PracaGrupypl.praca.dyskusjeZla wiadomosc › Re: Zla wiadomosc
  • Data: 2006-09-28 10:32:04
    Temat: Re: Zla wiadomosc
    Od: Immona <c...@n...gmailu> szukaj wiadomości tego autora

    Stanislaw Chmielarz wrote:

    > Raj na ziemi - szkoda tylko, ze tak daleko bo mkoze bym sie
    > wyniosl?
    > A kiedy wypada tam "dzien wolnosci podatkowej" i jak ktos wie to
    > kiedy u nas?

    Nie wiem, ale podatki wbrew wyobrazeniom nie sa wcale niskie nominalnie
    - w dochodowym skala podobna do polskiej, 19,5%, 33% i 39% od dochodu
    osobistego/DG i 33% od spolek, czyli znacznie wiecej niz w PL. Sa
    odczuwalne, ale nie wykanczaja, bo wartosc pieniadza jest wieksza i PKB
    wyzsze. Ich wysokosc jest pewnie tez spowodowana tym, ze nie ma ZUSu,
    ale panstwo zapewnia zasilek socjalny starym ludziom bez dochodu lub ze
    zbyt malym dochodem, wiec emerytury przeniesiono w czesci na podatki -
    tyle, ze to sprawiedliwszy model niz w PL, bo placi sie od dochodu, a
    nie niezaleznie od niego, jak polski ZUS w przypadku wlascicieli firm. W
    zasadzie jestem gotowa troche zrewidowac swoje poglady podatkowe - tzn.
    przyjaznosc systemu i minimalizacja kosztow niezaleznych od dochodu maja
    chyba wiekszy dobry wplyw na gospodarke niz niskie podatki. Polska ma
    znacznie nizszy podatek od firm (mowie o CIT), a w rankingach
    konkurencyjnosci sie wlecze, w rankingach dobrego miejsca do prowadzenia
    firmy tez.

    A co do raju, to nie zapominaj, ze tak niski prog wejscia na rynek
    oznacza, ze na rynek wchodzi kazdy, kto ma fantazje, wiec konkurencja
    jest dosc zaciekla. To oczywiscie urok wolnego rynku i tak powinno byc,
    ale jest jeszcze cos - latwosc zakladania firmy plus ok. 20% imigrantow
    w pierwszym pokoleniu (a taka przeprowadzke uskuteczniaja zwykle ludzie
    z pewna doza przedsiebiorczosci) powoduje, ze firm jest duzo, a sily
    roboczej za malo. Sa wlasciciele malych/srednich firm, ktorzy odniesli
    sukces, ktorzy by chetnie zaplacili komus za robote, ktora sami wykonuja
    w swojej firmie i zostaloby im po tym zaplaceniu spokojnie na
    wylegiwanie sie na wyspach, ale nie moga znalezc odpowiedniego
    czlowieka, bo odpowiedni ludzie sami juz tez zalozyli firmy. Wiec
    zasuwaja w swojej firmie w sytuacji, gdy np. w PL mogliby juz tylko
    dogladac kosztem kilkunastu godzin w tygodniu.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)