eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaPoszukiwanie pracy: musisz zaistnieć w Internecie

Poszukiwanie pracy: musisz zaistnieć w Internecie

2010-06-01 09:26

Nie tylko szukanie pracy można podzielić na aktywne i bierne. W podobny sposób można też potraktować szukanie pracownika. Bierny pracodawca czeka na CV, które wyślą w odpowiedzi na ogłoszenie kandydaci. Aktywny - sam szuka pereł do swojego zespołu. Jak dać mu się znaleźć?

Przeczytaj także: Jak skutecznie szukać pracy w finansach?

Dzięki nowym technologiom, mamy mnóstwo możliwości zaistnienia na rynku pracy i zwiększenia swoich szans na to by potencjalny szef, rekruter czy head-hunter odnalazł nas i zaprosił do współpracy. Musimy tylko korzystać z nich z rozsądkiem i odpowiedzialnością. Przede wszystkim pamiętać należy o jednym – jeśli nie ma nas w Internecie, to dla szukającego kandydata do pracy head – huntera networkingowca, praktycznie nie istniejemy. Jak ma nas znaleźć, skoro nic o nas nie ma? I nie, Nasza-Klasa nie rozwiązuje sprawy! Jeśli chcemy zaistnieć w Internecie i dać się złowić, musimy działać metodycznie i wielotorowo.

Serwisy społecznościowe

Pierwszym krokiem powinno być stworzenie odpowiedniego profilu w serwisie społecznościowym. Którym? Do wyboru mamy ich kilka. W Polsce jednak najprężniej działającym profesjonalnym serwisem społecznościowym jest GoldenLine. Do tego dochodzą serwisy społecznościowe branżowe – dla PRowcow mamy Proto.pl, dla branży interaktywnej - interaktywnie.com, a dla logistyków jest society.e-logistyka.pl. Jeśli w interesującej nas branży jeszcze nie ma serwisu społecznościowego – nie warto się martwić – na pewno niedługo się pojawi.

W takim serwisie zakładamy konto i uzupełniamy nasze CV. Kolejnym krokiem jest dołączenie do naszego grona naszych znajomych i sukcesywne jego powiększanie. Nie chodzi oczywiście o to, by mieć w profilu 500 znajomych – wtedy widać od razu, że idziemy na ilość, a nie na jakość. Zbyt mała liczba znajomych sugeruje jednak, że jesteśmy społecznie zamknięci. Dodatkowo ogranicza to też naszą możliwość networkingu. Tworząc profil, pamiętajmy o odpowiednich słowach kluczowych. Head-hunter wyszukując kandydatów do pracy nie będzie przecież oglądał profili setek tysięcy osób. Zawęzi poszukiwania do tych, którzy odpowiadają stanowisku, na które poszukuje pracownika. Będzie więc wpisywał w wyszukiwarkę „logistyk Wrocław”, „Account Kraków” czy „web designer freelancer”.

Jeśli w naszym profilu nie znajdą się słowa na które chcielibyśmy zostać wyszukani, head-hunter na nas nie trafi. O słowach kluczowych koniecznie trzeba pamiętać wtedy, kiedy chcemy awansować. Przykładowo – jeśli oczekujemy propozycji pracy na stanowisku HR managera, a obecnie pełnione stanowisko to specjalista ds. rekrutacji, to head-hunter szukający HR managera nas nie znajdzie. Jeśli nie da się stanowiska HR Managera wpisać do CV, warto umieścić tą frazę w innym miejscu swojego profilu - np. w opisie, w formie „docelowo HR Manager” lub „z ambicjami na stanowisko HR Manager”.

Mikroblogi

Poza serwisami społecznościowymi wykorzystać można też mikroblogi – np. Twitter, Blip. Wystarczy założyć konto i … prowadzić dialog z innymi. Używając odpowiednich tagów w swoich wypowiedziach pozwalamy innym na to, by Cię znaleźli. Bartłomiej Juszczyk, prezes agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb, jednej z niewielu jeszcze w Polsce firm obecnych na Twitterze podkreśla, że przy korzystaniu z mikroblogów podczas szukania pracy, koniecznie trzeba zwracać uwagę na to, by nie publikować informacji, które mogą postawić nas w niekorzystnym świetle. „Kiedy czytam u kandydata, że przez kolejny dzień obijał się cały dzień w pracy i odlicza minuty by wyjść do domu, to nie przekonuje mnie jako efektywny pracownik” – mówi Bartłomiej Juszczyk.

Własna strona WWW

Kolejny krok to własna strona WWW. Nie jest to ani skomplikowane, ani kosztowne. Wykorzystać można darmowy skrypt (np. Wordpress), a nawet założyć stronę na bezpłatnych serwerach. Prosty edytor znajdziecie np. na sites.google.com. Na takiej stronie WWW umieszczamy nasze osiągnięcia, doświadczenie, opis kompetencji. Mamy do dyspozycji nieco więcej miejsca niż w standardowym CV, dlatego stronę WWW warto traktować jako uzupełnienie aplikacji. Jeśli decydujemy się na skrypt blogowy możemy też kreować swój wizerunek na rynku pracy, jako eksperta w danej dziedzinie. Status eksperta to niezwykle mocne narzędzie na rynku pracy. Dlaczego? Bo pozwala pokazać Twoją prawdziwą i rzetelną wiedzę, a jeśli jeszcze do tego Twoja wiedza zostanie uznana za pożądaną, możesz być pewien, że prędzej czy później na Twoją stronę trafią osoby poszukujące specjalistów w Twojej dziedzinie.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: