PracaGrupypl.praca.dyskusjepodatki i praca za granicą › podatki i praca za granicą
    From: roughneck <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: podatki i praca za granicą
    Date: Tue, 21 Feb 2006 08:51:27 +0100

    Uświadomcie mnie proszę jak tak naprawdę jest z tym płaceniem podatków przy
    pracy za granicą?

    Jaki procent osób pracujących poza Polską rzeczywiście rozlicza się z
    dochodów z krajowym fiskusem?

    Wiem że są różne sytuacje i różne podejścia do sprawy...

    Nie mówię tu o osobach pracujących w "szarej strefie" - tu wiadomo że nie
    ma jak rozliczyć dochodów i całość zarobków jest praktycznie niewidoczna
    dla fiskusa. Zresztą i zarobki uzyskiwane z takiej pracy na czarno też na
    ogół nie są rewelacyjne (nie mówię tu o żadnej działalności przestępczej),
    więc i dzielić się nie za bardzo jest czym...
    Jedyne czym fiskus może w takim wypadku straszyć jest, jak przypuszczam,
    jakaś kontrola źródła dochodów w przypadku realizacji dużych zakupów
    (samochód, mieszkanie, dom). Ale co jeżeli człowiek w takim wypadku po
    prostu powie - pracuję na czarno za granicą...?

    A co z ludźmi którzy pracują oficjalnie - mają kontrakty z zagranicznymi
    firmami albo na stały angaż albo na określone prace/zlecenia?

    Po mojemu sytuacja pewnie zależy tu od kraju zatrudnienia - jeżeli praca ma
    miejsce w UE to istnieje możliwość(??), że polski US uzyska informacje o
    zatrudnieniu i dochodach. W tym wypadku pewnie niewiele osób decyduje się
    na zatajenie dochodów i zgłasza je jako dodatkowe do dochodów osiągniętych
    w Polsce, ewentualnie jeżeli dochodów w Polsce nie ma to jako jedyne źródło
    utrzymania.

    Natomiast, jeżeli firma ulokowana jest poza UE to tu już sprawa chyba nie
    jest tak klarowna. Dodatkowo, jeśli pensja jest przelewana na konto bankowe
    ulokowane poza granicami kraju, to fiskus praktycznie nie ma szans na
    namierzenie takiego delikwenta.

    Załóżmy że Pan X pracuje jako marynarz, firma go zatrudniająca jest
    zarejestrowana powiedzmy w Kanadzie lub w Panamie, a zarobione pieniądze
    przekazywane są na konto w Niemczech. To jakie są możliwości krajowego
    fiskusa na weryfikację zarobków Pana X?
    Po mojemu praktycznie żadne.
    Pan X w okresach kiedy nie pływa, raz na kwartał robi sobie wycieczkę do
    Niemiec i pobiera z konta zarobione $, po czym wraca i spokojnie buduje w
    Polsce dom za domem..

    Przyznam się że jestem zupełnie nieuświadomiony jakie są realia i jak nasi
    rodacy postępują. Jednak z tego co widzę po znajomych którzy przebywali
    kilka (czasem wiele) lat np. w USA i powrócili do kraju, to chyba nikt z
    nich nie zgłaszał żadnych dochodów do kogokolwiek i żyją i nikt się ich nie
    czepia.

    Czyli odpowiedź na pytanie jak ze starej serii pogawędek TV "czy można w
    ogóle nie płacić podatków...?" powinna być jak najbardziej twierdząca.

    pozdro
    roughneck