PracaGrupypl.praca.dyskusje › Re: informatyk medyczny ?

  • 11. Data: 2005-05-08 20:13:04
    Temat: Re: informatyk medyczny ?
    Od: WL <n...@m...com>

    Immona wrote:
    > Niewiele, niewiele. Panstwo polskie powinno pobierac zwrot kosztow studiow
    > od absolwentow takich kierunkow, jesli zaraz po studiach pojada za granice i
    > beda placic podatki z zarobkow z tej wiedzy obcemu panstwu. Panstwa
    > afrykanskie tak robia i my tez nie powinnismy sie wstydzic. Dochody dla
    > panstwa z takiego rozwiazania moglyby byc calkiem znaczace.

    Tylko dlatego, ze absolwent wybral nowoczesny kierunek, w ktorym badania
    moglyby przyniesc panstwu wymierne korzysci, ale panstwo woli dotowac
    kopalnie wegla i PKP zamiast umozliwic rozwoj firmom i instytucjom
    zajmujacym sie biochemia? To chyba nie wina absolwenta?

    WL

  • 12. Data: 2005-05-08 20:37:10
    Temat: [ot] Re: informatyk medyczny ?
    Od: Michał <m...@s...net>

    Immona wrote:
> [...]
    > afrykanskie tak robia i my tez nie powinnismy sie wstydzic. Dochody dla
    > panstwa z takiego rozwiazania moglyby byc calkiem znaczace.

    Mysle, ze bardzo wiele osob rezygnuje u nas z mysli o realizacji
    wlasnych planow biznesowych tylko dlatego, ze polityka naszego kraju
    wobec sektora MSP (o czym zreszta swietnie wiesz) skupia sie przede
    wszystkim na ograniczeniach i cerowaniu dziur prawnych, a nie na
    stymulacji przedsiebiorczosci. To naprawde niepokojace, ze mlodzi
    ludzie, bardzo dobrze wyksztalceni w waskich, zaawansowanych
    technologicznie specjalnosciach, szukaja pracy najemnej za granica nie
    widzac szans na realizacje wlasnych ambicji poprzez zalozenie biznesu
    tutaj - w kraju - mimo szczerych checi. To panstwo jest dla ludzi, a nie
    ludzie dla panstwa - nie martwilbym sie wiec o PKB, ale o to, jak toczy
    sie zycie naszych znajomych.

    Zdarza sie, ze zdobycie dobrej pracy za granica postrzegane jest jako
    zyciowy sukces - czesto jednak dla osoby, ktora zdecydowala sie na taki
    krok, jest to bardzo trudny i niekoniecznie przynoszacy zyciowe
    szczescie wybor. Bywa po prostu tak, ze znalezienie ciekawej pracy w
    kraju jest niemozliwe, co potwierdza pewnie stali bywalcy tej grupy, jak
    Przemek Maciuszko. Niemoznosc zawodowej realizacji w ojczyznie
    zmuszajaca zdolnych, tworczych ludzi do wyjazdu to czesto dramatyczne
    momenty w ich zyciu, rzadko utozsamiane z ogolnopojeta radoscia.

    > Nie. A co?

    <priv> przez chwile mialem jednak wrazenie, że sie znamy... </priv>

> [...]
    > niekomputerowej prawniczej bazie danych. Taka wielka ksiega w jednym kawalku
    > zawierajaca cale prawo niemieckie. Naprawde olbrzymia ksiega z wymiennymi
    > stronami. Aktualizacja nadchodzi w postaci kartek, ktore trzeba podmienic
    > lub dodac i instrukcji, co gdzie - tez mnostwa, czasem trzeba wymienic jedna
    > kartke w jakims miejscu, nie rozsypujac calosci. Jak bylam w niemieckim UVB,
    > to te cale dwa tygodnie co tam bylam, siedziala tam praktykantka i
    > wymieniala mozolnie te kartki, szesc godzin dziennie. Komputery to jednak

    Problem "wielkich segregatorow" nadal bywa problemem nie do ruszenia :).
    Bardzo czesto uwaza sie, ze zadaniem firm konsultingowych z branzy IT
    jest dostarczenie systemu informatycznego na zlecenie klienta. Duzo
    trudniejsza bywa jednak sama zmiana procedur obowiazujacych w danej
    firmie, ktora pozwolilaby na wdrozenie rzeczywiscie efektywnych
    rozwiazan IT. Malo kto pamieta tez o tym, ze wdrozenie systemu IT konczy
    sie sukcesem nie wtedy, gdy system dziala, ale gdy jego wprowadzenie
    przynioslo rzeczywiste korzysci biznesowe. A mowie o tym dlatego, ze
    bardzo trudno przychodzi niektorym instytucjom chociazby czesciowa
    rezygnacja z obiegu dokumentow papierowych czy powierzenie czesci
    operacji analitycznych maszynie.

    dobranoc,
    --
    mgl

  • 13. Data: 2005-05-08 22:56:23
    Od: Michał <m...@s...net>

    WL wrote:

    > Czyli chodzi raczej o biologie obliczeniowa (bioinformatyka to raczej
    > informatyka dla biologow,genetykow,biochemikow - nauka o wykorzystaniu
    > narzedzi informatycznych dla tych dziedzin). Specjalisci z zakresu
    > biologii obliczeniowej maja szanse pracowac w Polsce, aczkolwiek jasne
    > jest ze w krajach bardziej zamoznych maja na to wieksze szanse ;-)

    Definicja dość śliska, bo jakby nie było "computational biology" to też
    informatyka na usługach biologii ;). Tak czy siak - praca dla
    bioinformatyków w kraju czasem się zdarza - choćby w Gliwicach
    uruchomiono nie tak dawno zdaje się lab z biomacierzami do ekspresji
    genów. Inna rozwijająca się działka ogólnomedycznych zastosowań, o
    której słyszałem, to analiza obrazów fMRI.

    --
    mgl

  • 14. Data: 2005-05-08 23:19:55
    Od: Michał <m...@s...net>

    Immona wrote:
> [...]
    > afrykanskie tak robia i my tez nie powinnismy sie wstydzic. Dochody dla
    > panstwa z takiego rozwiazania moglyby byc calkiem znaczace.

    Mysle, ze bardzo wiele osob rezygnuje u nas z mysli o samorealizacji w
    biznesie tylko dlatego, ze polityka naszego kraju wobec sektora MSP (o
[...]
    mimo szczerych checi. I to panstwo jest dla ludzi, a nie ludzie dla
    panstwa - nie martwilbym sie wiec o PKB, ale o tych, dla ktorych wyjazd
    z ojczyzny za ciekawa praca czesto jest trudna zyciowa decyzja i smutna
    koniecznoscia, a niekoniecznie, jak niektorzy moga sadzic, spelnieniem
    wszystkich marzen - przynajmniej w początkowym okresie.

    > Nie. A co?

    <priv>
    przez chwile mialem jednak wrazenie, ze sie znamy :)
    </priv>

    > A to dlatego, ze prawnicy sa mniej rozczlonkowani - duze dzialy, napisze sie
    > raz i jest, plus aktualizacje. Wsrod lekarzy jest masa specjalnosci i kazda
    > ma inne potrzeby, sa to mniejsze rynki, do tego bardziej hermetyczne dla
    > osob nie zwiazanych z medycyna niz rynek prawniczy dla osob nie zwiazanych z
    > prawem. Prawnik potrzebuje zbioru przepisow, orzeczen sadow, komentarzy i
    > mozliwosci latwego znajdywania w tym wszystkim potrzebnych informacji. A
    > czego potrzebuje np. kardiolog? Nie mam pojecia, jakie by mialy byc pola w
    > bazie danych :)

    Jest dużo takich mocno specjalistycznych branż. Choćby, mimo dużego
    stopnia ogólnego "zinformatyzowania", większość małych i średnich
    instytucji finansowych ma własne działy rozwoju oprogramowania.

    A smakowitych, potencjalnych targetów jest więcej - nadal wiele
    atrakcyjnych grup społecznych jest zaniedbanych z punktu widzenia
    rozwiązań informatycznych.

> [...]
    > to te cale dwa tygodnie co tam bylam, siedziala tam praktykantka i
    > wymieniala mozolnie te kartki, szesc godzin dziennie. Komputery to jednak

    Ech... za to na naszym podwórku nadal niektórym instytucjom jest bardzo
    trudno zerwać choćby z wewnętrznym obiegiem codziennych, papierowych
    dokumentów. Jedyną szansą na przepchnięcie zmian bywa spontaniczne
    nadejście świadomości o zmniejszenie wartości firmy wobec konkurencji.
    Że już nie wspomnę o wdrożeniach systemów IT, których głównych celem
    jest właśnie subiektywne podniesienie wartości firmy :)

    dobranoc,
    --
    mgl

  • 15. Data: 2005-05-09 05:17:14
    Od: WL <n...@m...com>

    Michał wrote:
> [...]
    > bioinformatyków w kraju czasem się zdarza - choćby w Gliwicach
    > uruchomiono nie tak dawno zdaje się lab z biomacierzami do ekspresji

    Co jeszcze nie znaczy, ze informatycy dla nich beda pracowac. Macierze
    moga zamawiac gotowe, soft do analizy tez. Ale IMO to bardzo ogranicza
    mozliwosci jakie daja mikromacierze.

    WL

  • 16. Data: 2005-05-09 06:36:14
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@s...net> napisał w wiadomości

    > mimo szczerych checi. I to panstwo jest dla ludzi, a nie ludzie dla
    > panstwa - nie martwilbym sie wiec o PKB, ale o tych, dla ktorych wyjazd

    Jakby znaleziono sensowniejsze zrodlo dochodow, to moze by panstwo nie
    probowalo tak rozpaczliwie wyciagac tej kasy na ZUS od malych
    przedsiebiorcow. Czytales, co tu krzysztofsf podeslal - ze teraz beda scigac
    tych, ktorzy zawieszali dzialalnosc. Rozpaczliwy gest, jeszcze bardziej
    obnizajacy zaufanie do panstwa i poczucie niestabilnosci prawa. Skads trzeba
    wziac pieniadze na odziedziczone po poprzednim systemie emerytury i nie
    mozna ich przestac placic, ale sa znacznie sensowniejsze regiony szukania
    kasy niz MSP. Oczywiscie to, o czym pisze, zawrotnych dochodow by nie dalo,
    ale to nie jedyna mozliwosc szukania przez panstwo pieniedzy na zasadzie
    slusznego, egoistycznego bronienia interesu Polski ukierunkowanego na to,
    zeby "rosla w sile", a nie "wypedzania" z niej wlasnych obywateli, co sie
    dzieje teraz.

    > z ojczyzny za ciekawa praca czesto jest trudna zyciowa decyzja i smutna
    > koniecznoscia, a niekoniecznie, jak niektorzy moga sadzic, spelnieniem
    > wszystkich marzen - przynajmniej w początkowym okresie.

    Oj tak. Mi tez grozi wyjazd i choc uwielbiam podrozowac i wracac, to wcale
    nie jestem tym uszczesliwiona. Bliska osoba ma lepsze perspektywy gdzie
    indziej. Ja jestem na etapie zmartwionego zastanawiania sie, czy tez mam
    lepsze perspektywy gdzie indziej.

    > <priv>
    > przez chwile mialem jednak wrazenie, ze sie znamy :)
    > </priv>

    <priv> jesli oboje czasem mamy takie wrazenie, mozna to kiedys
    zweryfikowac - jakbys chcial isc na piwo, telefon, pod ktorym mozna sie do
    mnie dodzwonic, jest latwy do znalezienia </priv>

    > A smakowitych, potencjalnych targetów jest więcej - nadal wiele
    > atrakcyjnych grup społecznych jest zaniedbanych z punktu widzenia
    > rozwiązań informatycznych.

    Tak. Wyobraz sobie, ze nie ma fajnych programow do rozliczania kasy z
    funduszy unijnych. Ludzie posluguja sie produkcja wlasna - w wypelnionych
    wzorami i makrami arkuszach Excela, bezinteresownie sobie udostepniajac
    wzajemnie te arkusze. Jak spolecznosc open-sourcowa normalnie :D. sadze, ze
    na przeszkodzie stoi to, ze z kazdego funduszy liczy sie troche inaczej,
    malo osob wie jak i maja co innego na glowie niz projektowanie
    oprogramowania, a funduszy jest masa - nie tylko te najbardziej w Polsce
    rozreklamowane. O eTen np. dowiedzialam sie ze zrodel niepolskich, a to
    jeden z funduszy w pelni dostepnych dla Polakow. Fajny, polecam znalezienie
    na stronach eu.

    > Ech... za to na naszym podwórku nadal niektórym instytucjom jest bardzo
    > trudno zerwać choćby z wewnętrznym obiegiem codziennych, papierowych
    > dokumentów.

    U nas jest bardzo nowoczesnie i papier sie oszczedza. Ale zdarzaja sie takie
    kwiatki, jak odrzucenie mi przez serwer listu do wspolpracownicy z napisanym
    po angielsku protokolem ze spotkania, na ktorym rozmawiano o kasie, poniewaz
    na podstawie analizy tresci list zostal zakwalifikowany do spamu :D

> [...]
    > wspomnę o wdrożeniach systemów IT, których głównych celem jest właśnie
    > subiektywne podniesienie wartości firmy :)

    Momentami bardzo mi sie chce rzucic Unie i zostac
    konsultantem-analitykiem...

    I.

  • 17. Data: 2005-05-09 08:44:10
    Od: Michał <m...@s...net>

    WL wrote:

    > Co jeszcze nie znaczy, ze informatycy dla nich beda pracowac. Macierze
    > moga zamawiac gotowe, soft do analizy tez. Ale IMO to bardzo ogranicza
    > mozliwosci jakie daja mikromacierze.

    Ludzie spoza ośrodków naukowych raczej na tym nie skorzystają w
    bezpośredni sposób (poza oczywiście badaniami dla wszystkich, jakie
    wykonuje się za pomocą tego sprzętu). Ale możliwość współpracy z
    biologami w kraju i dostęp do rzeczywistych danych pomiarowych zapewne
    istnieje. Z tego, co wiem, oprogramowanie do analizy ekspresji genów
    jest rozwijane w ramach projektów badawczych na uczelni. Więcej
    optymizmu zatem! ;)

    --
    mgl

  • 18. Data: 2005-05-09 10:14:13
    Od: Michał <m...@s...net>

    Immona wrote:
> [...]
    > zeby "rosla w sile", a nie "wypedzania" z niej wlasnych obywateli, co sie

    Tylko, że tak to już jest, że bez inwestycji trudno jest oczekiwać
    pozytywnych rezultatów - i sprawdza się to chyba w każdej dziedzinie
    życia. I dopóki możliwość zdobycia atrakcyjnego stypendium
    doktoranckiego czy pracy w ośrodku R&D jest dla Polaka łatwiejsza w
    Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji czy Nowej Zelandii (że o USA nie
    wspomnę) niż we własnym kraju, dopóty młodzi zdolni ludzie u progu
    swojej kariery zawodowej będą stawali przed często bardzo trudnym
    dylematem. I to atrakcyjnego nie tylko względem finansowym, ale też pod
    względem stopnia zaawansowania samych badań i możliwości współpracy z
    najlepszymi ośrodkami, co, jak się okazuje, bywa ważniejsze od
    satysfakcji materialnej.

> [...]
    > nie jestem tym uszczesliwiona. Bliska osoba ma lepsze perspektywy gdzie
    > indziej. Ja jestem na etapie zmartwionego zastanawiania sie, czy tez mam

    Myślę, że największym problemem jest zawsze decyzja o dłuższym wyjeździe
    z kraju. To, że masz perspektywy za granicą, to - jestem pewien - mało
    powiedziane :). Ale to często jest wybór między "tam są takie
    możliwości, z których będąc w kraju nigdy nie skorzystam, projekty, o
    których mogą tutaj tylko poczytać, zarobki, dzięki którym można pracować
    ciesząc się z życia" a "jest tu ktoś, kogo kocham, jest rodzina,
    przyjaciele, najlepsi znajomi, no i w sumie przecież mam co jeść, po
    prostu nudno jest". To są już bardzo osobiste wybory dotykające
    życiowych priorytetów, które niekoniecznie wiążą się przede wszystkim z
    sukcesem zawodowym. Czasem tylko żal odpuszczać, gdy jest się młodym :)

    > <priv> jesli oboje czasem mamy takie wrazenie, mozna to kiedys
    > zweryfikowac - jakbys chcial isc na piwo, telefon, pod ktorym mozna sie do
    > mnie dodzwonic, jest latwy do znalezienia </priv>

    Randka? No ładnie ;)

> [...]
    > po angielsku protokolem ze spotkania, na ktorym rozmawiano o kasie, poniewaz
    > na podstawie analizy tresci list zostal zakwalifikowany do spamu :D

    cash bomb drugs sex ;)

    > Momentami bardzo mi sie chce rzucic Unie i zostac
    > konsultantem-analitykiem...

    Popyt na analityków jest, dużych korporacji ciągle w Polsce przybywa. I
    nie tylko w branżach teleinformatycznych (Moto, Siemens, HP, IBM), ale
    przede wszystkim FMCG, których działy IT to często niemałe firmy
    produkujące oprogramowanie ;). I nie wszystkie decydują się na
    outsourcing jak P&G (w tym przypadku ludzi i zadania przeniesiono w
    zasadzie do HP Polska). A swoją drogą to nie słyszałem o koncernie
    farmaceutycznym, które zdecydowałby się na rozwój oprogramowania w
    Polsce - kwestia czasu?

    A czy to fajna praca jest... trzeba się uśmiechać i dobre ciuchy nosić,
    więc chyba nie najgorsza ;)

    miłego dnia,
    --
    mgl

  • 19. Data: 2005-05-09 10:49:37
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    > Myślę, że największym problemem jest zawsze decyzja o dłuższym wyjeździe
    > z kraju. To, że masz perspektywy za granicą, to - jestem pewien - mało
    > powiedziane :). Ale to często jest wybór między "tam są takie

    Najbardziej by mi pasowaly Niemcy, ale tam jest ta #$%*$ ochrona rynku pracy
    przed nami. Natomiast poza Europa... szukanie pracy na odleglosc jest jednak
    trudne (dobrze, teoretyzuje - nie wyslalam jeszcze za granice ani jednej
    aplikacji) - trzeba by sie wzajemnie zaakceptowac przez telefon i umowic na
    rozpoczecie pracy na np. za dwa miesiace - malo to konkurencyjne wobec
    bedacych na miejscu i gotowych od zaraz, a mi jest ciut za dobrze, zeby
    wszystko rzucac i jechac w ciemno. Zwlaszcza, ze celowalabym w stanowiska
    nieco lepsze niz ta praca w fabryce, ktora sie jakis czas temu tu ktos
    zachwycal.

    > Randka? No ładnie ;)

    Nie randka, tylko lubie wyciagac ludzi z Netu w real, bo lubie ich poznawac,
    wymieniac pozyteczne informacje i tak dalej, a "znanie sie" wylacznie
    internetowe nie jest w moim odczuciu "znaniem" pelnowartosciowym. Na razie
    bylam na piwie z Kira, a z kilkoma innymi osobami sie powoli umawiam.
    Mam juz chyba skrzywienie ph/unijne, ze nasiadowa rozmowcza w pubie jest dla
    mnie calkowicie odarta ze skojarzen randkowych i kojarzy sie z interesownym
    polowaniem na informacje :) i powiekszanie prywatnej bazy wiedzy o firmach i
    ludziach.

    > cash bomb drugs sex ;)

    raczej cooperation profit cash order transfer buy promote etc. Trzeba bedzie
    pomyslec o wyrafinowanych zamiennikach.

> [...]
    > zasadzie do HP Polska). A swoją drogą to nie słyszałem o koncernie
    > farmaceutycznym, które zdecydowałby się na rozwój oprogramowania w

    Hm, to gdzie te ogloszenia? Bo polskie IT, czy raczej ulokowane w Polsce IT
    robi soft glownie dla zagranicznych klientow i analityk pracuje z klientem,
    czyli tam. Nie widzialam tez tu na miejscu ani jednego ogloszenia na
    analityka, w ktorym by nie bylo wymogu wyksztalcenia infornatycznego -
    wydaje sie, ze w polskich warunkach analityk jest dodatkowym zajeciem
    projektanta, ktory rozpisuje to wszystko od strony czysto technicznej, a nie
    samodzielnym stanowiskiem kogos, kto umie sie dogadac zarowno z klientem,
    jak i z ITowcami.

    I.

  • 20. Data: 2005-05-09 11:52:26
    Od: Michał <m...@s...net>

    Immona wrote:

> [...]
    > wszystko rzucac i jechac w ciemno. Zwlaszcza, ze celowalabym w stanowiska
    > nieco lepsze niz ta praca w fabryce, ktora sie jakis czas temu tu ktos

    A musicie wyjeżdzać z kraju? Jeśli nie to lepiej wyszukać sobie
    rodzynki, na które aplikując jest się nie dość, że konkurencyjnym, to
    jeszcze ma się rzeczywiście świadomość potencjalnego awansu w porównaniu
    ze stanowiskiem, jakie ma się w kraju.

> [...]
    > polowaniem na informacje :) i powiekszanie prywatnej bazy wiedzy o firmach i

    Czyli nie randka, a business meeting - znak czasów ;).

    > raczej cooperation profit cash order transfer buy promote etc. Trzeba bedzie
    > pomyslec o wyrafinowanych zamiennikach.

    Najlepsze są antyspamy, które próbują się naiwnie uczyć - ostatnio
    dostałem bounce'a wysyłając maila ze słowem photo ;).

> [...]
    > samodzielnym stanowiskiem kogos, kto umie sie dogadac zarowno z klientem,

    Nie musi tak być - skoro już zacząłem o P&G to ich warszawski dział IT
    to teraz w zasadzie sami analitycy, którzy niekoniecznie jeżdzą ciągle
    po całym świecie (to drogie). A wymaganie od analityków biznesowych
    wykształcenia informatycznego jest bez sensu, bo dużo bardziej przydaje
    im się znajomość branży i generalnie analityczne zdolności niż
    umiejętność specyfikacji przypadków użycia czy malowania ich na
    diagramach UML, co jest zdecydowanie do opanowania bez pięciu lat
    studiów IT. Konkretnych ofert najlepiej szukać bezpośrednio na stronach
    firm konsultingowych, bo zwykle wakaty nie są nawet zamieszczane w
    serwisach ogłoszeń (bo i po co), czego przykładem jest mizerna lista na
    jobpilot:
    http://tinyurl.com/7huag

    pozdrawiam,
    --