Projektowanie stanowisk pracy
Przeczytaj także: Szukanie pracy: połowa Polaków myśli o zmianie branży
Działanie mające na celu ustalić zakres obowiązków, zachowań i odpowiedzialności odnoszących się do danego stanowiska pracy, a także relacji, łączących pracowników na poszczególnych stanowiskach z innymi osobami z organizacji.Istnieje kilka podejść do projektowania stanowisk pracy: podstawowym z nich jest specjalizacja, polegająca na dzieleniu zadań na mniejsze części składowe, przez co jednej osobie przydzielony zostaje wąski zakres obowiązków. Specjalizacja jednak, obok korzyści takich jak sprawniejsze wykonywanie czynności i umiejętność obsługi specjalistycznego sprzętu, niesie za sobą zagrożenia w postaci znużenia i niezadowolenia z pracy, alienacji czy trudności z koncentracją. Dlatego też stosuje się alternatywne podejścia, które mają zniwelować negatywne skutki wynikające ze specjalizacji.
Do podejść alternatywnych należą:
- rozszerzenie stanowiska pracy (więcej zadań do wykonania);
- rotacja między stanowiskami pracy (systematyczne przechodzenie pracowników z jednego stanowiska pracy na inne);
- wzbogacenie stanowiska pracy (większa liczba zadań do wykonania przy równoczesnym poszerzeniu kontroli i odpowiedzialności pracownika);
- podejście od strony cech stanowiska pracy (diagnozowanie stanowiska pracy z uwzględnieniem pięciu obszarów: różnorodność kwalifikacji, kontrola nad wykonywaną pracą, sprzężenie zwrotne – informacje o wykonanej pracy, znaczenie wykonywanych zadań, zakres wykonywanej pracy);
- zespoły robocze (grupa pracowników projektuje system pracy, który następnie jest wykorzystywany do wykonania wzajemnie powiązanych zadań).
Przeczytaj także:
Rotacja pracowników: branża IT liderem?
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)