PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zarobki projektanta instalacji

  • 21. Data: 2010-05-21 16:09:01
    Temat: Re: Zarobki projektanta instalacji
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

    Órzytkownik "Jackare" napisał:

    > Poparte. Prowadzę zakład instalacji budowlanych. Sam mam kilka kategorii
    > uprawnień którymi raczej nie szastam i to głównie ze względu na
    > odpowiedzialność.

    skoro masz jakieś uprawnienia to sam powinieneś wiedzieć co ona są warte,
    oraz jak się je zdobywa i co prezentują sobą normy, prawda?:O)
    co do odpowiedzialności weż no mi powiedz jaką to odpowiedzialność w związku
    z tymi uprawnieniami posiadasz?:O)
    dam ci przykład z uprawnieniami medycznymi, dają one tylko tyle że do koryta
    zawodowego są dopuszczani wyłącznie znajomi z rodzinki, a odpowiedzialności
    zero:O(
    więc weź no mi wytłumacz jaką ty z tego tytułu ponosisz odpowiedzialność?:O)

    > Co do fachowości i jakości - jest różnie. Tu mogę mówić tylko za siebie.

    czyli certyfikaty niczego nie gwarrantują?:O)

  • 22. Data: 2010-05-21 16:09:08
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

    Órzytkownik "entroper" napisał:

    > Mooooże w przypadku lekarzy masz jakiś % racji, reszta to takie bzdury,
    > jakich dawno nie czytałem.

    gdzie niby masz bzdury?:O)
    weź no wyjaśnij tą resztę, dasz radę?:O)
    jak brakuje ci pszykładu podepszyj się zawaleniem hali w katowicach, ok?:O)

  • 23. Data: 2010-05-21 20:59:51
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Papa5merf" <P...@p...pl> napisał w wiadomości

    > skoro masz jakieś uprawnienia to sam powinieneś wiedzieć co ona są warte,
    > oraz jak się je zdobywa i co prezentują sobą normy, prawda?:O)
    (...)
    > więc weź no mi wytłumacz jaką ty z tego tytułu ponosisz
    > odpowiedzialność?:O)

    Bardzo prostą i jasno określoną. Jeżeli dopuszczę do ruchu instalację czy to
    elektryczną, czy gazową, czy grzewczą lub "zwykły" wod-kan i w wyniku jej
    niepoprawnego wykonania ktoś poniesie szkodę na zdrowiu lub utraci życie,
    mam na głowie prokuratora.
    Normy ? Normy prezentują sobą daleko idące przewidywanie mozliwych
    negatywnych skutków dla użytkownika i mają na celu m.in zabezpieczyć go
    przed ewntualnością wystąpienia tych skutów przede wszystkim poprzez
    zapobieżenie ich przyczynom.

    Czy masz np świadomość, że wykonanie instalacji wodnej powinno odbywać się
    zgodnie z okresloną sztuką i zasadami i że jedne z nich mówią o konieczności
    wykonania próby szczelności z zachowaniem określonych parametrów,
    konieczności wykonania płukania instalacji w określony sposób i konieczności
    jej zdezynfekowania przed oddaniem do eksploatacji. Potwierdzeniem
    poprawności wykonania powinien być pozytywny wynik badania wody pochodzącej
    z tej instalacji. Czy wiesz, że zgodnie z prawem budowlanym, aby dokonać
    zmian w zwykłej instalacji wodnej w mieszkaniu należałoby do odpowiedniego
    organu złożyć projekt i dokonac zgłoszenia budowy?
    A teraz spróbuj pomyśleć ilu inwestorów indywidualnych zrobiło coś takiego w
    trakcie np remontu łazienki? Żaden? No to chyba ze skąpstwa bo montaż rurek
    kosztuje X i trwa Y a wykoanie tego zgodnie z prawem i normai kosztuje 9X i
    trwa 20 lub 30Y.
    No to teraz powiedz, kto za to odpowiada ? Wg mnie inwestor a nie wykonawca,
    bo za stan budynku i jego wyposażenia odpowiada inwestor (właściciel).
    Jeżeli zlecił wykonawcy wykonanie jednej n-tej części z całości roboty, tzn
    kazał tylko wymienić rurki i TYLKO ZA TO zapłacił to kogo winić ? Może
    własciciel nie wiedział? Cóż - ignorantia iuris nocet jak mawiali
    starożytni.

    Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku klienta instytucjonalnego gdzie
    wszystkie wymagane prawem normy muszą być spełnione. Potem się ludkowie
    dziwią że remont instalacji wod-kan w 2 łazienkach w szpitalu kosztował 12
    tysięcy a pan Ziutek zrobił taki remont w domu Heńka za 1300 i że "ktoś
    okradł podatników" którzy zapłacili za remont w szpitalu. Nie okradł. Zrobił
    jak należy i wziął za to odpowiedzialność za którą pobrał odpowiednią
    gratyfikację.

    To samo się mówi o kadrze zarządzającej w firmach. Ludzie widzą tylko jedną
    stronę medalu: prezes czy dyrektor bierze 50 tys wynagrodzenia a pracownik
    1500. Tylko za co i czym odpowiada prezes a za co pracownik? Zresztą jak
    ktoś bardzo chce to może przecież zostać "prezesem" i doświadczyć tego "czym
    to się je" i jak to smakuje. Wystarczy spełnić wymagania i można "se
    poprezesować"

    > czyli certyfikaty niczego nie gwarrantują?:O)

    uprawnienia. Nie piszę o certyfikatach tylko o uprawnieniach. A każdy
    wykonuje swoją pracę zgodnie ze swym sumieniem i poczuciem
    odpowiedzialności.
    --
    Jackare

  • 24. Data: 2010-05-22 14:57:10
    Od: "niusy.pl" <f...@o...pl.invalid>

    Użytkownik "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > imho uprawnienia są własnie po to, żeby była odpowiedzialność. Bez
    > uprawnień nie możesz zrobić (zaakceptować) np. instalacji elektrycznej,
    > nazwisko widniej na papierze i w razie spięć łatwo znaleźć osobę która
    > będzie wiedziała co, jak i dlaczego to naprawić.

    To przecież bez uprawnień też dostajesz fakturę na której jest kto zrobił

  • 25. Data: 2010-05-22 15:02:50
    Od: "niusy.pl" <f...@o...pl.invalid>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > to elektryczną, czy gazową, czy grzewczą lub "zwykły" wod-kan i w wyniku
    > jej niepoprawnego wykonania ktoś poniesie szkodę na zdrowiu lub utraci

    Do tego nie trzeba uprawnień

> [...]
    > w trakcie np remontu łazienki? Żaden? No to chyba ze skąpstwa bo montaż
    > rurek kosztuje X i trwa Y a wykoanie tego zgodnie z prawem i normai

    Ja my

> [...]
    > okradł podatników" którzy zapłacili za remont w szpitalu. Nie okradł.
    > Zrobił jak należy i wziął za to odpowiedzialność za którą pobrał

    No i

> [...]
    > Zresztą jak ktoś bardzo chce to może przecież zostać "prezesem" i
    > doświadczyć tego "czym to się je" i jak to smakuje. Wystarczy spełnić

    Że nuby prezes odpowiada czymś ? Zlituj się. Dowolna działalność gospodarcza
    skutkuje większą odpowiedzialnością.

  • 26. Data: 2010-05-22 15:09:55
    Od: "niusy.pl" <f...@o...pl.invalid>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > to elektryczną, czy gazową, czy grzewczą lub "zwykły" wod-kan i w wyniku
    > jej niepoprawnego wykonania ktoś poniesie szkodę na zdrowiu lub utraci

    Nie trzeba uprawnień by tak odpowiadać

> [...]
    > okradł podatników" którzy zapłacili za remont w szpitalu. Nie okradł.
    > Zrobił jak należy i wziął za to odpowiedzialność za którą pobrał

    Może po prostu nie jest celowe robienie wedug norm.

> [...]
    > Zresztą jak ktoś bardzo chce to może przecież zostać "prezesem" i
    > doświadczyć tego "czym to się je" i jak to smakuje. Wystarczy spełnić

    Czym niby prezes odpowiada w porównaniu np z osobą fizyczną prowadzącą
    działalność ?

  • 27. Data: 2010-05-22 19:11:17
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

> [...]
    > to elektryczną, czy gazową, czy grzewczą lub "zwykły" wod-kan i w wyniku
    > jej niepoprawnego wykonania ktoś poniesie szkodę na zdrowiu lub utraci

    więc zacytuj jaka norma, czy jaki akt prawny określa tą niby
    odpowiedzialność uprawnionych?:O)
    i czy gdy takiej samej rzeczy dopuści się osoba nie uprawniona to znaczy że
    ona odpowiedzioalności nie poniesie?:O)

    weź no mi wyjaśnij jaką odpowiedzialność poniosły osoby opowiedzialne za
    zawalenie się hali w katowicach, zarówno te uprawnione jak i
    nieuprawnione?:O)

> [...]
    > negatywnych skutków dla użytkownika i mają na celu m.in zabezpieczyć go
    > przed ewntualnością wystąpienia tych skutów przede wszystkim poprzez

    a jak wytłumaczysz sprzeczność ze sobą norm, albo fakt że z ich treści jasno
    wynika że osoba je pisząca nie ma pojęcia o podstawowych prawach fizyki?:O)

> [...]
    > kosztuje 9X i trwa 20 lub 30Y.
    > No to teraz powiedz, kto za to odpowiada ?

    nikt za to nie odpowiada, niezależnie od tego czy tego zaniedbania dopuściła
    się osoba uprawniona czy nieuprawniona:O)

    > To samo się mówi o kadrze zarządzającej w firmach. Ludzie widzą tylko
    > jedną stronę medalu: prezes czy dyrektor bierze 50 tys wynagrodzenia a
    > pracownik 1500. Tylko za co i czym odpowiada prezes a za co pracownik?

    haha prezes za nic nie odpowiada, prędzej wsadzą pracownika niż prezesa:O)

  • 28. Data: 2010-05-23 08:12:35
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > To przecież bez uprawnień też dostajesz fakturę na której jest kto zrobił

    do otrzymania faktury to chyba bardziej potrzebne są pieniądze a nie
    uprawnienia, ale w końcu ja nie musze się na tym znać :)

  • 29. Data: 2010-05-23 08:53:19
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > weĹş no mi wyjaĹ?nij jakÄ? odpowiedzialnoĹ?Ä? poniosĹ?y osoby
    > opowiedzialne za
    > zawalenie siÄ? hali w katowicach, zarĂłwno te uprawnione jak i
    > nieuprawnione?:O)

    A czy zadałeś sobie pytanie jakie były warunki wykonania tejże hali?
    Wszyscy wiemy ze wydarzyła się katastrofa budowlana. A może uzytkownik
    tejże hali nie przeczytał w warunkach jej użytkowania, w tym że np.
    nalezy odśnieżać dach?
    i tym samym kimś odpowiedzialnym może sie stać szeregowy pracownik
    Miejskiego Odgarniania Śniegu który z racji dużego upływu czasu od
    tamtego zdarzenia jest po prostu nie osiągalny.

    > a jak wytĹ?umaczysz sprzecznoĹ?Ä? ze sobÄ? norm, albo fakt Ĺźe z ich
    > treĹ?ci jasno
    > wynika Ĺźe osoba je piszÄ?ca nie ma pojÄ?cia o podstawowych prawach
    > fizyki?:O)

    A jakieś konkrety? bo to że ty widzisz sprzeczności nie oznacza że taka
    sprzeczność istnieje

    A poza tym warto wiedzie że poza uprawnieniem istnieje coś takiego jak
    technologie

  • 30. Data: 2010-05-23 21:04:53
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 16-05-2010 o 09:32:04 jcm <j...@1...pl> napisał(a):

> [...]
    > ludzi w tej branży sprawia wrażenie, jakby studia informatyczne zrobiło
    > z przypadku, tzw. "psim swędem"...
    > Natomiast wcale niemała część ludzi, którzy ukończyli studia pokrewne
    > (fizyka, matematyka, automatyka przemysłowa, cybernetyka,
    > elektronika...nawet energetyka), a pracują w branży IT, często ma lepsze
    > pojęcie o programowaniu niż kierunkowi. Przede wszystkim potrafią myśleć!

    > Miałem na myśli uprawnienia, certyfikaty wymagane niejako ustawowo. ;-)
    >
    > Ludzie z certyfikatami "cisco", "oracle", "M$"...i ch...wie co jeszcze,

    Lepiej powyższego bym nie napisal.

    Dodam, ze te wszystkie uprawnienia sa psu na bude. IT, to jakby nie bylo,
    tez odpowiedzialnosc, bo mozna napisac program, tak jak i zaprojektowac
    dom. Dlaczego w IT nie ma uprawnien, a w budowlance, prawie, medycynie,
    ksiegowosci takowe uprawnienia trzeba miec? Prowadzi to do faworyzowania
    jednych grup zawodowych nad innymi. Przeciez odpowiedzialnosc mozna
    ponosic i bez uprawnien. Uprawnienia daja tylko mozliwosc bycia w
    "elicie", a przez to podnoszenia kosztow za wykonywane uslugi.