-
1. Data: 2003-06-12 17:46:54
Temat: [nowe] Założenia do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Od: "Jean" <j...@w...pl>
witam
oto kilka szczegolow z propozycji do nowej ustawy
jest tego duzo wiecej, ale mysle ze te informacje sa najciekawsze:
1) wypłacanie zasiłków i świadczeń przedemerytalnych
Zasiłki i świadczenia przedemerytalne, do których prawo powstanie przed
dniem wejścia w życie ustawy, zostaną przeniesione do Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych. W tym celu przyjęta zostanie odrębna ustawa o świadczeniach
przedemerytalnych. Oznacza to zmniejszenie liczby osób obsługiwanych przez
powiatowe urzędy pracy o ok. 500 tys. osób uprawnionych do tych zasiłków i
świadczeń. System świadczeń przedemerytalnych nabywanych po dniu wejścia w
życie ustawy powinien pozostać w dotychczasowym kształcie (przy
zaostrzonych kryteriach ich nabycia) i realizowany przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych.
2) wypłacanie świadczeń rodzinnych
Świadczenia rodzinne dla wszystkich bezrobotnych przeniesione zostaną
odrębnie w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych do gmin jako zadanie
zlecone. Jest to pierwszy duży krok na rzecz porządkowania systemu
zabezpieczenia społecznego.
3) Opłacanie ubezpieczenia zdrowotnego dla bezrobotnych bez prawa do
zasiłku
Ubezpieczenie zdrowotne nie będzie uzależnione od rejestracji w urzędzie
pracy. Ubezpieczenie zdrowotne otrzyma każdy obywatel, którego dochody są
niższe od progu interwencji socjalnej, określonego w ustawie o pomocy
społecznej, oraz nie jest ubezpieczony z innego tytułu. Rejestracja
uprawnienia odbywać się będzie poprzez ośrodek pomocy społecznej lub wydział
świadczeń rodzinnych.
Pomoc społeczna jest instytucją właściwą z uwagi na fakt, iż większość osób
bezrobotnych bez prawa do zasiłku trafia do ośrodka pomocy społecznej.
Środki na ubezpieczenie będą przekazywane z budżetu państwa bezpośrednio do
Narodowego Funduszu Zdrowia ryczałtowo, według przewidywanej liczby osób i
korygowane w następnym roku budżetowym.
4 ) zasilki dla bezrobotnych
Ustawa nie dokona istotnych zmian w zakresie definicji bezrobotnego. Zasiłek
dla bezrobotnych powinien nadal przysługiwać po udokumentowaniu 365 dni
zatrudnienia w okresie ostatnich 18 miesięcy.
Status bezrobotnego otrzymuje się po 30 dniach od dnia zarejestrowania. Do
tego czasu osoba zarejestrowana posiada status osoby poszukującej pracy.
W celu wzmocnienia motywacyjnej funkcji zasiłku bezrobotnych proponuje się:
. W pierwszych 30 dniach po rejestracji osoby, która zgłosiła się do
urzędu pracy będzie przysługiwało świadczenie aktywizujące. Świadczenie to
będzie przysługiwało w wysokości 50% najniższego wynagrodzenia i nie będzie
zaliczane do uprawnień pracowniczych. W okresie wypłacania świadczenia,
urząd pracy ma obowiązek przedstawić bezrobotnemu co najmniej jedną ofertę
pracy lub zaproponować inną formę aktywizacji zawodowej, zaś bezrobotny musi
wykazać swoją aktywność w poszukiwaniu pracy.
Status bezrobotnego i zasiłek dla bezrobotnych przysługiwać będzie po 30
dniu od dnia zarejestrowania.
Proponuje się ponadto:
. wprowadzenie zależności pomiędzy długością stażu pracy
poprzedzającego utratę pracy a okresem pobierania zasiłku: od 1 roku do 10
lat - 6 miesięcy, powyżej 10 lat - 12 miesięcy (stosowana dotychczas
zależność pomiędzy stopą bezrobocia a okresem pobierania zasiłku nie
znajduje uzasadnienia; proponowana zasada wynika z uzależnienia czasu
pobierania świadczenia od czasu, za który odprowadzana była składka na
Fundusz Pracy - analogicznie do systemu ubezpieczeniowego),
. wprowadzenie zależności pomiędzy czasem pobierania zasiłku a jego
wysokością - malejąca wysokość zasiłku: 70% minimalnego wynagrodzenia przez
pierwsze trzy miesiące, 60% - następne trzy i 50% do końca okresu
pobierania,
W celu zaktywizowania bezrobotnych przewiduje się możliwość połączenia pracy
i zasiłku w taki sposób, że bezrobotny podejmujący zatrudnienie na okres nie
krótszy niż 6 miesięcy będzie miał prawo do świadczenia wyrównawczego w
wysokości 50% zasiłku przez okres 3 miesięcy. Bezrobotny podejmujący
zatrudnienie na okres nie krótszy niż 12 miesięcy będzie miał prawo do
świadczenia wyrównawczego w wysokości 50% zasiłku przez okres 6 miesięcy. W
tym przypadku ważniejszy niż wydatkowana kwota jest efekt zatrudnieniowy.
W ustawie zostanie zaproponowana będzie również poszerzona definicja
"odpowiedniego zatrudnienia", która powinna obejmować nie tylko zatrudnienie
na podstawie stosunku pracy (stosunku służbowego, pracy nakładczej) ale
również zatrudnienie na podstawie umów cywilno-prawnych, o ile umowy te będą
objęte ubezpieczeniem społecznym.
Jean