PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca za granica

  • 11. Data: 2009-06-08 12:31:26
    Temat: Re: praca za granica
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    Nie przeniosłeś ośrodka życiowego do innego kraju. owszem,
    > przebywasz poza krajem 183 dni w roku. opisywane przyklady wyjazdu mają
    > jednak charakter wybitnie "dorabiania się" z ewidentnym wskazaniem na
    > powrót do pl.

    Moze dodam, że to nie koniecznie jest moje zdanie. ale z US mało komu
    udaje się wygrać

  • 12. Data: 2009-06-08 13:42:18
    Od: "TS" <t...@w...nospam.pl>

    "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl> wrote in message
    > powiedzmy, że sprostuję:

    > błąd. Umowy międzynarodowe ewidentnie wskazują liczbę 183 dni przebywania
    > poza granicami PL niezależnie czy rok jest przestępny czy nie

    Tu masz racje, zagalopowalem sie.
    Chcialem poprostu pokazac z czego wynika liczba 183, czy 181 jak pisal autor
    watku.

    > błąd. rozliczenie podatkowe masz do kwietnia w roku następującym po danym
    > roku podatkowym

    Jesli mnie pamiec nie myli, to rozliczasz sie z roku kalendarzowego,od
    stycznia do grudnia, nie wiem skad ten kwiecien.

> [...]
    > przebywasz poza krajem 183 dni w roku. opisywane przyklady wyjazdu mają
    > jednak charakter wybitnie "dorabiania się" z ewidentnym wskazaniem na

    Nie musisz nic przenosic, jesli Belgia ma podpisana umowe o unikaniu
    podwojnego opodatkowania.
    Osrodek zyciowy to byla bzdura, ktora US straszyl tych, ktorzy pracowali np
    w UK, gdzie umowy podpisanej nie bylo.
    Jesli pracujesz w jakims kraju, ktory ma podpisana umowe, to po
    przepracowaniu pol roku kalendarzowego automatycznie stajesz sie rezydentem
    podatkowym tego kraju i nie ma znaczenia, czy masz zamiar wracac, czy nie.

    pzdr,
    TS.

  • 13. Data: 2009-06-10 08:21:34
    Od: a...@n...pl

    TS <t...@w...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > podatkowym tego kraju i nie ma znaczenia, czy masz zamiar wracac, czy nie.

    Oki - wielkie dzieki Wam obu za odpowiedzi, ale to nie wszystko :-)
    Interesuje mnie kwestia rozliczenia w Polsce dochodow i procentow
    od lokat z zagranicy.
    Gdzies czytalem o tym, ze trzeba miec szczegolowe info na temat np.
    kiedy wplynelo wynagrodzenie (bedac za granica) od tamtejszego
    pracodawcy na nasze konto (konkretnie ktorego dnia). Potem trzeba
    sprawdzic w tabeli jaki byl kurs np. EUR/PLN tego dnia, przeliczyc na
    zlotowki i w jakis sposob to uwzglednic w coroczym PIT'cie. Niestety ale
    szczegolow nie pamietam - ktos przedstawial w sieci nawet
    przykladowe tego typu rozliczenie w arkuszu. To chyba chodzilo o dochod
    z lokat, a moje pytanie dodatkowe jest takie - czy za granica tez
    pracownik otrzymuje zestawienie roczne od pracowawcy - tak jak u nas
    pit/11? Albo inaczej - czy pracujac za granica trzeba specjalnie prosic
    pracodawce o wystawienie tego typu dokumentu dla potrzeb rozliczenia z
    naszym US?

    alupef

  • 14. Data: 2009-06-10 09:40:30
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    w pl rozliczasz się z US za pomoca PIT 36. Odpowiednio w zależności od
    pracowania w odpowiednim kraju i tym samym obowiązywania odpowiedniej
    umowy wpisujesz odpowiednie kwoty do odpowiednich rubryk i wychodzi ci
    że np. musisz cos tam dopłacić.
    nie wiem jak dokładnie rozlicza się pracodawca w belgii, ale z tego co
    sie orientuje zawsze dostajesz nasz odpowiednik "paska", gdzie masz
    pokazane np. ile wkorzystanego urlopu, ile podatków zaplacone itp. No i
    na zakończenie roku podatkowego jest to zestawienie zbiorcze - w danym
    roku zarobiłeś brutto X, netto Z, w tym podatku, odliczeń itd.
    Na co warto zwrócic uwagę, np. w UK rok podatkowy znacznie się rózni od
    roku kalendarzowego. Jaka jest tego knsekwencja? na, przysłowiowy, kij
    ci ichnie zestawienie za cały rok kiedy w nim nie ma informacji
    interesujących nasz US.
    jak więc obliczać co zarobione? w momencie wypłaty dostajesz "pasek".
    kwota brutto interesuje polski US, na ten dzień bierzesz kurs NBP
    przeliczasz ile zarobiłes i masz kwotę w złotówkach. Wszystkie wypłaty z
    danego roku podatkowego (w PL!!!) podliczasz i bierzesz sie za PIT36.

    co do lokat, to pewnie zdania będa podzielone. proponowałbym przeszukać
    np. strony ministerstwa finansów

  • 15. Data: 2009-06-12 06:48:20
    Od: a...@n...pl

> [...]
    > roku kalendarzowego. Jaka jest tego knsekwencja? na, przys?owiowy, kij
    > ci ichnie zestawienie za ca?y rok kiedy w nim nie ma informacji
    > interesuj?cych nasz US.
    > jak wi?c oblicza? co zarobione? w momencie wyp?aty dostajesz "pasek".
    > kwota brutto interesuje polski US, na ten dzie? bierzesz kurs NBP
    > przeliczasz ile zarobi?es i masz kwot? w z?ot?wkach. Wszystkie wyp?aty z
    > danego roku podatkowego (w PL!!!) podliczasz i bierzesz sie za PIT36.
    >
    > co do lokat, to pewnie zdania b?da podzielone. proponowa?bym przeszuka?

    Ok, to juz troche bardziej rozjasnia obraz. A kwestie opieki lekarskiej
    i ewentualnego zorganizowania lokum przez pracodawce - to to juz chyba
    lezy w kwestii "dobrej woli" pracodawcy, ewentualnie odpowiedniego
    porozumienia sie na etapie rozmow?

    Czy wymog opieki lekarskiej jest jakos uregulowany prawnie przy
    okreslonych typach umow - tzn. musi byc zapewniony przez pracodawce
    czy tak jak pisalem - jest to sprawa dobrej woli?

    alupef

  • 16. Data: 2009-06-12 08:43:11
    Od: "TS" <t...@w...nospam.pl>

    <a...@n...pl> wrote in message
> [...]
    > i ewentualnego zorganizowania lokum przez pracodawce - to to juz chyba
    > lezy w kwestii "dobrej woli" pracodawcy, ewentualnie odpowiedniego

    Tak. Lokum tymczasowe moze Ci zorganizowac pracodawca jesli
    a) zazwyczaj tak robi w przypadku pracownikow sciagnych z zagranicy
    b) wyrazisz takie zyczenie - w tym przypadku zadzwoni do pierwszej lepszej
    agencji, powie, ze szuka mieszkania i dadza Ci pierwsze lepsze, a kase
    odciagna z wyplaty.
    c) moze tez powiedziec, ze sam o to musisz zadbac

    > Czy wymog opieki lekarskiej jest jakos uregulowany prawnie przy
    > okreslonych typach umow - tzn. musi byc zapewniony przez pracodawce
    > czy tak jak pisalem - jest to sprawa dobrej woli?

    Oczywiscie, kazdy pracodawca musi zapewnic conajmniej 2 masaze stop po
    pracy, na weekend musi sprowadzic gejsze z Tokyo, a do pracy musi dac
    najnowszego mercedesa z kierowca i zestawem plyt z muzyka relaksacyjna.
    Jesli tego nie robi, to wiadomo, ze oszust i wyzyskiwacz.

    A powaznie opieka lekarska rozni sie bardzo w zaleznosci od kraju.
    Pracodawca moze wykupic Ci prywatne ubezpieczenie zdrowotne, odciagane
    automatycznie z Twojej wyplaty. Ewentualnie "darmowe" czyli wliczone w
    wysokosc zarobkow.

    pzdr,
    TS.