PracaGrupypl.praca.dyskusje2 sprawa › Re: 2 sprawa
    From: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: 2 sprawa
    Date: Mon, 23 May 2005 16:32:26 +0200

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości
    news:d6ra1s$4m5$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Re to: piotrek2k [Sun, 22 May 2005 23:47:56 +0200]:

    Nie ma czegoś takiego, jak zasady zarządzania. Tzn. istnieją podręcznikowe
    wytyczne stosowania co do stosowania pewnych procedur (np. jak delegować
    zadania etc.). Oprócz tego istnieje emploi kierownika, czyli jego
    predyspozycje, "czuj", charyzma i wiedza, czego nie sprawdzi żadne
    odpytywanie i co jest właśnie niezbędne w takiej pracy.

    Mam wrażenie, że stanowisko trochę Cię przerasta. Nastaw się na jedno -
    stara załoga na pewno będzie chciała się przekonać, jak żółtodziub sobie z
    nimi poradzi i znajdą się w niej jednostki dążące do konfrontacji.

    Twoje wejście w grupę znających się osób w naturalny sposób zaburza
    równowagę sił panujących w grupie pracowników. Niektórzy będą chcieli na tym
    skorzystać, wykorzystując Twoje przyjście do polepszenia swojej pozycji w
    grupie. To dla nich sytuacja komfortowa - nowy szef, nie znający starych,
    niekorzystnych dla nich układów. Inni , np. niepisani przywódcy grupy będą
    chcieli czym prędzej się z Tobą skonfrontować, żeby odzyskać lub nie stracić
    swojej pozycji. Naturalne emocje, jakie wytworzą się w grupie po obu
    stronach - po Twojej i po ich - to nieufność granicząca z lękiem - jaka jest
    ta druga strona oraz krótkotrwały brak poczucia bezpieczeństwa. Wtedy
    najsilniej uwidocznią się osoby, które Ci sprzyjają. Kiedy "oswoicie się"
    nawzajem (odzyskacie poczucie bezpieczeństwa), członkowie grupy dążący do
    dominacji, będą chcieli się z Tobą skonfrontować. Wszelkie sprawy zalatwiaj
    wówczas na forum grupy - w Twoim biurze (na Twoim terenie) lub na ich
    terenie, zajmując miejsca uprzywilejowane (które upodobali sobie niepisani
    liderzy). Ewidentne przewinienia każ rozsądzić grupie ale nie nachalnie -
    raczej odwołuj się do grupy, pytaj, utwierdzaj się w przekonaniu, oczekuj
    odpowiedzi głównie od osób, które Ci sprzyjają.Grupa sama powinna
    wichrzycieli "ukrócić". Gwarantuje, że tak będzie, a to dlatego, że
    "osądzanie" kogokolwiek na forum stwarza lepsze szanse na uzyskanie przewagi
    dla jego adwersarzy. Innymi słowy - stawiając pod pręgierzem nagany kogoś,
    kto dominuje w grupie, dajesz szansę na uzyskanie przewagi tym, którym ta
    dominacja się nie podoba.

    Zasady określ już na pierwszym spotkaniu. Powiedz, co tolerujesz, czego nie
    tolerujesz, czego wymagasz. Nie umizguj się do grupy - żadna grupa tego nie
    lubi. W każdej sytuacji konfliktowej odwołuj się do zasad. Szef policji
    Chicago Dan Chapin tak sobie poradził z falą korupcji w policji za czasów
    Ala Capone.
    Na pierwszym spotkaniu z podwładnymi powiedział tak:
    - Nazywam się Dan Chapin i będę waszym nowym szefem. Teraz wszyscy
    położycie ręce na blacie. Skur...mi, u których zobaczę na palcach drogie
    pierścienie zajmę się zaraz później.

    W ten sposób określił reguły. A później konsekwentnie realizował swoją
    twardą politykę. Oczywiście nie namawiam ani do twardej polityki ani do
    obrzucania epitetami podwładnych. Niemniej jednak - koniecznie musisz
    określić zasady i poinformować, co grozi za ich łamanie.

    Możesz też poinformować pracowników o celach korporacyjnych, misji firmy
    etc. To będzie bakszysz dla Twoich przełożonych oraz w przypadku podjęcia
    przez Ciebie dziwnych dla zwierzchnictwa kroków - wytłumaczenie, czemu takie
    a nie inne kroki podjąłeś. To jest trik z lubością stosowany prez polityków
    i wszelaki beton partyjny - "wolą partii jest by...", "w końcu misja naszej
    partii wymaga byśmy...". Bez względu na jakość moralną - jest to technika,
    która często odbiera drugiej stronie argumenty.

    Nie zaniedbuj spotkań z pracownikami. Rób zebrania, komunikuj się. Ustal
    zasady komunikacji, wprowadź kanały komunikacji (rozmowa, zebranie, tablica
    ogłoszeniowa etc.). Nigdy nie wysyłaj maila do pracownika siedzącego w
    pokoju obok. A jeśli już musisz wysłać - niech ten mail nigdy nie będzie
    ważniejszy od rozmowy.

    Podziel kompetencje. W ten sposob odpowiedzialność będzie oczywista a Ty
    będziesz mógł delegować innym zadania (co motywuje do pracy). Nie deleguj
    zadan tak, aby inny pracownik poczuł się zagrożony (czemu ktoś inny robi to
    co on dotychczas robił), chyba że jako element przymusu.

    Na koniec wypadałoby zacytować Machiavellego - "książe nie musi być
    kochany, wystarczy aby się go bano", ale to oczywiście w formie żartu.