PracaGrupypl.praca.dyskusjeAbsurd w ustawie ! › Re: Absurd w ustawie !
  • Data: 2003-02-13 16:34:17
    Temat: Re: Absurd w ustawie !
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > niemniej, gdyby nie to _wymuszenie_ panstwa, to do dzis w usa byloby
    > niewolnictwo na poludniu, bo jakos nikt z bialych plantatorow nawet
    > nie myslal o jego znoszeniu. wolny rynek nie? mogli s robic, co
    > chcieli nie? zapis w konstytucji o rownosci wobec prawa byl? byl.
    > i co? nic.

    a ja sadze, ze _gdyby_ dzis wciaz bylo niewolnictwo w USA, to USA nie byloby
    pierwsza potega gospodarcza swiata, tylko petalo sie w ogonie
    trzeciego swiata.

    Niewolnictwo zniklo lub znika na swiecie bo jest mniej efektywne niz
    gospodarka oparta o wolnego pracownika najemnego.
    Chyba nie sadzisz, ze niewolnictwo na calym swiecie skonczylo sie
    w zwiazku z wynikiem wojny secesyjnej?

    plantator z niewolnikami byl jak PRL - musial sie opiekowac, karmic,
    latac dachy w czworakach, MYSLEC za wielu ludzi [i trzymac za mordy
    oczywiscie tez]. Jak wlasciciel byl lebski to bylo wszystkim dobrze,
    jak byl dupa - to wszystkim bylo zle (z nim wlacznie). Poniewaz wlasciciel
    byl z urodzenia a nie testow na umiejetnosc zarzadzania plantacja - to predzej
    czy pozniej w kazdej farmie musial(by) sie pojawic wlasciciel dupiasty
    i pograzyc taka farme-PRL w zapasci gospodarczej.
    Niewolnik, jak i obywatel PRLu mial wszystko w zyci i dokladnie tak pracowal.
    Nie mial perspektyw, nie mial motywacji, nie mial wynikow. A do bata mozna
    sie przyzwyczaic.... Co innego wolny pracownik, ktory wylewajac jeszcze pare
    wiader potu moze dochrapac sie nowego mercedesa, albo marmurowych schodow
    w domu...

    Niewolnictwo gdzie indziej niz w Stanach po prostu bez zadnych wojen
    splajtowalo. U Arabow niewolnictwo kobiet tez sie skonczyloby samodzielnie
    zaraz po tym jak wypompuja z gruntu ostatnia krople ropy i trzeba bedzie
    wziac sie do uczciwej wydajnej pracy, a nie tylko krecic kurkami ;-).
    Ich _jeszcze_ stac na niewolnictwo. W dodatku maja rope i nawet USA
    ma _w nosie_ (nie)dole ich kobiet, i ani mru-mru na temat praw czlowieka.
    Tam sa dobrzy wlasciciele niewolnikow ;-).

    pozdrawiam

    romekk