PracaGrupypl.praca.dyskusjerachunki, jak przeliczyc?Re: rachunki, jak przeliczyc?
  • Data: 2005-10-25 17:49:00
    Temat: Re: rachunki, jak przeliczyc?
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lukasz" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:op.sy698u0bgzu7fx@fc.sonet...
    > DZieki za odpowiedz,

    > Dlaczego ma byc gorsze? Glownym powodem jest to ze stracilem glowna prace
    > (umowa o prace) i chcialbym stac sie (wraz z moimi uslugami)
    > atrakcyjnieszy na rynku. Umowa w oparciu o VAT jest chyba dla
    > zleceniodawcow lepsze niz umowy/zlecenia (tych bylaby wiekszosc). Pozatym
    > zleceniami czy samymi umowami o dzielo nie oplace swojego ZUS'u, patrzac
    > perspektywnicznie II filaru emerytalnego?
    >
    > Zgadzasz sie? Podasz mi twoje zastrzezenia?

    Odpowiem za Rafala, bo rozwinela sie dyskusja o ZUSie i posiadaniu udzialow
    w spolce :)

    Pierwsza podstawowa roznica jest to, ze na DG masz koszty stale niezalezne
    od tego, ile w danym miesiacu zarobiles. Sa to glownie ZUS i koszty
    prowadzenia rachunkowosci (jako osoba poczatkujaca lepiej jest to zlecic
    komus, kto sie zna, bo koszty pomylek sa zbyt duze).

    Druga podstawowa roznica jest mozliwosc mniejszych obciazen podatkowych na
    DG z powodu mozliwosci wyboru stawki liniowej 19%, nawet jesli zarabiasz
    tyle, ile sytuowaloby Cie w wyzszych progach podatkowych jako osobe
    fizyczna, lub mozliwosci odliczania od przychodow roznych kosztow
    dzialalnosci.

    Golym okiem widac, ze zlecenie jest korzystniejsze przy malych zarobkach
    miesiecznych i/lub dosc nieregularnych zleceniach, a DG przy regularnych
    zleceniach i duzym przecietnym miesiecznym zarobku, bo wtedy zaczyna sie
    ujawniac ta korzysc podatkowa. Firmy rzeczywiscie lubia kupowac na fakture,
    ale gdy nie osiaga sie takich miesiecznych dochodow, zeby pokryc ZUSy i inne
    koszty stale, a chce sie zaspokoic potrzebe dostania faktury przez klienta,
    najwygodniej fakturowac sie poprzez zaprzyjazniona, juz istniejaca firme (ta
    firma wystawia klientowi fakture, a Ciebie zatrudnia na zlecenie/dzielo) -
    temat byl nie tak dawno doglebnie tu omawiany.

    I.