PracaGrupypl.praca.dyskusjeZaleznosc zarobków i kariery od IQ › Re: Zaleznosc zarobków i kariery od IQ
    From: "kinky" <w...@b...net>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zaleznosc zarobków i kariery od IQ
    Date: 20 Oct 2006 13:11:33 -0700

    Wywołałem ten temat trochę z ciekawości a trochę mając nadzieję
    na znalezienie wskazówek dla siebie. Jak pisałem na wstępie prace
    zdobywa się głównie dzięki kwalifikacjom, lecz większość ludzi
    rezygnuje z pracy z powodu stosunków interpersonalnych w firmie, mniej
    z powodu kompetencji zawodowych.
    Szukając informacji w internecie natknąłem się na ciekawy artykuł
    (http://www.bankpracy.pl/php/strategie.php#kariera1) , który
    wyróżnia inteligencję matematyczno-logiczną oraz inteligencję
    społeczną.

    Inteligencja logiczno - matematyczna IQ jest to zdolność
    rozwiązywania problemów przez obserwacje i rozumowanie. Dzięki niej
    zaliczamy egzaminy.
    Inteligencja społeczno - emocjonalna EQ jest to zdolność rozumienia
    uczuć i emocji własnych i cudzych i kierowania nimi.

    Według tego artykułu znaczenie inteligencji logiczno-matematycznej IQ
    wynosi zaledwie 20% w stosunku od 80% znaczenia inteligencji
    społeczno-emocjonalnej EQ. To potwierdzałoby opinię, że rezygnujemy
    z pracy z powodu niedopasowania się do otoczenia.
    To potwierdza także tezę postawioną na tym forum, z którą od
    początku się zgadzałem, ze IQ w niewielkim stopniu wpływa na sukces
    zawodowy.

    Bardzo ważna jest atmosfera w pracy. Z mojego doświadczenia i na
    podstawie opinii moich znajomych mogę powiedzieć, że obecnie owa
    atmosfera jest trudniejsza, bardziej konfliktowa, gdyż konkurencja i
    wymagania w pracy są coraz większe.

    Mój przypadek jest jeszcze bardziej złożony. Uważam, że w znacznym
    stopniu transformacje ekonomiczne przyczyniły się do moich
    problemów.
    Był okres w połowie lat 90-tych, gdy było łatwiej o dobrą pracę.
    Większość ludzi sukcesu, których znam właśnie wtedy zaczęło
    pracę w dobrych i prestiżowych firmach. Ja wtedy nie potrafiłem się
    załapać, prawdopodobnie z powodu zbyt małej inteligencji EQ.

    Dziś z kolei znam sporo młodych absolwentów, którzy ukończyli
    dobre uczelnie w trybie studiów dziennych na kierunkach związanych z
    finansami, znają dwa języki zachodnie (w tym jeden bardzo dobrze) i
    pracują w magistratach lub starostwach w niewielkich miastach za
    800-1000 zł brutto.

    Pozdrawiam serdecznie