PracaGrupypl.praca.dyskusjeWymiar urlopu › Re: Wymiar urlopu
  • Data: 2005-01-10 23:49:53
    Temat: Re: Wymiar urlopu
    Od: "wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Sulami" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:crutsd$4m1$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam wszystkich grupowiczów.
    > Mam małe zapytanie. Jeden z pracowników rozpoczął pracę 2.01.2003r.
    (od
    > wtedy jest ubezpieczony). Jest to jego pierwsza praca. Mam
    wątpliwości
    > odnośnie jego urlopu wypoczynkowego. Otóż wydaje mi się, że prawo do
    > pierwszego urlopu (w wymiarze 9 dni) nabył z dniem 1.07.03r.,
    natomiast
    > prawo do urlopu w pełnym wymiarze (20 dni, czyli dodatkowe 11 dni)-
    > 1.01.2004r. W związku z tym wymiar urlopu, jaki przysługuje mu w
    nowym, 2004
    > r., wynosi 20 dni (o ile nie wykorzystał przysługującego mu urlopu).
    > kolejne 20 dni urlopu nabędzie dopiero w 2005r. od 1.01 (czyli jak
    Bóg
    > przykazuje, z początkiem nowego roku)
    > A co by było, gdyby ta umowa była podpisana z dniem 1.01.2003r.?
    Nabyłby
    > prawo do pierwszego pełnego urlopu z dniem 31.12.2003r., a
    1.01.2004r.
    > nabyłby prawo do następnego urlopu? Coś chyba nie tak :////

    Pracownik, który podjął pierwszą pracę w dniu 02.01.2003 r., czyli w
    pierwszym dniu roboczym 2003 r., nabył prawo do pełnego urlopu
    wypoczynkowego w wymiarze 18 (lub 20) dni w dniu 31.12.2003 r. (do
    wykorzystania w 2004 r. lub wypłata ekwiwalentu, jeżeli umowa o pracę
    została rozwiązana z dniem 31.12.2003 r.). Połowę z tego urlopu mógł
    wykorzystać zaliczkowo od lipca 2003 r. Taka interpretacja przepisów
    była prezentowana w komentarzach przez specjalistów prawa pracy, więc
    nie przytoczę konkretnych artykułów czy paragrafów.

    Do następnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 20 dni pracownik nabył
    prawo w dniu 01.01.2004 r., a do kolejnego w dniu 01.01.2005 r. (w
    wymiarze 20 dni lub 26 dni).

    W latach kalendarzowych, w których Nowy Rok przypadał w piątek a 2
    stycznia był wolną sobotą, wystarczało zatrudnienie nawet od 4
    stycznia, aby nabyć prawo do pełnego pierwszego urlopu w dniu 31
    grudnia tego roku.

    Ponadto, według opinii specjalistów, umowy o pracę z pracownikami,
    których wynagrodzenie jest określone w stawce miesięcznej,
    rozpoczynającymi pracę w pierwszym dniu roboczym miesiąca, powinny być
    zawierane od pierwszego dnia miesiąca, ponieważ takie osoby
    przepracują w danym miesiącu tyle samo dni (godzin), co pozostali
    pracownicy.
    Jako przykład: zatrudnieni od stycznia 2005 r., którzy po raz pierwszy
    byli w pracy 03.01.2005 r. powinni mieć umowę o pracę od 01.01.2005
    r., ponieważ przepracują w tym miesiącu tyle samo dni, co pracownicy
    zatrudnieni wcześniej. Wpisanie daty zatrudnienia 03.01.2005 r.
    sprawi, że mimo przepracowania wszystkich dni roboczych miesiąca będą
    mieć staż ubezpieczeniowy tylko 29 dni zamiast pełnego miesiąca. Gdy
    się często zmienia pracę, może braknąć te kilka dni do uprawnień do
    renty lub emerytury.

    wa