PracaGrupypl.praca.dyskusjeRóżnicowanie wynagrodzenia a jednakowa praca › Re: Różnicowanie wynagrodzenia a jednakowa praca
  • Data: 2005-06-02 17:48:22
    Temat: Re: Różnicowanie wynagrodzenia a jednakowa praca
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Tomek
    <t...@p...onet.pl> wystukał[a]:
    > Jeżeli zatrudnia w tym samym wymiarze godzin dwóch pracowników,
    > którzy mają identyczne kwalifikacje i wykonują w zasadzie identyczną
    > pracę, to czy różnicowanie wynagrodzenia nie jest tu przypadkiem

    hm.. skąd wiesz, że macie inne wynagrodzenia? Może ten drugi pracownik
    bierze dodatkowo jakiś zasiłek (np. pielęgnacyjny), pełni jakąś funkcję
    (np. bhp) itp.
    Może pracodawcy lepiej się współpracuje z tamtym pracownikiem. Ma takie
    cechy, które sprawiają, że pracodawca chce tamtemu płacić więcej (bo np.
    może mu zaufać, czy jak jakis problem jest to tamtem pracownik go
    potrafi rozwiązać itp.) Albo nawet niech tamten pracownik potrafi lepiej
    negocjować - może pracodawca planuje przerzucić go na inne stanowisko
    (gdzie będzie potrzeba dobrego negocjatora), a na razie chce go
    'zatrzymać' w firmie (poprzez większą płacę). To już decyzje i ryzyko
    pracodawcy.

    Podpisując umowę o pracę zgodziłeś się na takie warunki jakie tam są.
    Było odmówić i szukać innej pracy.

    > Dodam jeszcze małą "klauzulkę" w umowie o pracę, traktującą o
    > "utajnieniu" wysokości wynagrodzenia, czyli o wodzie w ustach
    > pracownika w temacie "ile zarabia" w trakcie rozmów z osobami
    > trzecimi (na czym zresztą opiera się chyba ten "figiel").

    Kiedyś czytałam, że takie klauzule są 'nielegalne' tzn nie mają mocy. Na
    pracodawcę obowiązek ochrony danych (w tym wynagrodzenia) nakłada prawo.
    Na pracownika nie. To ile on zarabia to niejako 'jego dobro'. Nikt nie
    może mu zabronić 'dysponować nim'. Tylko jego sprawa czy komuś powie,
    czy nie. Ale z doświadczenia wiem, że chwalenie się ile się zarabia może
    być przyczyną sporu, bo kolega dowie się ze mniej i będzie już
    'obrażony'...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)