PracaGrupypl.praca.dyskusjeokres próbny a rodzaj umowy › Re: okres próbny a rodzaj umowy
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: okres próbny a rodzaj umowy
    Date: Sun, 13 Jul 2008 12:28:58 +0200

    W wiadomości news:4879d83a$1@news.home.net.pl smerf
    <s...@a...home.pl> pisze:

    > Pracodawca chce zatrudnic na 3 miesieczny okres probny na podstawie
    > umowy-zlecenia.
    Takie coś nie istnieje.
    Umowa-zlecenie to umowa cywilno-prawna, umowa na okres próbny to jeden z
    rodzajów umowy o pracę.
    Prawo nie dopuszcza zastępowania świadczenia pracy o cechach stosunku pracy
    (art. 22 §1, §1^1 i §1^2 KP) umową cywilno-prawną.

    Szczególnie w tym kontekście zwracam uwagę na §1^1 wspomnianego artykułu. W
    razie czego (np. niekorzystnego dla ciebie rozwoju sytuacji) możesz
    dochodzić sądownie uznania faktycznie istniejącego stosunku pracy i
    wynikajacych z tego uprawnień. Tylko uwaga - dokładnie przeczytaj umowę
    PRZED podpisaniem (jeśli czegoś nie rozumiesz, pytaj) i gromadź ew. dowody.

    > Wiem, ze istnieje rodzaj umowy o prace na okres próbny jako osobny typ
    > umowy.
    > 1. Dlaczego pracodawcy moze zalezec, zeby podpisac na okres probny
    > umowe-zlecenie
    Jest oszustem.
    Resztę najważniejszych powodów już tu wymieniono.

    > 2. Jakie sa roznice umowy o prace z okresem probnym a umowy zlecenie?
    > (urlop, zus, fundusz emerytalny, itd.)
    Przeczytaj definicję umowy o pracę w KP.
    Przy umowie cywilno-prawnej nie masz zwierzchnika, nie można wydawać ci
    poleceń. Nie masz też uregulowanego prawem urlopu. Nikogo nie obchodzi jeśli
    zachorujesz.
    No chyba, że uda ci się to w umowie zawarawać - powodzenia...

    > 3. Umowa zlecenie mialaby byc od razu podpisana na 3 miesiace. Czy
    > pracownik ma mozliwosc swobodnego rozwiazania takiej umowy?
    Na warunkach zawartych w umowie - tak. Jeśli takowych nie ma - na zasadach
    ogólnych i sprawa może wylądować w sądzie.

    > 4. Jak uzyskac gwarancje tego, ze od umowy zlecenie beda placone skladki
    > na zus
    Nie ma takiej możliwości. W przypadku umowy o pracę także nie.

    --
    Jotte