PracaGrupypl.praca.dyskusjeLicencjat + 2 lata pracy = 26 dni urlopu??? › Re: Licencjat + 2 lata pracy = 26 dni urlopu???
  • Data: 2003-06-06 18:41:20
    Temat: Re: Licencjat + 2 lata pracy = 26 dni urlopu???
    Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > PO ukonczeniu studiow licencjackich rozpoczalem prace w firmie w ktorej za
    > miesiac bede pracowal juz 3 lata. W miedzyczasie studiowalem zaocznie i od
    > roku posiadam tytul mgr. Szefowa twierdzi, ze przysluguje mi 20 di urlopu.
    > Czy studia licencjackie nie sa traktowane jako wyksztalcoenie wyzsze i w
    > zwiazku  tym 8 lat + 2 lata stazu daja mi prawo do 26 dni urlopu?
    >
    > Gdzie moge znalezc na to przepis?
    >
    > Dzieki i pozdrawiam
    >
    >Pozdrawiam Ciebie oraz wszystkich grupowiczów którzy wypowiedzieli się na
    powyższy temat. Sprawa przedstawia się następująco cyt:

    Studia licencjackie a urlop wypoczynkowy
    Jestem absolwentką studiów licencjackich na Uniwersytecie Warszawskim. Mój
    pracodawca poinformował mnie, że studia licencjackie przy określaniu wymiaru
    urlopu liczy się jak studium policealne. Czy to prawda? – Katarzyna K.
    Zgodnie z art. 155 par. 1 kodeksu pracy, do okresu pracy, od którego zależy
    wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:
    • zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany
    programem
    nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,
    • średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas
    trwania
    nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
    • średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół
    zawodowych – 5 lat,
    • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
    • szkoły policealnej – 6 lat,
    • szkoły wyższej – 8 lat.
    Okresy nauki, o których mowa w pkt. 1-6, nie podlegają sumowaniu.
    Czas studiów licencjackich przy określaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego liczy
    się tak jak studia wyższe.
    Tytuł zawodowy licencjata został wprowadzony do polskiego systemu prawa ustawą
    z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych. Zgodnie z nią
    państwowe i niepaństwowe wyższe szkoły zawodowe stanowią część systemu
    szkolnictwa wyższego oraz mają prawo nadawania absolwentom tytułu zawodowego
    licencjata lub inżyniera.
    O charakterze prawnym tytułu licencjata przesądza, wydane na podstawie art. 149
    ust. 2 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym, zarządzenie
    ministra edukacji narodowej z dnia 9 kwietnia 1992 r. w sprawie określenia
    rodzajów dyplomów i tytułów zawodowych oraz wzorów dyplomów wydawanych przez
    uczelnie. Akt ten stanowi w par. 2, że licencjat jest tytułem zawodowym
    nadawanym absolwentom wyższych zawodowych studiów humanistycznych i
    matematyczno-przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, artystycznych,
    teologicznych, wychowania fizycznego, turystyki, rekreacji, fizjoterapii oraz
    medycznych (z wyjątkiem lekarskich i stomatologicznych).
    Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że pani pracodawca myli się,
    ponieważ w świetle prawa jest pani absolwentem studiów wyższych. Do okresu
    pracy, od którego zależy wymiar pani urlopu, należy wliczyć 8 lat, a nie 6 –
    jak miałoby to miejsce w przypadku ukończenia szkoły policealnej.
    Maciej Telec
    Gazeta Prawna 84/2002

    Życzę powodzenia Tobie i wszystkim grupowiczą zaintersownych powyższym tematem