Stanowiska w firmie: jaka nazwa na wizytówce?
2006-09-26 12:47
Przeczytaj także: Prezesi na karuzeli poszukiwania pracy
Wśród całej gamy anglojęzycznych nazw znajdziemy również i takie, których brzmienie i sens są co najmniej „dziwne" zarówno w wersji oryginalnej (angielskiej), jak również w polskiej. Są to nazwy, które od niedawna funkcjonują w polskim języku, i które stosowane są jeszcze przez niewiele firm (na terenie Polski). Niezależnie od tego, czy wypowiemy nazwę stanowiska po angielsku, czy przetłumaczymy ją na język polski, będzie ona mówiła bardzo niewiele. Do takich nazw zaliczyć możemy:
• Customer Relationships Manager, tj. CRM - Customer Relationship Management (Menedżer ds. zarządzania relacjami z klientem) – nazwa stanowiska rzadko tłumaczona jest na język polski. Zakres obowiązków osoby na tym stanowisku to m.in.: zarządzanie łańcuchem dostaw, konsultacje dla klientów (wewnętrznych i zewnętrznych), a także zarządzanie zespołem osób pracujących bezpośrednio z bazami danych i obsługujących system.
• Chief Knowledge Officer, tj. CKO (Dyrektor ds. zarządzania wiedzą) – zadania związane z tym stanowiskiem są dosyć „rozmyte". Przede wszystkim osoba taka odpowiada za: zaplanowanie i wprowadzenie w życie "systemu przekazywania wiedzy" wewnątrz i na zewnątrz firmy. Musi zatem dbać o infrastrukturę informacyjną firmy zarówno w sensie technicznym (poczta e-mailowa, wewnętrzna poczta pracownicza), z pogranicza marketingu i PR (biuletyny firmowe dla pracowników i osób z zewnątrz), jak i socjalnym. Odpowiada także za współtworzenie strategii firmy, szukanie możliwości usprawnienia procesów m.in. zarządzania relacjami z klientami, promowanie rozwoju pracowników. Inne zadania to: zwiększanie wiedzy pracowników o usługach czy produktach firmy, promocja wiedzy o firmie, rynku i konkurencji, prowadzenie szkoleń i prezentacji, organizacja konferencji, seminariów, zjazdów.
• Help desk manager (Kierownik biura/centrum informatycznego) – zakres obowiązków tej osoby to: konsultacje dla klientów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, monitorowanie i analiza jakości pracy podwładnych oraz zastosowanych rozwiązań technicznych mających usprawnić i zapewnić nieprzerwane działanie wszystkich systemów, nadzorowanie systemów informacji wewnętrznej, współpraca z komórkami administracyjnymi, tworzenie strategii działań i planu budżetu, ustanawianie standardów profesjonalnej obsługi użytkowników i klientów, prowadzenie szkoleń, wsparcie przy rekrutacji.
Nazwa anglojęzycznego stanowiska to często dwa, trzy, a nawet cztery słowa oraz skrótowiec, który ostatecznie decyduje o tym, czym tak naprawdę się zajmujemy. Mamy zatem „Managera", zarządzającego całą firmą, pojedynczym działem lub projektem, którego zakres pracy określa dopiero poprzedzający człon, np. Project. Jeżeli do tego dodamy jeszcze skrótowiec, np. HR, możemy powiedzieć, że wiemy, z kim mamy do czynienia - Human Resources Project Manager. Skrótowce, z którymi spotykamy się w ogłoszeniach o pracę, to często duża zagadka dla przeglądających oferty. Nawet, jeżeli znamy dany skrótowiec, nie zawsze wiemy, jakie jest jego rozszerzenie (pełna nazwa). A dobrze wiedzieć, bo w końcu ubiegamy się o te stanowiska, a jednym z najgorszych błędów popełnianych podczas rozmowy kwalifikacyjnej to brak wiedzy na temat tego, czym firma się zajmuje i ... o jaką funkcję właściwie się staramy.
Najczęściej stosowane skrótowce to HR (Human Resources) oraz IT (Information Technology). Jednak im wyższe stanowisko, tym więcej skrótowców spotkamy na naszej drodze. I tak CEO to Chief Executive Officer, czyli odpowiednik polskiego prezesa, CRM to Customer Relationships Manager, czyli menedżer ds. zarządzania relacjami z klientem, natomiast CIO to Chief Information Officer, czyli dyrektor ds. Informatyki.
Jeśli w trakcie poszukiwania pracy znajdziemy ogłoszenia, których nazwy oferowanych stanowisk nie za wiele nam mówią, pamiętajmy, że najlepiej wówczas zagłębić się w ofertę dalej. Zazwyczaj po przeczytaniu zakresu obowiązków i wymagań wobec kandydata będziemy mogli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to posada dla nas.
oprac. : Aneta Tondos / Wokółkariery.pl