PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie - umowa zlecenia/o dzielo › Re: Pytanie - umowa zlecenia/o dzielo
    From: "gromax" <g...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie - umowa zlecenia/o dzielo
    Date: Tue, 4 Nov 2003 23:46:40 +0100

    > Progi podatkowe, oprowadzanie podatku umowa o pracę. Ja przepraszam, ale
    > moim zdaniem Pan gromax wypowiada się niekompetentnie. Umowa o dzieło i
    > umowa zlecenie to nie umowa o pracę!!!
    a czy ja napisałem że jest umową o pracę???? i jeszcze jeden znak zapytania
    ?
    zacytuję sam siebie:
    "W drugim przypadku możesz być zatrudniony na: umowę o pracę, umowę-zlecenie
    lub umowę o dzieło". Jasno oddzieliłem umowę pracę od innego rodzaju umów.
    W jednym, co nie byłem precyzyjny to że napisałem tak iż mogło się wydawać
    że umowa o dzieło i umowa-zlecenie wynikają z KP, a prawdą jest że wynikają
    z KC, zaś umowa o pracę (na czas określony, czas nieokreślony) wynika z KP.
    Na marginesie - KP to kodeks pracy a KC to Kodeks Cywilny

    > Po pierwsze w obu przypadkach
    > płatnikiem podatku jest podmiot (firma) z którą osoba prywatna podpisuje
    > umowę i to ten podmiot jest odpowiedzialny za odpowiednie naliczenie i
    > terminowe odprowadzenie podatku oraz ewentualnego ZUSu.
    oczywiście masz rację. ale nie tego dotyczyło pytanie. Najwyraźniej
    pytającym był człowiek który z pracą do tej pory miał niewiele wspólnego i
    chce się dowiedzieć co z pieniędzy które wynegocjuje zostanie mu w kieszeni.
    Więc napisałem o tym (cytat) "w inzynierskim skrócie". Chcesz rozmawiać o
    szczegółach? proszę cię bardzo. A swoją drogą na grupach dyskusyjnych się
    dyskutuje. Jak potrzebujesz jasnej wykładni prawa, to idziesz do doradcy i
    mu płacisz, za co możesz wymagać 100% precyzji.

    A swoją drogą to fajnie piszesz :
    > Przy umowie dzielo
    > nie ma obowiązku płacenia ZUSu przez firmę przy dziele też nie jeśli
    > zleceniobiorca uczy się i nie jestem pewna czy nie musi mieć do 26 lat.

    > Za obie umowy dostajesz PIT za rok lub jesli po zakonczeniu jednej umowy
    nie
    > nastepuje podpisanie nastepnej przez 14 dni. Moze sie wiec zdarzyc ze za 1
    > rok dostaniesz kilka PITow B.
    PITów 8B chciałaś chyba napisać. Nie byłbym pewien, że tylko :)

    więc na koniec, skoro tak bardzo prosisz, to uzupełnię. źródło (nie chce mi
    się pisać tego co już ktoś inny napisał, więc ctrl-c i ctrl-v) na
    www.mostwanted.pl :

    Umowa -zlecenie
    wynika z KC (uregulowania w artykułach 734 - 751). polega na tym, że
    przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonych czynności dla
    dającego zlecenie, za których ostatecznie efekt nie jest odpowiedzialny
    (odmiennie od umowy o dzieło, która jest tzw. umową rezultatu).
    Umowa zlecenie może być zależnie od woli stron, umową odpłatną lub
    nieodpłatną. Jednakże jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że
    przyjmujący zlecenie ma je wykonać nieodpłatnie, za wykonanie zlecenia
    należy się wynagrodzenie.
    Przyjmujący zlecenie musi w zasadzie wykonać czynność do której się
    zobowiązał osobiście, choć dopuszcza się możliwość wykonania zlecenia przez
    osobę trzecią - zastępcę i jest to, można powiedzieć, niemalże podstawowa
    różnica pomiędzy umową o pracę a umową zlecenia.
    Umowa zlecenia może być w każdej chwili wypowiedziana przez każdą ze stron.
    Jeżeli czyni to dający zlecenie powinien zwrócić poniesione przez drugą
    stronę wydatki, a w razie odpłatnego zlecenia uiścić odpowiednią część
    wynagrodzenia. Jeżeli umowę wypowiada przyjmujący zlecenie odpłatne, bez
    ważnego powodu, odpowiada wobec drugiej strony za powstałą z tego tytułu
    szkodę.
    Podatek od umowy zlecenia
    Zaliczkę na podatek dochodowy pobiera się w wysokości 20%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu. Generalnie koszy te
    wynoszą 20% uzyskanego przychodu, choć mogą wynosić 50% w przypadku
    korzystania przez zleceniobiorcę z praw autorskich i praw pokrewnych (w
    rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) tzn. gdy
    konkretne zlecenie ma charakter działalności twórczej.
    Ubezpieczenia społeczne od umów zlecenia
    Jeżeli osoba, która zawarła umowę zlecenia jest jednocześnie
    pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (bez względu na wymiar
    czasu pracy) u innego podmiotu niż zleceniodawca, a wynagrodzenie ze
    stosunku pracy nie jest niższe od najniższego wynagrodzenia, to osoba ta
    podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu tylko z umowy o pracę (ubezpieczenie
    emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia w tym przypadku jest
    dobrowolne).

    Jeżeli jednak zawarliśmy umowę zlecenia z pracodawcą z którym pozostajemy
    w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach tej umowy wykonujemy pracę na rzecz
    pracodawcy, z którym pozostajemy w stosunku pracy to w świetle ustawy o
    ubezpieczeniach społecznych uważani będziemy za pracownika i powstanie
    konieczność opłacania składek od łącznego przychodu z umowy o pracę i od
    przychodów z umowy zlecenia.
    Nie opłaca się składek na ubezpieczenie społeczne od umów zlecenia
    zawartych z uczniami, bądź studentami, którzy nie ukończyli 26 roku życia.
    - Umowa cywilnoprawna zawierana w ramach prowadzonej działalności
    gospodarczej, a obowiązek ubezpieczeń społecznych
    Nie ma żadnych przeszkód aby świadczyć pracę na podstawie umów
    cywilnoprawnych w ramach prowadzonej przez nas działalności gospodarczej.
    Z tytułu wykonywania pracy na podstawie takich umów nie będziemy podlegać
    ani ubezpieczeniom społecznym, ani ubezpieczeniu zdrowotnemu. Obowiązkowymi
    ubezpieczeniami społecznymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym będą dla nas
    wyłącznie ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności.
    Powyższy tryb podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu
    zdrowotnemu nie dotyczy sytuacji, gdy umowy cywilnoprawne nie pokrywają się
    z zakresem prowadzonej działalności.

    UMOWA O DZIEŁO
    Umowa o dzieło, podobnie jak umowa zlecenie, jest jedną z umów, na podstawie
    której może być świadczona praca, a ponieważ jej zawarcie nie rodzi po
    stronie pracodawcy obowiązków wynikających z przepisów kodeksu pracy
    (urlopy, odprawy, zasiłki chorobowe, itp.), często pracodawcy zamiast umowy
    o pracę podpisują bądź umowę zlecenie, bądź umowę o dzieło. Ponieważ umowa
    zlecenie szerzej opisana została w innym miejscu naszego serwisu, tu
    przyjrzyjmy się bliżej umowie o dzieło. Umowa o dzieło została uregulowana w
    art. 627 - 646 K.C.
    Poprzez zawarcie tej umowy wykonawca zobowiązuje się do wykonania
    oznaczonego dzieła, tj. do uzyskania pewnego wyniku swych działań, a
    zamawiający do wypłaty wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia powinna być
    określona w umowie, choć nie koniecznie kwotowo, bowiem w umowie można
    wskazać także podstawy do ustalenia podstawy wysokości wynagrodzenia. W
    braku powyższych zapisów zwykle należeć nam się będzie jako wykonawcy
    wynagrodzenie za tego rodzaju dzieło, a gdy tej wysokości ustalić nie można
    wynagrodzenie odpowiadające nakładowi pracy oraz innym poniesionym nakładom.
    Pamiętajmy, że ważne jest aby wykonawca wykonał dzieło zgodnie ze
    sposobem i terminem określonym w umowie. W przeciwnym wypadku zamawiający ma
    prawo wezwać wykonawcę do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć w tym
    celu odpowiedni termin, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy
    odstąpić, bądź powierzyć wykonanie poprawek, albo dalsze wykonanie dzieła
    innej osobie na koszt przyjmującego zamówienie - wykonawcy.

    Podatek od umowy o dzieło
    Zaliczkę na podatek dochodowy pobiera się w wysokości 20%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Generalnie koszty te
    wynoszą 20% uzyskanego przychodu, choć mogą wynosić 50% w przypadku
    korzystania przez wykonującego zlecenie z praw autorskich i praw pokrewnych
    (w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), tzn. gdy
    konkretne dzieło ma charakter działalności twórczej.

    Ubezpieczenia społeczne od umów o dzieło
    Umowa o dzieło zawarta z innym podmiotem niż pracodawca nie jest
    objęta ubezpieczeniem społecznym (obowiązkowym ani dobrowolnym), tak samo,
    gdy umowa ta jest jedynym naszym źródłem dochodu.

    Jeżeli jednak zawarliśmy umowę o dzieło z pracodawcą z którym
    pozostajemy w stosunku pracy lub jeżeli w ramach tej umowy (umowy o dzieło)
    wykonujemy pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajemy w stosunku pracy,
    to w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uważani będziemy za
    pracownika i powstanie konieczność opłacenia składek od łącznego przychodu z
    umowy o pracę i od przychodów z umowy o dzieło.