PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie - UP › Re: Pytanie - UP
    From: Flyer <f...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie - UP
    Date: Sat, 22 Jan 2005 22:37:44 +0100

    Waldemar \Jakec\ Bulkowski; <10xftg7bzutz1$.1fvcmctu6e1fu.dlg@40tude.net> :

    > Hi!!!

    > Nie zrozumiałeś moich intencji :) Też jestem zdania, że powinno wystarczyć
    > Twoje "nie pracuję".

    Zrozumieć zrozumiałem, ale nie miałem dla nich zrozumienia. ;) Już
    pomijam to, że faktycznie mogłeś mieć rację co do programu, aczkolwiek
    jako admin z 6 letnią praktyką w administracji programem
    kadrowo-płacowym [tudzież kontaktem z innymi programami z tej działki]
    wnoszę, że takie coś jak "rekord się nie zamknie" jest dosyć powszechną
    zasadą, która marginalizuje możliwość wystąpienia błędu w działaniu
    programu i możliwość przypisania błędu "głupiemu programowi". ;)

    Po prostu nie zgadzam się z wszelkimi tłumaczeniami typu "na wszelki
    wypadek" w odniesieniu do PUP - PUP jest urzędem.
    Zresztą pomijając jaskrawą ambiwalecję [najpierw bezrobotny musi
    udowodnić, że nie pracuje, a później może złożyć oświadczenie, że nie
    pracuje ;)], bezrobotny ponownie rejestrujący się w UP jest stawiany w
    gorszej sytuacji od bezrobotnego rejestrującego się pierwszy raz, który
    nie musi udowadniać, że nie pracuje.

    > I nie powinni domagać się niczego więcej w sytuacji,
    > gdy nie otrzymujesz świadczeń. Ale starałem się jakoś domyśleć i wyjaśnić
    > dlaczego postępują inaczej.

    Ja też starałem się tylko domyśleć - toteż nie oceniam tutaj owej Pani w
    sposób subiektywny, ale staram się znaleźć wyjaśnienie obiektywne, dla
    którego stałem dwa razy w długiej kolejce.

    > A tu się mylisz. Bo to nie UP sprawdza.

    E - nie mylę się. ;) Wątek jest o UP, innych nazw nie widzę. ;) Dalej -
    odnosiłem się tylko i wyłącznie do Twojego tekstu pt. "dane pracodawcy
    są potrzebne". Ostatnie zaś słowa to przypuszczenie ["pewnie"], bo
    przypuszczałem, że program UP może nie mieć bazy centralnej, albo
    istnieje z nią dosyć trudny [wolny] kontakt. Nie wiem jak jest, ale mz.
    w W-wie gro osób pracujących to osoby niezamieszkałe w W-wie, albo w
    niej niezameldowane, czyli "nieosiągalne" bez bazy centralnej.

    > Wydziła Polityki Społecznej przy
    > Urzędzie Marszałkowskim, czy jakoś tak to się zwie. I naprawdę każdą osobę,
    > z którą kontrolowany pracodawca miał jakąś umowę sprawdzają w UP. I powinni
    > też sprawdzić, czy pracodawca zgłosił zatrudnienie osoby bezrobotnej. Tak
    > więc urząd pracy nie musi znać danych pracodawcy. Ale w sytuacji, gdy zna
    > się te dane można powiedzieć, że pracodawca... zgłosił zatrudnienie
    > pracownika (wydał nowemu pracownikowi polecenie poinformowaina UP o tym, że
    > kogoś przyjął do pracy) :)))

    Można powiedzieć? ;)

    art 36
    ust. 7. Pracodawca jest obowiazany zawiadomic w formie
    pisemnej, w okresie do 5 dni, właściwy powiatowy
    urzad pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej
    jako bezrobotna lub o powierzeniu jej innej pracy zarobkowej.

    vs.

    Art. 74. Bezrobotny jest obowiazany zawiadomic
    w ciagu 7 dni powiatowy urzad pracy o podjęciu zatrudnienia,
    innej pracy zarobkowej lub pozarolniczej
    działalności oraz zaistnienia innych okoliczności powodujacych
    utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku.

    Nie jestem za tym, żeby ganiać pracodawców niedopełniających obowiązku z
    art. 36 ust. 7, ale niestety nie ma tu miejsca na racjonalizację w stylu
    - skoro pracownik zgłosił, to "można powiedzieć, że pracodawca ...
    zgłosił", zwłaszcza że:

    Art. 119. 1. Kto zatrudnia lub powierza wykonywanie
    innej pracy zarobkowej bezrobotnemu, nie zawiadamiajac
    o tym właściwego powiatowego urzędu pracy,
    podlega karze grzywny nie niższej niż 3 000 zł.
    2. Bezrobotny, ktory podjął zatrudnienie, inna pracę zarobkowa lub
    działalnośc gospodarcza bez powiadomienia
    o tym właściwego powiatowego urzędu
    pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 500 zł.

    literalnie karze obie strony za nieprzestrzeganie stosownych przepisów.
    Zdaję sobie sprawę, że ustawa jest "asekurancka" przez co dublują się
    mechanizmy powiadamiania, a także staje się ona nieczytelna przez, m.in.
    dokoptowanie do pojęcia pracodawcy "zatrudnienia" na umowy
    cywilno-prawne.

    A tak przy okazji. Jeden przepis mnie zastanawia - powiedzmy jest gościu
    zatrudniony na umowę o pracę, ale dostający wynagrodzenie 10 następnego
    miesiąca. Zgodnie z PDOF [nie chciało mi się zbytnio przebijać przez
    różne wyjątki, więc mogę się mylić] momentem otrzymania przychodów jest
    termin ich otrzymania lub postawienie do dyspozycji przez pracodawcę -
    czyli teoretycznie tenże pracownik, po zwolnieniu powiedzmy 31 maja [lub
    wcześniej jeżeli więcej zarabia] może się zarejestrować w UP dopiero 1
    lipca? Zastanawia mnie kwestia intencji ustawodawcy wyrażona w :
    art 2 ust 1 pkt 2 lit. h

    h) nie uzyskuje miesięcznie przychodu w wysokości
    przekraczajacej połowę minimalnego wynagrodzenia
    za pracę, z wyłaczeniem przychodow
    uzyskanych z tytułu odsetek lub innych przychodow
    od środkow pieniężnych zgromadzonych
    na rachunkach bankowych,

    Pytam się z ciekawości, bo wspomniany przepis jest i tak martwy [w
    takich przypadkach, jak również w przypadku np. wygranej w totka],
    ponieważ wg. słownika PWN miesięcznie oznacza:

    "miesięcznie każdego miesiąca; co miesiąc, na miesiąc
    Opłacać, spłacać coś miesięcznie.
    Zarabiał miesięcznie trzy tysiące złotych."

    Co sugeruje powtarzalność świadczenia. Nie wiesz może co "oni" mieli na
    myśli?

    Flyer