PracaGrupypl.praca.dyskusjeAustralia.. tak czy nie ? › Re: Australia.. tak czy nie ?
    From: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Australia.. tak czy nie ?
    Date: Fri, 11 Oct 2002 10:24:10 +0200

    Użytkownik "suchy" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ao5633$h10$1@news2.tpi.pl...
> [...]
    > Slyszalem ze dosc latwo jest wyemigrowac do Australii, ze wzgledu mala
    > populacje. Czy to prawda ? Jesli tak to czy oplaca sie tam wyjechac ? Jak
    > maja sie koszty utrzymania w stosunku do zarobkow ?Czy ktos wie jak
    zalatwia
    > sie wize pracy, wszystkie dok... itd. ? Jestem "swiezym" absolwentem i
    > zastanawiam sie nad tym czy w Australii nie byloby mi lepiej rozpoczac
    prace
    > niz w Polsce. Chcialbym rowniez zabrac tam swoja dziewczyne - czy jest
    > mozliwosc studiowania tam? Bede wdzieczny za wszelkie informacje, ew.
    jakies
    > linki.
    >
    > pozdry
    > suchy

    2 miesiące temu mój przyjaciel wyjechał do Sydney. Jest obecnie w szkole
    językowej. Ma prawo pracować 20 godz / tydzień, ale pracuje więcej.
    Niestety, Australia nie uznaje polskich dyplomów, tak że nie jest tam
    magistrem. Pracuje jak większość Polaków będących tam na wizie
    nieemigracyjnej - jako pracownik budowlany. Zarabia nieco więcej niż
    minimum - ok 15 A$ / godz. W trakcie rozmowy telefonicznej z nim próbowałem
    wyciągnąć od niego parę szczegółów na temat warunków utrzymania w Australii.
    Stwierdził tylko, że różowo nie jest, ale nie ma "czachowania", jak on to
    nazwał, czyli kombinowania, jak z pensji, po opłaceniu rachunków i
    mieszkania przeżyć do pierwszego. Póki co planuje tam zostać.

    A co do studiowania - Australia jest krajem emigrantów, ale rządowi tego
    kraju zależy na tym, by ludzie, którzy decydują się zamieszkac w Australii,
    nie stali się obciążeniem dla opieki społecznej. Dlatego też przy ubieganiu
    się o wizę emigracyjną, ważne jest wykształcenie. Natomiast w przypadku
    wyjazdu, tak jak mój przyjaciel, na wizę studencką, masz obowiązek się
    kształcić. Musisz podjąć studia lub szkołę językową, byleby tylko się
    rozwijać.

    Co do kosztów utrzymania: mieszka z dwójką przyjaciół w 3 pokojowym
    mieszkaniu w Randwicku - jednej z droższych dzielnic Sydney. Za mieszkanie
    płacą ok. 100 A$ od osoby. Patrzałem też w internecie różne ceny w tym
    mieście. Nie wiem, ile w tym prawdy, ale obiad w restauracji kosztuje ponoć
    ok. 10 - 15 A$, a pokój w hotelu można znaleźć już za 50 A$. Więc jak
    możesz, to jedź! Jemu załatwienie wizy studenckiej zajęło tydzień. Po pół
    roku zdecydujesz, czy chcesz tam zostać.

    Pozdrawiam
    Jakub