PracaGrupypl.praca.dyskusjeCiecie kosztow - strategia pracodawcy › Re: Ciecie kosztow - strategia pracodawcy
  • Data: 2003-01-13 23:32:13
    Temat: Re: Ciecie kosztow - strategia pracodawcy
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Ale zapominasz o jednym - polska wydajnosc pracy, a wydajnosc
    > zachodna.

    Moze uscisle przedmiot sporu --> nie wiem jak wyliczana jest wydajnosc,
    ale moze byc tak, ze wydajnosc chlopa z widlami do gnoju a wydajnosc
    chlopa z maszyna do gnoju jest o wiele wyzsza. Wydatek X na maszyne
    zwieksza wydajnosc osoby Y razy. Inaczej to ujmujac --> inwestycja w
    maszyne zwieksza mityczna wydajnosc Y razy --> a wiec trzymanie sie
    kurczowo w rozwazaniach czynnika ludzkiego (kosztow osobowych) jest
    bledem zawezajacym horyzont myslenia.

    Moze przy okazji ktos z grupy wyjasni jak sie owa mityczna wydajnosc liczy.

    > Dla niego to jest tylko 1500 zl - dla pracodawcy to
    > jest 1500 x 2.

    Jakby to powiedziec. Sorry, jezeli moj pracodawca mnie rozpozna --> nie
    mam zamiaru podawac jego danych i moge bladzic mysla. Otoz jest sobie
    nieskomplikowana praca fizyczna. Wg mnie moj pracodawca (na prace nie
    narzekam, bo warunki mi odpowiadaja, oczywiscie w krotkim okresie czasu
    --> laurka czy lizusowstwo? ) dziala w ten sposob:

    - kosztow osobowych nie ponosi, bo wynagrodzenie wyplaci z przychodow od
    zlecenia;
    - natomiast koszty przed wyplata naleznosci tj, koszty materialow
    stanowiacych na moje kaprawe oko jakies 30 % (tzw. kosztow zarzadu lub
    inaczej dzialalnosci nie licze) jakos wzbudzaja w nim niepokoj --> stara
    sie oszczedzic na nich maksymalnie np. poprzez "oszukiwanie" podmiotu,
    dla ktorego wykonuje zlecenie, zwlekanie z dostawami nowych srodkow
    pracy itd.

    Wniosek --> niektorzy pracodawcy traktuja (rzecz dotyczy swiadomosci a
    nie faktow) pracownikow jako bezplatna sile robocza, wynagradzana przez
    zleceniobiorce. Takiego pracodawcy naprawde (w jego swiadomosci)
    pracownicy nic nie kosztuja, nie poczuwa sie do zadnej odpowiedzialnosci
    --> jest tylko swego rodzaju posrednikiem. Jedynymi mierzalnymi kosztami
    w jego swiadomosci, sa koszty wynikajace z zakupow srodkow i koszty
    zarzadu --> przy czym, przy zakupie tzw. srodkow (nie wiem jak je
    nazwac) dopiero widac, ze tak naprawde on (czyli pracodawca) nie rozni
    sie niczym od mojej skromnej osoby, stroniacej od nadmiernego ryzyka.

    Jest takie powiedzenie - "zlej baletnicy i ... ( tu nie umiem dokladnie
    przytoczyc). Pomijajac socjologicze stwierdzenie, ze Polacy to
    generalnie narod narzekajacy i pomijajac nadmierny fiskalizm Panstwa -->
    taki pracodawca zawsze bedzie narzekal na pracobiorcow, bo go swoimi
    żadaniami w stres wprowadzaja ;).

    Wniosek nr 2 --> pracodawcy wykonujacy zlecenia moga (podkreslam tryb
    przypuszczajacy) traktowac pracobiorcow jako bezplatna sile robocza
    wynagradzana przez zleceniodawce. Inaczej --> zatrudniajac pracownikow
    nie licza sie z zadnymi kosztami owych, bo nie oni je ponosza (rzecz
    nadal dotyczy swiadomosci a nie faktow).

    Dopisek --> przeczytale i zdebialem --> wniosek 1 jest identyczny (co do
    slowa jak wniosek 2 --> chyba sie starzeje (albo to ten "szampan" -->
    zrobilem sobie dzis dzien pijaka) :).

    > Druga sprawa - w takich wielkich molochach sa zwiazki zawodowe - a z
    > czyich pieniadzy oplacane sa etaty zwiazkowe?

    O zwiazkach kiedys tam pisalem, bo chcialem komus dogryzc ich mafijna
    historia (chodzilo o USA). Natomiast nigdy nie pisalem i nie zgadzalem
    sie pracujac, na darmowe etaty zwiazkowe wynagradzane z kasy pracodawcy,
    na pomieszczenia sluzbowe i urzadzenia kupowane i oplacane przez
    pracodawcow --> jezeli ktos czuje MISJE (i nie jest maniakiem) to
    powinno mu to wystarczyc.

    Flyer