Wynagrodzenia w działach marketingu w roku 2007
2008-09-29 14:23
Tabela 1. Wynagrodzenie całkowite w działach marketingu ze względu na zajmowane stanowisko; Wykres 1 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zarobki w PR i marketingu 2012
Zanim przejdziemy do prezentacji danych pragniemy podkreślić, że podobnie jak w poprzednich latach, w tegorocznym badaniu dominują ludzie młodzi z wykształceniem wyższym. 74,9% badanych ma nie więcej niż 35 lat. Ponadto 62,3% to osoby z wykształceniem wyższym. Na pewno wpływa to na wyniki. Prosimy więc pamiętać, że prezentowane dane dotyczą głównie młodych, wykształconych ludzi, posiadających dostęp do Internetu.Pragniemy również podkreślić, że prezentując dane liczbowe posługujemy się głównie medianą gdyż miara ta lepiej niż średnia charakteryzuje populację badaną. Z badań GUS wynika bowiem, iż 2/3 Polaków zarabia poniżej średniej co może być przyczyną błędów interpretacyjnych. Mediana natomiast jest wartością dzieląca badaną populację na pół. Jeżeli w tekście nie zaznaczono inaczej, to wartości zawarte w tabelach i wykresach należy traktować jako mediany.
Poniżej zaprezentowane zostały dane o wysokości wynagrodzeń osób pracujących w działach marketingu. Analizowane jest ich zróżnicowanie ze względu na czynniki takie jak zajmowane stanowisko, świadczenia dodatkowe, poziom wykształcenia, płeć, staż pracy, znajomość języków obcych (ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego) oraz wielkość i kapitał firmy.
fot. mat. prasowe
Tabela 1. Wynagrodzenie całkowite w działach marketingu ze względu na zajmowane stanowisko; Wykres 1
Według Internetowego Badania Wynagrodzeń 2007 mediana całkowitego wynagrodzenia w działach marketingu wynosi 3 800 PLN. Znacznie niższe okazały się zarobki pracowników szeregowych (mediana 2 180 PLN), natomiast nieco mniejsze od ogółu badanych płace otrzymywali specjaliści (mediana 3 200 PLN). Powyżej tego poziomu uplasowały się zarobki starszych specjalistów (mediana 5 108 PLN) oraz kierowników (mediana 5 500 PLN). Największe dochody otrzymywali dyrektorzy działów marketingu: 7 050 PLN. Zaznaczyć także należy, że to właśnie w tej grupie wystąpiły największe dysproporcje płac. Różnica między wynagrodzeniami dyrektorów zarabiających najmniej, a tymi którzy zarabiali najwięcej była prawie 10-cio krotna. Ci pierwsi zarabiali poniżej 2 980 PNL, ci drudzy powyżej 29 500 PLN. Wszystkie powyższe dane obrazuje tabela 1.
W działach marketingu dla pracowników wszystkich szczebli ogólny udział premii w wynagrodzeniach całkowitych jest wysoki i wynosi 16,7%. Mimo, iż w znacznej mierze uzależniony jest on także od stanowiska, nie wzrasta on proporcjonalnie do szczebla organizacyjnego. Najniższą premię w stosunku do wynagrodzenia całkowitego mają pracownicy szeregowi, dla których jej udział wynosi 12,4%. Najwyższy udział premii w wynagrodzeniu przypada starszym specjalistom działu marketingu i jest on o 0,2% wyższy od udziału premii w pensji dyrektorów.
oprac. : Sabina Kulpińska / wynagrodzenia.pl