PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanieRe: Pytanie
  • Data: 2002-12-20 22:47:44
    Temat: Re: Pytanie
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Lukasz wrote:

    > 1)jesli mam w umowie ze nie moge zalozyc ani pracowac w firmie ( moja zona
    > tez),ktora zajmuje sie tym czym obecny moj pracodawca, czy po zwolnieniu
    > mnie (zatrudniony jestem jako firma) NIE MOGE?!! pracowac? w swoim zawodzie
    > ? i co w tedy mam sie szkolic w innym? czy firma musi? mi zapewnicjakies
    > odszkodowanie ? (nie mam tego w umowie)

    Podejde do wyjasnienia troche inaczej:

    1. W przypadku umowy o prace, a wiec stosunku pracy regulowanego
    przepisami prawa pracy nie mozesz prowadzic dzialalnosci konkurencyjnej
    wobec przedsiebiorstwa, co nie oznacza, ze nie mozesz pracowac w swoim
    zawodzie. Podkreslam dzialanosci konkurencyjnej - ma to o tyle
    znaczenie, ze czasami prowadzac wlasna dzialalnosc 10 km od siedziby
    poprzedniej spolki (w przypadku spolki o zasiegu dzialania lokalnym) juz
    nie jestes dla nich konkurentem. Nawet bedac np. elektrykiem mozesz
    zajac sie naprawianiem sprzetu AGD, podczas kiedy spolka robila
    instalacje elektryczne. Innymi slowy - do zrozumienia pojecia dzialanosc
    konkurencyjna musisz okreslic zasieg, rynek zbytu i zakres dzialalnosci
    poprzedniej spolki.
    Szukajac znalazlem wymienione literalnie ograniczenia i podaje jako
    przyklad - KC art 764(6) par 1 dot. umowy agencyjnej

    Natomiast w takim ukladzie spolka nie ma prawa zakazac twojej zonie
    prowadzenia wlasnej dzialalnosci gospodarczej odrebnej od twojej.
    Tudziez dochodzi do tego odszkodowanie za przestrzeganie zakazu z twojej
    strony.

    2. Natomiast niezaleznie od formy prawnej podlegasz kilku ustawom ( ;) )
    m.in. KK, ustawie o nieuczciwej konkurencji, ustawie o ochronie
    informacji niejawnej itd., jednak tylko w zakresie ujawnienia badz
    wykorzystania informacji pozyskanych w trakcie pracy.

    Dlatego - i tu przychylam sie do rady innego uczestnika - proponuje
    pojsc do prawnika.

    Flyer