Koszt zatrudnienia
Przeczytaj także: Koszty pracodawcy przy minimalnym wynagrodzeniu w 2016 r.
Koszt ponoszony przez pracodawcę w związku z zatrudnieniem pracownika, zależny od rodzaju zawartej z nim umowy.W przypadku umowy o pracę są to składki na ubezpieczenia (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, zdrowotne, na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych). Część kosztów potrącana jest od wynagrodzenia pracownika (22,71%), natomiast część pokrywa pracodawca „z własnej kieszeni” (20,74%).
Koszt zatrudnienia w przypadku umowy zlecenia zależy od tego, czy zawierana umowa jest jedynym tytułem do ubezpieczenia (w takim przypadku koszt zatrudnienia to wynagrodzenie brutto pracownika + składki ZUS), czy też pracownikowi przysługuje prawo do ubezpieczenia z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę u innego pracodawcy (w takim wypadku koszt to wynagrodzenie brutto pracownika). Jeżeli zatrudniona jest osoba ucząca się do 26 roku życia, pracodawca w ramach umowy zlecenia również nie pokrywa składek na ubezpieczenie.
W przypadku umowy o dzieło pracodawca nie ma obowiązku pokrycia składek na ubezpieczenie społeczne, o ile umowa nie jest podpisywana z własnym pracownikiem, pozostającym z nim w stosunku pracy.
Przeczytaj także:
Minimalne wynagrodzenie 2015: jakie koszty pracodawcy?
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)