PracaGrupypl.praca.dyskusjeSzansa: studia doktoranckie › Re: Szansa: studia doktoranckie
    From: "Pawel A." <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Szansa: studia doktoranckie
    Date: Wed, 7 May 2003 11:16:01 +0200

    Użytkownik "Andy" <a...@h...pl> napisał w wiadomości
    news:b96b4i$ggo$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "KaeL" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    >
    > A nie myślałeś o zaocznych studiach doktoranckich?
    > Większości minusów są pozbawione. Nie są też aż tak bardzo drogie -
    > przykładowo - na Politechnice Śląskiej kosztują 2200 zł za rok.

    To już lepiej "doktorat z wolnej stopy"
    Do otwarcia przewodu wystarczy magisterium, 1 publikacja naukowa (może byc
    nawet współautorstwo w byle jakim recenzowanym czasopiśmie), rozpoczęte
    badania no i promotr. Ponosisz tylko zryczłtowane "koszty przewodu
    doktorskiego" (4 - 7 K, w zaleznosci od placówki, czasami, choć bardzo
    rzadko, placówka zwalnia z częsci lub nawet całości opłat). Pozostaje tylko
    napisać prace, zdajać egzaminy - język, filozofia/ekonomia/psychologia (do
    wyboru), kierunkowy - i obronić się.
    Plusem jest wzgledna swoboda i w sumie nieduzy koszt - zwłaszcza jeżeli uda
    się załatwić zwolnienie z opłat.
    Teraz minusy
    - jeżeli prowadzisz prace laboratoryjne sam musisz sobie zorganizowac
    pieniądze na materiały, odczyniiki itp. A to w przypadku "wolnych
    strzelców" jest bardziej kłopotliwe bo trudniej uzyskać np grant w KBN
    (obecnie MNiI)
    - jeżeli kożystasz z laboatorium czy sprzętu placówki, jest to często przez
    zatrudnionych w niej "prawdziwych naukowców" traktowane jako ogromna
    niedogodność
    - egzamin kierunkowy (poprawinie "z dyscyliny podstawowej") jest z o niebo
    bardziej upierdliwy

    Pozdrawiam
    Paweł