PracaGrupypl.praca.dyskusjeco wlicza sie do stazu pracyRe: co wlicza sie do stazu pracy
  • Data: 2009-09-17 11:30:55
    Temat: Re: co wlicza sie do stazu pracy
    Od: Herald <h...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 16 Sep 2009 18:09:25 +0200, cOOba napisał(a):

    > Jak do tej pory byly to 2 rodzaje umow - badz zlecenie, badz umowa o prace.
    > Mowie o tym w kontekscie stazu pracy, ktorego dotyczy pytanie.
    > Tak sie bowiem sklada, ze 'zbieram' staz do renty [potrzebny rok ] i mam
    > takowe oto pytanie:
    > [...]
    > - czy do 'rentowego' stazu pracy wlicza sie kazdy rodzaj umowy (zarowno
    > umowe o prace, zlecenie, dzielo)

    Nie każdy.

    > czy tylko okreslony jej rodzaj, a jesli tak to jak to z tym jest ?

    Umowa zlecenia stanowi umowę prawa cywilnego i nie liczy się do stażu
    pracy, jeżeli chodzi o urlopy, okres wypowiedzenia czy wysokość odprawy.
    Osoba zatrudniona na umowę zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniu
    emerytalnemu i rentowemu . Podstawę prawną stanowi art. 6 ust. 1 pkt 4
    Ustawy z dnia 13 pażdziernika 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    (publikacja: Dz.U. z 1998 r. nr 137, poz. 887, oraz z 2004 r. nr 210, poz.
    2135) - ,, Obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają, (...),
    osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są: 4) osobami
    wykonującymi pracę na podstawie (...) umowy zlecenia albo innej umowy o
    świadczenie usług , do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia (...)". Wyjątek od tej zasady zawarty jest w ust.
    4 wymienionego artykułu. Wynika z niego, że osoby wykonujące pracę na
    umowie zlecenia nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym, jeżeli są uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół
    ponadpodstawowych lub studentami do ukończenia 26 lat.

    Jeżeli od umowy zlecenia były odprowadzane powyższe składki to umowa ta
    zostanie uwzględniona do wysokości emerytury. Zgodnie z dyspozycją art. 6
    Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych (publikacja: tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 39,
    poz. 353 i nr 236, poz. 2355) umowa zlecenia stanowi okres składkowy.
    Podaję stosowny przepis tej ustawy:
    - Art. 6 ust. 1 pkt 1 - ,,Okresami składkowymi są następujące okresy: 1)
    ubezpieczenia (...)".
    - Art. 6 6 ust. 2 - ,, Za okresy składkowe uważa się również przypadające
    przed dniem 15 listopada 1991 r. następujące okresy, za które została
    opłacona składka na ubezpieczenie społeczne albo za które nie było
    obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne". Treść tego
    przepisu odnosi się m.in. do pracy na obszarze Państwa polskiego
    wykonywanej na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy
    agencyjnej lub umowy zlecenia.

    W celu ustalenia kapitału początkowego nie należy w Rp-7 wykazywać umowy
    zlecenia, bo druk ten jest przeznaczony dla osób zatrudnionych na umowę o
    pracę. Wpisywane są do niego dochody uzyskane ze stosunku pracy. W
    oddzielnym zaświadczeniu trzeba wykazać umowę zlecenia.

    > Czy na wymiar stazu ma wplyw okres urlopu, ktory potem musze odjac

    Przecież urlop jest normalnym okresem składkowym - jest normalnie
    oZUSowany.

    > (dotad nigdy nie bralem, dopiero teraz tydzien)

    Czy ja Cię dobrze zrozumiałem???
    Nie wykorzystywałeś urlopu w czasie tych kilkudziesięciu lat????
    Raczysz żartować .... jak to się stało i nikt tego nie "zauważył"?