawcy, do
którego klient sam podchodzi, niż temu, który musi podejść do klienta.
A więc:
- obserwować nienachalnie klienta, czekając aż poszuka wzrokiem
sprzedawcy, czyli nawiąże kontakt. Wtedy podejść,
- obserwować co robi klient - w stronę jakiego asortymentu się kieruje,
jak i co wybiera,
Jeżeli ta "stara wyjadaczka" trochę zaczeka, to w odpowiednim momencie
będzie mogła zaoferować konkretny produkt, z grubsza odpowiadający
wymaganiom klienta a potem - doprecyzować, ustalić szczegóły, zachęcić,
sprzedać.
4.
Stary banał: każdy człowiek jest inny ale jednak można odnaleźć pomiędzy
nimi podobienstwa. Tak samo jest z klientami: każdy inny, lecz można ich
podzielić na cztery grupy.
Nad typologią nie będę się specjalnie rozpisywał. Krótko: są tacy,
którzy dokonanie zakupu traktują w kategorii zadania: szybko wybierają,
szybko kupują lub szybko wychodzą. Sprzedawcę traktują również
zadaniowo: jest zbędny póki nie ma się do niego pytań. Jeśli sam się
wcina w procesy myślowe takiego zadaniowca - zawadza.
Są też tacy, którzy muszą wejść, rozejrzeć się wiele razy, obejść sklep,
zapytać o milion rzeczy. Często nieufni, trzy razy zastanowią się zanim
podejmą decyzję o zakupie. Każda próba wywarcia zbyt silnej presji
powoduje, że ze sklepu uciekają.
Ta wyjadaczka swoim zachowaniem zraża do siebie co najmniej dwie
kategorie klientów.
Tyle. Na koniec dwa fakty:
1.
Sposób reakcji na wejście klienta jest jednym z podstawowych kryteriów
oceny sprzedawcy, dokonywanej przez asesora symulującego klienta.
Prawidłowa postawa to: "zauważa klienta, opcjonalnie: wita go,
obserwuje, we wlaściwym momencie podchodzi". Ta postawa znajduje się na
środku skali pomiędzy dwoma negatywnymi biegunami: "nie zauważa/zlewa
klienta" i "podbiega jak torpeda i pyta co podać".
2.
Około 15% populacji Polski cierpi na różnego rodzaju zaburzenia
depresyjne, nerwicowe lub lękowe. Nadgorliwy sprzedawca, przekraczający
wrażliwe bariery takich osób, może powodować uczucie dużego dyskomfortu.
pozdrawiam
m.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.01.06 08:26 januszek
- 31.01.06 11:09 supp
- 01.02.06 12:17 mbn
- 01.02.06 12:19 mbn
- 01.02.06 12:33 Kapsel
- 01.02.06 18:29 Virtuozik
- 01.02.06 18:32 Virtuozik
- 01.02.06 18:55 Maciek Sobczyk
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pedalskie ogłoszenia na rządowej s. WWW oferty.praca.gov.pl:443
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- Ile powinien trwać tydzień pracy?
- Jakie znacie działające serwery grup dyskusyjnych?
- is it live this group at news.icm.edu.pl
- praca 12/24
- 5 minut przerwy przy komputerze
- raczej już nigdy nie będę pracował w Polsce
- Stanowiska sztucznie tworzone
- Re: SOLUTIONS MANUAL: Optical Properties of Solids 2nd Ed by Mark Fox
- zapłata
- Re: Cwana cwaniurka czyli niemieccy oszuści.
- Re: Cwana cwaniurka czyli niemieccy oszuści.
- Jawność zarobków wszystkich
- rozmówki przy wódeczce...
Najnowsze wątki
- 2025-03-12 Ryga => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i Kad
- 2025-03-12 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-12 Warszawa => Programista C <=
- 2025-03-12 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-03-12 Warszawa => Generative AI Engineer <=
- 2025-03-12 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-12 Warszawa => Gen AI Engineer <=
- 2025-03-12 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-03-12 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-03-12 China-Kraków => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-03-12 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-12 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-12 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-03-12 Warszawa => Junior Digital Product Manager <=
- 2025-03-12 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=