eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaStandardy usług rynku pracy

Standardy usług rynku pracy

2012-11-20 00:20

Standardy usług rynku pracy

Pośrednictwo pracy © Gina Sanders - Fotolia.com

Klienci jednostek administracji państwowej i samorządowej nie zawsze są zadowoleni z kontaktu z urzędami. Potwierdziły to badania przeprowadzone przez zespół Zielonej Linii w pierwszej połowie 2012 roku, z których wynika, że 51% respondentów zetknęło się z trudnościami w kontaktach z urzędami. Tymczasem urzędników obowiązują konkretne zasady.

Przeczytaj także: Co utrudnia poszukiwanie pracy?

Podstawowym dokumentem prawnym regulującym działanie służb zatrudnienia jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy. Rozporządzenie to określa standardy i szczegółowe warunki prowadzenia przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy usług w zakresie:
  1. pośrednictwa pracy,
  2. poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej,
  3. pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
  4. organizacji szkoleń.

Urzędy świadczą swoje usługi bezrobotnym i poszukującym pracy zarejestrowanym w powiatowych urzędach pracy, a w przypadku wojewódzkich urzędów pracy – wszystkim osobom pełnoletnim w sprawach znajdujących się w zakresie zadań tych urzędów. Służby zatrudnienia współpracują również z pracodawcami.

Podstawową wytyczną dla urzędników jest świadczenie usług bez zbędnej zwłoki, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta i gwarantujący równy dostęp i równe traktowanie, z wykluczeniem jakiejkolwiek dyskryminacji. Usługi rynku pracy wymagające kontaktów indywidualnych świadczy się w warunkach zapewniających poufność rozmów. Właściwą jakość mają zapewniać pomieszczenia dostosowane do zakresu działań podejmowanych przez powiatowy i wojewódzki urząd pracy oraz do liczby zatrudnionych pracowników oraz posiadane przez urzędy wyposażenie obejmujące środki łączności, sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu oraz z oprogramowaniem niezbędnym do tego rodzaju pracy.

fot. Gina Sanders - Fotolia.com

Pośrednictwo pracy

Podstawową wytyczną dla urzędników jest świadczenie usług bez zbędnej zwłoki, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta i gwarantujący równy dostęp i równe traktowanie, z wykluczeniem jakiejkolwiek dyskryminacji.


Rozporządzenie określa formę, w jakiej urzędy rozpowszechniają informacje o zakresie pomocy udzielanej w ramach usług rynku pracy, a także sposób kontaktu klientów z urzędami. Reguluje ono, w jaki sposób powinien odbywać się obieg dokumentów, z uwzględnieniem konieczności ochrony danych osobowych. Określa, w jakich formach odbywa się realizacja poszczególnych usług, czyli na przykład w formie porady indywidualnej lub targów pracy. Poza bezpośrednią obsługą klienta w zakresie obowiązków służb zatrudnienia leży gromadzenie informacji na temat regionalnych rynków pracy i dokumentowanie kontaktów z osobami bezrobotnymi i poszukującymi pracy. Powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy prowadzą systematyczne statystyki i analizy dotyczące bezrobocia i poziomu zatrudnienia.

Standardy prowadzenia usług rynku pracy obejmują zasady dotyczące realizacji pośrednictwa pracy, doradztwa i aktywizacji osób bezrobotnych. Przewidują one szczegółowe procedury postępowania w określonych sytuacjach, np. organizacji szkoleń lub przyjmowania i rozpowszechniania ofert pracy. Urzędnik jest zobowiązany stosować się do tych zasad, choć jednocześnie powinien uwzględniać regulaminy regulujące organizację pracy w jego urzędzie (takie przepisy organizacyjne mogą różnić się nieco w zależności od urzędu). Regulaminy te nie mogą jednak stać w sprzeczności z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2010 r. o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy ani z omawianym rozporządzeniem w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy.

Źródło:
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy. (DzU 2010 nr 177, poz. 1193)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. 2010 nr 177 poz. 1193)

Magdalena Kijowska

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: