PracaGrupypl.praca.dyskusjeNadgodziny › Re: Nadgodziny
    From: s...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nadgodziny
    Date: 30 Dec 2003 19:57:36 +0100

    > Witajcie,
    >
    > sytuacja wyglada nastepujaco: pracuje w banku jako informatyk. Od czasu do
    > czasu zdarza sie, ze trzeba zostac w pracy po godzinach. Bywa ze jest to
    > dodatkowe 12 godzin (np. od 12:30 do 8:30 następnego dnia) ale trafia sie
    > tez, ze jest to godzina lub dwie. Pracodawca poinformowal nas, ze nie
    > bedzie placil za nadgodziny, mozna je natomiast odebrac jako dzien wolny.
    > Praktyka byla taka, ze spisywalismy w zeszycie nadgodziny a kiedy uzbieralo
    > sie ich 8 lub wielokrotnosc, staralismy sie w jakims rozsadnym terminie
> [...]
    Witam. Do 31.12. br wygląda to tak zgodnie z kp.
    Praca w godzinach nadliczbowych
    Spis treści
    Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z
    przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest
    dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
    § 2. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami
    określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 4
    godzin na dobę i 150 godzin w roku kalendarzowym.
    § 21. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę,
    jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest
    obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę godzin
    nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w § 2. W takim przypadku czas
    pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, nie może przekroczyć
    przeciętnie 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym.
    § 3. skreślony.
    Art. 1331. Przepisu art. 133 § 1 pkt 2 nie stosuje się do pracowników
    zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia
    najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.
    UWAGA! Nowa wersja § 1 oraz § 11a art. 134 wejdą w życie 1 stycznia 2003 r.
    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    dni powszednie oraz w niedziele i święta będące dla pracownika dniami pracy
    zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających
    w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i święta nie będące dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, a
    także w godzinach nadliczbowych przypadających w dniu wolnym od pracy
    udzielonym w zamian za pracę w niedzielę lub w święto będące dla pracownika
    dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
    § 11. Dodatek, o którym mowa w § 1, przysługuje także za każdą godzinę pracy
    przekraczającą przeciętną tygodniową normę czasu pracy w przyjętym okresie
    rozliczeniowym.
    § 11a. Dodatek, o którym mowa w § 11, nie przysługuje, jeżeli przekroczenie
    przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym
    nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi
    przysługuje prawo do dodatku określonego w § 1.
    § 12. Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczania dodatków, o których mowa w §
    1 i w § 11, obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego
    zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki
    składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków
    wynagradzania - 60 proc. wynagrodzenia.
    § 2. Dodatek, o którym mowa w § 1, nie przysługuje za pracę w niedzielę w
    normalnym czasie pracy, jeżeli pracownikowi udzielono innego dnia wolnego od
    pracy w tygodniu. Dotyczy to także pracy w święto.
    § 3. W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy
    dodatek, o którym mowa w § 1, może być zastąpiony ryczałtem, którego wysokość
    odpowiada przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.
    Art. 135. § 1. Pracownicy zarządzający, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy,
    główni księgowi i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych zakładu
    pracy, a także zastępcy tych osób, wykonują, w razie konieczności, pracę poza
    normalnymi godzinami pracy bez prawa do oddzielnego wynagrodzenia z tytułu
    pracy w godzinach nadliczbowych.
    § 2. Pracownikom, o których mowa w § 1, z wyłączeniem pracowników
    zarządzających, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy, przysługuje jednak prawo
    do oddzielnego wynagrodzenia z tytułu pracy wykonanej na polecenie pracodawcy w
    godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę, święto lub w dodatkowym
    dniu wolnym od pracy, jeżeli za pracę w tym dniu nie otrzymali innego dnia
    wolnego od pracy.
    Art. 136. Do pracowników, których czas pracy został określony wymiarem ich
    zadań, nie stosuje się art. 134.
    Rozdział V
    Art. 143. § 1. W zamian za czas przepracowany ponad ustaloną normę pracodawca,
    na wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze czasu wolnego od
    pracy. W tym przypadku pracownikowi nie przysługuje dodatek za pracę w
    godzinach nadliczbowych.
    § 2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany ponad ustaloną
    normę może nastąpić także bez wniosku pracownika; w takim przypadku pracodawca
    udziela czasu wolnego od pracy najpóźniej do zakończenia okresu rozliczeniowego
    w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych,
    jednakże nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi
    za pełny miesięczny wymiar czasu pracy. Przepis § 1 zdanie drugie stosuje się.

    Od 01.01.2004 bedą pewne zmiany w kp z którymi się musisz zapoznać. Zapoznaj
    się z ty co przesyłam , a wnioski należą do Ciebie . Pozdrawiam.