Nowy pracownik: wróg czy przyjaciel?
2016-02-04 00:32
Przeczytaj także: Relacje w pracy: 9 zachowań, które nie przysporzą Ci sympatii
Nowa osoba w pracy – wariant przyjazny
Na szczęście niemiła postawa, z jaką może się spotkać nowa osoba, nie przydarza się zawsze ani nie trwa wiecznie. Po pewnym okresie czasu „nowa” osoba przestanie być nową osobą i stanie się pełnoprawnym członkiem zespołu. Przyjazne bądź neutralne przyjęcie jest w wiele bardziej prawdopodobne niż przyjęcie niechętne. „Starzy” pracownicy mogą czekać na nowego pracownika z utęsknieniem, jako konieczne wzmocnienie i odciążenie od nadmiernych obowiązków.
Wiele osób doskonale pamięta, że sami też kiedyś zmieniali pracę i byli tymi „nowymi”, dlatego wykazują bardzo dużo zrozumienia dla nowej osoby – w tym także dużo zrozumienia dla jej pomyłek. Niektórzy pracownicy bardzo chętnie przyjmują na siebie rolę osoby wprowadzającej, swego rodzaju „przewodnika” po firmie, który nową osobę wdroży w jej obowiązki bądź wręcz nauczy zawodu. Jeśli mamy ambicje kierownicze, warto zacząć właśnie od wprowadzania nowych osób i przekazywania im swojej wiedzy – podpowiadają eksperci portalu monsterpolska.pl.
Dla nowego pracownika, który ma już duże doświadczenie zawodowe, najważniejsze jest okazanie zaufania dla jej kwalifikacji. Niekoniecznie musi to przyjmować formę „rzucenia na głęboką wodę”, w celu sprawdzenia, czy nowy pracownik sobie poradzi. W takiej sytuacji może on sobie nie poradzić, ale nie dlatego, że brakuje mu kompetencji, ale np. dlatego, że nie zna specyficznych procedur obowiązujących w danej firmie. Tymczasem można okazać zaufanie np. wyznaczając jakieś stosunkowo proste zadanie, ale na zasadzie całkowitej odpowiedzialności za nie. Nie powinno się w taki projekt ingerować, a jedynie go obserwować. Nowa osoba na pewno bardzo się zaangażuje w taki samodzielny projekt i bardzo postara, aby przeprowadzić go z sukcesem.
Pracownicy, którzy chcą pomóc nowej osobie, powinni pamiętać, aby nie narzucać się jej z pomocą, zwłaszcza jeśli ma ona dotyczyć najprostszych zadań. Nowy pracownik może się poczuć dotknięty takimi propozycjami, odczytując je np. jako ukryte szyderstwo ze swoich kwalifikacji. Aby takich sytuacji uniknąć, najlepiej z nowym pracownikiem porozmawiać o jego wcześniejszych doświadczeniach zawodowych. W większości przypadków tylko rekruter oraz szef mają dokładny opis kwalifikacji nowego pracownika, natomiast nic o nim nie wiedzą jego współpracownicy. Może się zatem okazać, że nowa osoba nie umie czegoś, co wszyscy uznają za oczywiste, lub odwrotnie – zna się na czymś, czego nie zna nikt w dziale. Tego typu informacje warto zdobyć na samym początku współpracy, aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.
Warto się również powstrzymać przed oferowaniem pomocy zbyt często, gdyż doprowadzi to do sytuacji, w której nowy pracownik (zwłaszcza osoba z małym doświadczeniem zawodowym) niewiele się nauczy bądź będzie przyswajać nową wiedzę bardzo powoli.
Przeczytaj także:
Przemoc w pracy to nie tylko mobbing
1 2
oprac. : Monster Polska
Więcej na ten temat:
nowy pracownik, adaptacja pracownika, relacje w pracy, relacje między pracownikami, relacje interpersonalne w pracy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)