PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dziwna konstrukcja umowy o prace

  • 1. Data: 2005-03-29 10:32:49
    Temat: Dziwna konstrukcja umowy o prace
    Od: "Belcik" <b...@w...pl>

    Witam,

    Z góry zaznaczam, że nie wiem, jak ten klient WWW poformatuje wiadomość, a że
    nie będzie mnie przez tydzień wdomu, to tak niestety mi się przytrafiło.

    Pytanie, Umowa o pracę w zasadzie standardowa, ale dziwna konstrukcja
    wynagrodzenia, z rozbiciem na dwie części.

    Kwoty netto
    800 zł - umowa o pracę standard
    1200 zł - umowa o pracę (ta sama, tylko kwestia jednego podpunktu), ale z
    uwzględnieniem Art. 12 oraz 13 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    Z konstrukcji umowy nie wynika, że część traktująca o prawie autorskim jest
    jako o dzieło. Po prostu, wytworzę produkty, do których prawo automatycznie
    nabędzie firma - a u mnie się to objawi 50% kosztami uzyskania przychodu.

    Z czym się dla mnie wiąże taka konstrukcja wynagrodzenia, co zyskuję, a co
    tracę?

    Robert
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2005-03-29 11:36:23
    Temat: Re: Dziwna konstrukcja umowy o prace
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Generalnie chodzi o to, że w niektórych zawodach część pracy ma charakter
    "twórczy" i przysługują na nią 50% koszty uzyskania. Od paru lat przepisy
    wymagają aby w umowie o prace lub aneksie do niej określono jak duża jest ta
    część.

    W większości znanych mi przypadków w umowie rozwiązuje się to tak, że
    wpisywana jest kwota całkowita (w podanycm przypadku byłoby to 2000) a w
    innym podpunkcie umowy wyjaśnia się procent czasu pracy przeznaczony na "działalność
    twórczą" ( w tym przypadku byłoby to 60%). Zapis taki jak podany przez
    Ciebie może być albo innym sformułowaniem tego samego, minimalnie
    ułatwiającym pracę księgowej (jedno przeliczenie mniej). Ale może też
    pociągać za sobą takie skutki jak umowy honoracyjnych - to znaczy takich
    gdzie masz część "podstawową" rozliczaną normalnie oraz "honoraria" za
    dzieła (mogą być zryczałtowane albo liczone od rzeczywiście wykonanych
    prac). W tym rozwiązaniu od "honoracji" można nie odprowadzać ZUS-u i czegoś
    tam jeszcze. Tak że dostajesz więcej "na rękę" ale za to mniej do
    emerytury...

    Tak czy inaczej spytaj - przecież kadrowcy cię nie pogryzą - choc pewności
    nie ma ;)

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 3. Data: 2005-03-29 12:06:51
    Od: "Belcik" <b...@w...pl>

> [...]

    prac). W tym rozwiązaniu od "honoracji" można nie odprowadzać ZUS-u i czegoś

    >tam jeszcze. Tak że dostajesz więcej "na rękę" ale za to mniej do

    No właśnie.. Tutaj też jest to rozliczane procentowo, tylko podałem taki
    przyład- żeby było łatwiej. Jest to jedna umowa o pracę, nie ma mowy o
    dodatkowych kombinacjach umowy o dzieło. A emerytura też mnie martwi. Ew.
    można ponegocjować podział tej kwoty. np 50/50. Kurcze, sam nie wiem.

  • 4. Data: 2005-03-29 12:33:16
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

> [...]
    > dodatkowych kombinacjach umowy o dzieło. A emerytura też mnie martwi. Ew.
    > można ponegocjować podział tej kwoty. np 50/50. Kurcze, sam nie wiem.

    Jak to jedna umowa z rozbicem procentowym, to ZUS i temu podobne liczone są
    od całej kwoty, a tylko podatek dochodowy od tych 60% jest mniejszy (przez
    50% koszty uzysku). W tej sytuacji emerytura jest naliczana od całości, tak
    że nie ma raczej powodów do obaw.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 5. Data: 2005-03-29 18:08:10
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Pawel A. (news:d2bhla$b00$1@srv.cyf-kr.edu.pl)
    Napisał(a):
> [...]
    > (przez 50% koszty uzysku). W tej sytuacji emerytura jest naliczana od
    > całości, tak że nie ma raczej powodów do obaw.

    No więc nic, tylko mieć nadzieję na dobrą współpracę z tą firmą....

    R.