eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjeZakaz konkurencji a przejście do klienta › Re: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.n
    eostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mai
    l
    Date: Thu, 13 Dec 2012 19:32:55 +0100
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:17.0) Gecko/17.0 Thunderbird/17.0
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
    References: <a...@g...com>
    In-Reply-To: <a...@g...com>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 75
    Message-ID: <50ca1f61$0$1304$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.20.91.121
    X-Trace: 1355423585 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1304 83.20.91.121:18914
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:240980
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-12-13 18:24, a...@g...com pisze:
    > Witam
    > W ostatnim dniu listopada firma poinformowała wszystkich pracowników że zamyka
    działalność i rozwiązuje ze wszystkimi umowy o pracę - w tym także i moją.
    > Wysłałem swoje CV firmie zajmującej się HR i dostałem odpowiedź o tym że jedna
    firma jest zainteresowana moją aplikacją. Okazało się że jest to jeden z klientów
    firmy w której kończę pracę.
    >
    > Obecna firma w której jeszcze pracuję do końca grudnia zajmuje się tworzeniem stron
    internetowych i tym podobnych aplikacji webowych. Klient jest dużym portalem
    internetowym nie świadczącym tego typu usług.
    >
    > Obecny pracodawca poinformował mnie że nie mogę ubiegać się o posadę w tej firmie a
    jeśli to zrobię może pozwać mnie do sądu. Za podstawę prawną podał zapis w umowie o
    pracę mówiącym o "zachowaniu poufności i zakazie konkurencji" odwołujący się do
    artykułu 100§2 pkt. 4 Kodeksu Pracy.

    Art. 100. § 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i
    starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą
    pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

    § 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
    (...)
    4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w
    tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
    szkodę,
    (...)

    W tym przepisie nie ma nic o zakazie konkurencji.

    > Czy ma ku temu podstawy?

    To zależy co podpisałaś :)

    Umowa o zakazie konkurencji musi być zawarta na piśmie.

    Art. 101(1). § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie
    może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też
    świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz
    podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).

    Jest to odrębna umowa, ale nic nie stoi na przeszkodzie taki zapis
    również wpisać do umowy o pracę. I teraz, zakaz konkurencji może dotyczyć:
    a) w trakcie obowiązywania umowy o pracę
    b) po rozwiązaniu umowy
    c) oba przypadki na raz


    Co do punktu b) - taką umowę zawrzeć może tylko w pewnych przypadkach:

    Art. 101(2). § 1. Przepis art. 101(1) § 1 stosuje się odpowiednio, gdy
    pracodawca i pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji,
    których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę
    o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się
    także okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania
    należnego pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    W razie co, przed sądem to pracodawca będzie musiał udowodnić, że zakaz
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest zasadny, tzn., że
    rzeczywiście miałaś dostęp do ważnych informacji. Miałaś?
    Choć można sobie wyobrazić, że w przypadku trudności ze zdobyciem nowej
    pracy, taka umowa może być dla pracownika korzystna.
    Po rozwiązaniu umowy o pracę, przez cały okres trwania umowy o zakazie
    konkurencji pracodawca _musi_ wypłacać pracownikowi odszkodowanie.
    Jak płacić przestanie - umowa o zakazie konkurencji przestaje obowiązywać:

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym
    przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub
    niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.
    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Uwaga: "nie może być niższe od 25%" - czyli wyższe może być ;)

    Art. 101(3). Umowy, o których mowa w art. 1011 § 1 i w art. 1012 § 1,
    wymagają pod rygorem nieważności formy pisemnej.

    Pozdrawiam
    Piotr

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1