PracaGrupypl.praca.dyskusjeUbezpieczenie po upływie świadczenia rentowego (trochę długie) › Re: Ubezpieczenie po upływie świadczenia rentowego (trochę długie)
    From: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Ubezpieczenie po upływie świadczenia rentowego (trochę długie)
    Date: Mon, 1 Apr 2002 16:29:52 +0200

    Witaj

    Jest szereg niejasności w opisie, dlatego trudno jednoznacznie cos
    powiedzieć:

    Użytkownik "kludi" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Prawie trzy lata temu miałem wypadek w drodze do pracy. Od tego czasu nie
    > pracuję. Najpierw przebywałem na L4, następnie przez rok pobierałem rentę
    > rehabilitacyjną, a od roku mam drugą grupę inwalidzką. Renta została
    > przyznana na okres jednego roku i kończy się z dniem 31 marca br. Dwa
    > miesiące temu złożyłem dokumenty o ponowne przyznanie mi świadczenia ale
    > dostałem odpowiedź, ze sprawa zostanie rozpatrzona w terminie późniejszym,
    > ponieważ w tym momencie wszystkie dokumenty znajdują się w sądzie. Zostały
    > one tam przekazane, ponieważ odwołałem się do sądu w sprawie przyznanego

    To co piszesz czyli druga grupa inwalidztwa, do niczego nie uprawnia, a już
    w szczegolności do renty. Prawidłowy przebieg zdarzeń powinien być
    następujacy: po roku renty rehabilitacyjnej powinneś stanąć na komisję ZUS i
    otrzymać orzeczenie o pełnej niezdolności do pracy lub nawet do
    samodzielnego bytu. Takie orzeczenie jest jednoznaczne z przyznaniem renty
    na czas określony lub na stałe. W przypadku renty na czas określony np. na
    rok ZUS z urzędu przed jej upływem kieruje Cie na ponowną komisję w celu
    stwierdzenia czy dalej jesteś niezdolny do pracy ( i nie ma tu nic wspólnego
    że dokumenty są w Sądzie).
    Inną sprawą jest rehabilitacja i odszkodowanie wynikające z ustawy o
    Ubezpieczeniach Społecznych. Tu kieruja Cię na komisję która ma stwierdzic
    procentowy uszczerbek na zdrowiu. Z tego wynika wysokość jednorazowego
    odszkodowania. Przepisy okreslają że przed takim orzeczeniem powinieneś
    obowiązkowo byc na rehabilitacji (jeżeli jest mozliwe).
    Należy zaznaczyć że orzeczenie okreslające procentowy utrate zdrowia nie ma
    nic wspólnego z orzeczeniem określającym niezdolność do pracy (dwie różne
    komisje). Np. Możesz nie mieć jednej ręki, ale jeżeli jesteś z zawodu
    spikerem to jesteś zdolny do pracy.

    > [......]
    > - Gdzie w tej sytuacji mogę się zwrócić o środki do życia
    # Opieka Społeczna
    > - Czy mogę sam płacić ubezpieczenie zdrowotne, a jeśli tak to w jaki
    sposób
    > i gdzie to mogę załatwić oraz czy potem (czyli w przypadku ponownego
    > przyznania mi renty, czego jestem pewien) mogę wnosić o zwrot zapłaconych
    > przeze mnie pieniędzy
    # W Kasie Chorych - zwrot nie przysługuje, a jeżeli tak to tylko za trzy
    miesiace wstecz.
    #1 miesiac

    Pozdrawiam
    Wiesiek